Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Högre upplösning i redigeringen

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-01-20 13:18

Om materialet är plåtat på DV, finns den någon anledningen att gå upp i upplösning i redigeringen?
Gör inte DV intankningen en generationsförlust när man tankar in de i DV-pal Quicktime?

Finns de någon anledningen att tanka in de med tex. Blackmagic Decklink kort?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-21 10:34

Gå upp i upplösning finns absolut ingen anledning annat än om du ska skjuta ut det på film och/eller kan utnyttja högre upplösning på annat vis (grafik i en presentation ex.)

Jag tror (men vet inte till 100%) att du kan tanka in/ut till/från en DV-tape och dator hur många gånger som helst utan kvalitetsförlust. Dock, om du går in och behandlar materialet på något vis så kommer du börja få generationsförluster. I vissa fall med DV är dessa ganska markanta. Här är det klart rekommenderat att gå till ett mindre komprimerat/okomprimerat format om du kan.

Vi gjorde lite tester inför en kortfilm jag redigeringade och mastrade i våras och det bler enormt mycket bättre finnish när vi i gick över till 8-bit okomprimerad video från DV (konverterade alla filer digitalt efter vi gjorrt klart off-line:en i DV-format). Så all färgkorrigering, color-grading, alla effekter etc. lades på här. Även om slut-outputen var DVD så blev resultatet mycket, mycket bättre. Bättre med en generationsförlust (8-bit UC > MPEG2) än 2-3 (DV > DV > DV > MPEG2)

Med FCP är att det är väldigt enkelt att göra om ett projekt från DV till 8-bit (vi hade ex. gjort för/eftertexter på offlinen som direkt kunde användas).

I vissa fall har jag upptäckt man får köra 16-bitars projekt i AE vid effektarbete dessutom för att förhindra "bandningar".

Men, ja, om du bara kör ren klippning och inte gör annat med videon så kan du hålla dig till DV.

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag tror (men vet inte till 100%) att du kan tanka in/ut till/från en DV-tape och dator hur många gånger som helst utan kvalitetsförlust.

Så länge banden är bra är nya så är det inte någon kvalitetsförlust vid export.

• Medlem
  • Örebro
  • 2005-01-21 14:01
Ursprungligen av Erik.dv:

Gå upp i upplösning finns absolut ingen anledning annat än om du ska skjuta ut det på film och/eller kan utnyttja högre upplösning på annat vis (grafik i en presentation ex.)

Jag tror (men vet inte till 100%) att du kan tanka in/ut till/från en DV-tape och dator hur många gånger som helst utan kvalitetsförlust. Dock, om du går in och behandlar materialet på något vis så kommer du börja få generationsförluster. I vissa fall med DV är dessa ganska markanta. Här är det klart rekommenderat att gå till ett mindre komprimerat/okomprimerat format om du kan.

Vi gjorde lite tester inför en kortfilm jag redigeringade och mastrade i våras och det bler enormt mycket bättre finnish när vi i gick över till 8-bit okomprimerad video från DV (konverterade alla filer digitalt efter vi gjorrt klart off-line:en i DV-format). Så all färgkorrigering, color-grading, alla effekter etc. lades på här. Även om slut-outputen var DVD så blev resultatet mycket, mycket bättre. Bättre med en generationsförlust (8-bit UC > MPEG2) än 2-3 (DV > DV > DV > MPEG2)

Med FCP är att det är väldigt enkelt att göra om ett projekt från DV till 8-bit (vi hade ex. gjort för/eftertexter på offlinen som direkt kunde användas).

I vissa fall har jag upptäckt man får köra 16-bitars projekt i AE vid effektarbete dessutom för att förhindra "bandningar".

Men, ja, om du bara kör ren klippning och inte gör annat med videon så kan du hålla dig till DV.

De var just i dom banerna jag tänkte angående DV --> 8bit okomp i slutmasteringen. De som fick mig o fundera var att vi fick in material intankat på Decklink kodac. De var betydligt mycket skarpare och bättre färger än DV materialet.

Kopierar man en VHS till en annan VHS, eller Beta till beta så får man automatiskt en generationsförlust. Även om man inte ser de lika tydligt (om alls) är inte DV kodac destruktiv?!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-21 14:45

De som fick mig o fundera var att vi fick in material intankat på Decklink kodac. De var betydligt mycket skarpare och bättre färger än DV materialet.

Jasså? Tog ni in det över SDI från en bandare då eller hur gjorde ni?

Kopierar man en VHS till en annan VHS, eller Beta till beta så får man automatiskt en generationsförlust. Även om man inte ser de lika tydligt (om alls) är inte DV kodac destruktiv?!

Sant, men de två första formaten är analoga så det är en liten annorlunda värld. Så länge du bara kör över materialet MiniDV > MiniDV eller MiniDV > Dator > MiniDV (över FireWire givetvis) så tror jag det blir som en filkopiering HD > HD. Men så fort du går inte o petar på råmaterialet (gör en färgcorrigering ex) så får du en generationsförlust. Den blir ganska stor också på DV - formatet är ju redan ganska hårt komprimerat så.

• Medlem
  • Örebro
  • 2005-01-21 14:56

Vi tar i vanliga fall in de via DV....Decklink filerna kom ifrån en annan redigering...jag fick materialet ifrån en Firewire disk. Vet inte hur dom hade kopplat i Decklink redigeringen.

Vad behövs för att nå 8Bit okompimerat?
Vi håller precis på att byta ut en 2x1.25 G4 till en 2x2.5 G5:a...vad skulle du rekommendera för lösning som inte kostar onödigt mycket men ändå håller för hårt videoarbete.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-21 17:37

Tja, för 8-bit UC krävs främst snabba diskar. Vi kör det på en Dual 1Ghz G4 och det funkar bra. Vissa saker känns lite mer "tungrodda" kontra DV, men i regel flyter det på bra.

10-bit UC klarar de flesta diskar som kör 8-bit UC, men där blir det i regel snäppet tyngre för datorn. I och med att vi kör från BetaSP > BetaSP eller BetaSP > DVD här så märks det ingen skillnad. DigiBeta > DigiBeta med mycket post så är ju 10-bit att föredra.

Först o främst måste ni ju ha något I/O kort för att hantera det hela. Finns en uppsjö att välja på beroende på vad ni behöver - allt från c:a 3 000 kr till säkert 50 000 kr. Vad kör ni till/från för enheter?

Det andra är diskar... Här finns lite olika val... Jag tror en DesktopTower II SATA/SeriTek 1EN2 (http://speedmania.se/store/customer/pages.php?pageid=11) borde funka fint som en redigeringsdisk om man inte har så höga krav på säkerheten. Du får uppåt 130MB/s vilket ger dig c:a 2-4 videoströmmar 8-bit UC i realiteten. 800GB av en sådan disk går bara på c:a 9000 kr i Sverige - det rymmer alltså c:a 60 h DV eller 10h 8-bit UC. Men jag har inte prövat diskar "in real life" för ändamålet.

1
Bevaka tråden