Gå upp i upplösning finns absolut ingen anledning annat än om du ska skjuta ut det på film och/eller kan utnyttja högre upplösning på annat vis (grafik i en presentation ex.)
Jag tror (men vet inte till 100%) att du kan tanka in/ut till/från en DV-tape och dator hur många gånger som helst utan kvalitetsförlust. Dock, om du går in och behandlar materialet på något vis så kommer du börja få generationsförluster. I vissa fall med DV är dessa ganska markanta. Här är det klart rekommenderat att gå till ett mindre komprimerat/okomprimerat format om du kan.
Vi gjorde lite tester inför en kortfilm jag redigeringade och mastrade i våras och det bler enormt mycket bättre finnish när vi i gick över till 8-bit okomprimerad video från DV (konverterade alla filer digitalt efter vi gjorrt klart off-line:en i DV-format). Så all färgkorrigering, color-grading, alla effekter etc. lades på här. Även om slut-outputen var DVD så blev resultatet mycket, mycket bättre. Bättre med en generationsförlust (8-bit UC > MPEG2) än 2-3 (DV > DV > DV > MPEG2)
Med FCP är att det är väldigt enkelt att göra om ett projekt från DV till 8-bit (vi hade ex. gjort för/eftertexter på offlinen som direkt kunde användas).
I vissa fall har jag upptäckt man får köra 16-bitars projekt i AE vid effektarbete dessutom för att förhindra "bandningar".
Men, ja, om du bara kör ren klippning och inte gör annat med videon så kan du hålla dig till DV.