Jag vill ha en scanner som får ström via USB2 eller Firewire, om det nu finns och de är bra?
Är det bättre att köpa en ReadIris penna istället för scanner?
Är det någt annat jag ska tänka på?
Jag har använt Canon CanoScan N1240U och nu en CanoScan Lide35 varav den senare får ström via USB-2. De är små (tunna) så de går lätt ner i min datorryggsäck när man skall bort etc. Enligt min mening så fungerar de bra med en Mac plus att de är relativt överkomliga. Du kan gott kolla in alla CanoScan modeller då de skiljer sig lite i upplösning och medföljande programvara.
Köp inte en penna istället för en scanner, det tar lång tid som det är att skanna. Däremot en penna också skulle kunna vara något.
Om du vet med dig att du kommer att skanna buntar, tjocka som tunna med ex. A4 papper, överväg en skanner med dokumentmatare om du har pengarna. HP har t.ex. en som även klarar duplex. Jag önskar jag haft pengarna då det begav sig med mitt senaste inköp.
Vad gäller ReadIris, jag vet inte om det är kompatibilitetsproblem med min Lide35 eller ej men efter ett tags lyckat skannande började ReadIris att skanna in kolsvarta bilder om man skannade direkt in i programmet. Öppna tif.-bilder går bra. Har inte hört från supporten ännu, men det är inte skannarn tror jag, för jag kan skanna direkt in i OminPage SE utan problem, så du kanske bör kolla ReadIris hemsida för kompatibla skanners innan du slår till för att minimera ev. framtida problem.