Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Jag har fått ett problem med ett brummande ljud somkommer då jag sätter på förstärkaren som datorn är kopplad till.
Tex om jag ska lyssna på Itunes.
Kan det vara audio sladden?
Alltså ofta så uppstår ett brummande ljud om audiosladden hänger löst i luften, men detta försvinner oftast när man pluggar in den i en apparat. Samma för dig eller fortsätter brummet även när den är inpluggad?
Alltså ofta så uppstår ett brummande ljud om audiosladden hänger löst i luften, men detta försvinner oftast när man pluggar in den i en apparat. Samma för dig eller fortsätter brummet även när den är inpluggad?
Ja den är inpluggad hela tiden. Det fungerade jätte bra i början men nu brummar det riktigt mycket.
Det kan bli så om t ex datorn är jordad, men inte stereon. Eller tvärt om. Ett tips är annars att vända stickproppen på ena apparaten (dra ut, vrida ett halvt varv, sätta i), det kan ibland lösa brummproblem.
Det kan bli så om t ex datorn är jordad, men inte stereon. Eller tvärt om. Ett tips är annars att vända stickproppen på ena apparaten (dra ut, vrida ett halvt varv, sätta i), det kan ibland lösa brummproblem.
Precis detta löste brumproblemen i min hemstudio. Ja, först fick jag sätta alla apparater i grendosa från samma uttag. Först hade jag dator i ett uttag i ett rum och mixern i ett annat uttag, för de var på olika sidor om en vägg. Det blev *kraftigt* brum. Med samma uttag blev det mindre. Efter att vända vissa stickproppar var det nästan borta. Det sista fick jag bort genom att ta bort mikrofonernas separata fantommatning och mata från mixern. Då blev det rent och fint.
Eller att något är felaktigt jordat.
Nu är visserligen inte ditt system balanserat som det heter, men pröva att ansluta både datorn och stereon till samma uttag (jordpunkt).
Annars kan du som pär föreslog koppla in en transformator som avskiljer signalerna.
Brum och jordslingor uppstår om datorn och stereon är kopplad via nätsladden till ett jordat grenuttag och samtidigt via en audiokabel (en slinga bildas).
Bryt jorden för datorn -> koppla den till ett ojordat grenuttag så försvinner brummet. Eller köp en audio-kabel likt den Pär rekommenderar.