Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

m-audios mobila interface, 4 frågor!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-01-26 14:38

:confused:...
Hej! Ska børja gøra musik på datorn nu. Førsøker sætta mig in i det hela nu innan jag køper tusen prylar i onødan.. Ær ju bara en fattig student... Sitter i køpenhamn och skriver. Dærfør alla danska Æ och Ø ... man vænjer sig snabbt... Kommer spela in gitarr, mic, piano m.m. Ska också køpa en synth snart. Tænkte køpa något m-audios mobila interfaces (audioohile usb, firewiresolo eller mobilepre usb). http://www.m-audio.com/index.php?do=products.list&ID=mobileinterfaces

Har ett standardljudkort i datorn. Jag har læst massa hær på forumen, men har ændå några kanske lite dumma frågor... ær sækert ute o cyklar i istambul hær och dær men ær tacksam før all hjælp så att jag får allt klart i huvudet o vet vad jag ska køpa...

1. Ær det meningen att man ska koppla dessa (audioohile usb, firewiresolo eller mobilepre usb) i de "vanliga" usb/firewire ingångarna eller ska de kopplas genom usb/firewireingång på ljudkortet?

2. Føljdfråga... Dessa ovan næmnda interfaces, fungerar de som externa ljudkort? De ansluts med antingen usb eller firewire... Innebær det då att jag måste koppla från mitt vanliga ljudkort nær något av dessa m-audios interface ska anvændas?

3. Vilket ær bæst? usb- eller firewireøverføring? Ger det olika latency vid inspelning?

4a. Først och fræmst: midi ær væl bara fakta som beskriver vilken ton som ska spelas o varaktighet m.m. Om midi ær signaler som datorn kan læsa... varfør behøver man då ett midiinterface som exempelvis. m-audios MIDISPORT 1x1... nær man ska få øver sina midisignaler från synth/keyboard till dator?

4b. Kankse korkad fråga... men man kan ju køra synthen in genom line in-ingången till datorn men då får man væl en ljudsignal man inte kan ændra på som med midi?
kan man inte koppla sin midisynth dirkekt in i datorn på något sætt och få midisignaler som man kan lægga olika slags ljudeffekter på med ett musikprogram?

Tack før hjælpen
/fille

• Medlem
  • Öland
  • 2005-01-26 15:05

Hejsan!

Lite svar:

1. Ljudkorten kopplas till den vanliga porten.

2. Det gamla ljudkortet behöver du inte göra något med alls. Bara låt det sitta i. Du väljer med hjälp av mjukvar vilket "kort" du skall använda.

3. Eftersom Firewire är snabbare än USB borde det vara bättre på alla sett. Kan inte se det på något annat sätt.

4a. Jepp! MIDI är ett språk som används precis som du trodde. Har egentligen inget med "ljud" att göra. Man måste ha ett interface så du kan koppla signalen från synthen till datorn. På de flesta PC finns det en Gameport-port som man kan koppla MIDI-kablar till, men har du ett nyare MIDI-keyboard brukar det gå att från synthen koppla en USB-kabel direkt till datorn.

4b. Exakt. Kopplar du synthens lineout till linein i datorn får du en ljudström som du spelar in precis som på en gammla kassetbandspelare. Detta kan du ju sen lägga vanliga effekter på i datorn.
Spelar du däremot in MIDIsignalerna från synthen kan du ändra det inspelade materialet som du vill eftersom det bara är info om vilken ton m.m. som skall spelas.

En vanlig konfiguration är detta, som kanske passar dig:

Koppla synthen via MIDI in i datorn (antingen genom USB eller MIDI-port/interface. Du spelar in MIDI-t i ett sequencerprogram och editerar det du vill ändra på. Har du nu en synth med egen ljudmodul kan du med hjälp av MIDI nu välja att det är din synth som datorns MIDI skall spela på.

Nu kopplar du även synthens ljudutgng till datorns ljudingång. Och spelar in ljudsignalen från synthen in i samma sequencerprogram (eller ett annat). Du kan nu lägga effekter på dina synthljud.

Om det är något du undrar över är det bara att höra av sig.

Ha det bra och lycka till!

//Filip

• Medlem
  • 2005-01-26 16:16

tack før bra svar! Fattade allt men inte helt det sista:

"Har du nu en synth med egen ljudmodul kan du med hjälp av MIDI nu välja att det är din synth som datorns MIDI skall spela på. Nu kopplar du även synthens ljudutgng till datorns ljudingång. Och spelar in ljudsignalen från synthen in i samma sequencerprogram (eller ett annat). Du kan nu lägga effekter på dina synthljud. "..

menar du att man gør MIDI-n sjælv på datorn o sen lægger synthen på effekterna? eller?... Har du lust att utveckla det lite mer?
tack i førvæg!

• Medlem
  • Öland
  • 2005-01-26 17:57

nej jag menar typ tvärtom

Såhär:

Du spelar in MIDI med synthen... (spelar på synthen och sparar materialet på datorn) kanske du har spelat lite otajt, kanske någon ton fel osv. Då kan du i datorn ändra felet och andra saker. Tex ändra anslaget m.m.
När du sen trycker på play skickar datorn MIDI till synthen och säger till den att den skall spela det du just spelat in +dina i datorn gjorda ändringar. Du hör nu det tidigare inspelade materialet i hörlurarna som är inkopplade till synthen. Med så långt?

Istället för att ansluta lurarna till synthen kan du skicka LJUDSIGNALEN in i datorn genom att ansluta den till datorns linein. Du spelar då in det ljud, och POFF så har ditt MIDI blivit ljud som du kan köra genom vanliga effekter i datorn tex delay, reverb m.m.

OK?

• Medlem
  • 2005-01-26 20:54

fint!.. nu trillade poletten ned...
tack før hjælpen och ha det bra.

1
Bevaka tråden