Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Räcker det med Logic för att skapa musik/komponera?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-01-28 19:23

Hej!

Tittar in för första gången. Hoppas det blir fler. Forumet verkar mycket bra.

Håller på att plöja igenom "Apple Pro Training Series/Logic 6".

Har för avsikt att komponera musik för att använda till egen film, klippt i FCP.
Jag börjar att känna mig osäker på om jag måste köpa in en massa kringutrustning
eller ... min fråga: Räcker det med Logic? Måste jag ha ett dyrt "interface" och
en extern "synth"?

PS. Den har redan kraschat ett antal gånger. Oftast när jag klickat lite för fort.

G5/2x2Ghz

Ursprungligen av Jane:

Hej!

Tittar in för första gången. Hoppas det blir fler. Forumet verkar mycket bra.

Håller på att plöja igenom "Apple Pro Training Series/Logic 6".

Har för avsikt att komponera musik för att använda till egen film, klippt i FCP.
Jag börjar att känna mig osäker på om jag måste köpa in en massa kringutrustning
eller ... min fråga: Räcker det med Logic? Måste jag ha ett dyrt "interface" och
en extern "synth"?

PS. Den har redan kraschat ett antal gånger. Oftast när jag klickat lite för fort.

G5/2x2Ghz

Logic med medföljande mjukvaruinstrument räcker långt. Det enda du behöver i princip är ett bra relativt billigt USB tangentbord eller ett USB MIDI/Audio interface om du redan har en synt med bra klaviatur.

Kraschandet kan bero på defekt RAM minne eller dåliga drivrutiner för musen.

  • Medlem
  • 2005-01-29 10:45

Mjukvaruisntrument, skall dom installeras var för sig?

Tack! Skall kolla drivrutinen. Mjukvaruinstrumenten, skall dom installeras var för sig?
Skall jag koppla dessa via audio objects i Enviroments? Det är inte helt lätt måste jag säga.

När jag använde Apples QuickTimes synth och försökte skriva någon ton i score, kom det upp en ruta som sa något om att jag måste ha en sequence först. Måste man skapa en sequence för att i
den sedan kunna skapa musik/skriva?

Tacksam för svar.

  • Medlem
  • 2005-01-29 11:10

Nu använder jag Logic 4.8, men det borde fungera likadant.

Hoppa över QuickTime-synthen, Logics inbyggda är mycket bättre.

Du skapar ett nytt audio-objekt (alternativt använder ett befintligt) i Environment, och sätter detta till en ledig "Instrument"-kanal.
Längst upp på "kanalen" kan du sedan välja från inbyggda eller plug-in instrument som finns installerade.

  • Medlem
  • 2005-01-29 23:15

Härligt. Det är inte alltid som manualer är så vidare pedagogiska.
Jag försöker att läsa Training-boken från pärm till pärm
men ibland kan ett tips vara värt hur mycket som helst.
Tack för hjälpen.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-29 23:41

Här är ett forum för Logic-användare. Tips, frågor och diskussioner enbart om Logic...

http://www.logicpro.se/

Men fortsätt för all del att hänga här också! Det finns lite bredare Mac-kompetens här.

LogicAudio.se är ett annat trevligt Logic-forum som jag kan rekommendera.

Logic är ett väldigt komplett program för komposition. Alla mjukvarusyntar installeras med programinstallationen. En enkel, subjektivt bedömd, förteckning över dessa:

ES1: Synt för som låter funkar bra för analogbasar
ES2: Oerhört kompetent analogemulerande synt som klarar allt från wavetables till matrix-modulering (fikonspråk, okej, men testa presetsen och leta dig fram till något du gillar. Sedan är det bara att ratta lite för att göra ljudet personligt!).
EXS24: Det här kanske det instrument du mest kommer jobba med. Det är en samplerspelare och med i installationen för Logic kommer en rad mer eller mindre användbara samplingar av instrument. Generellt tycker jag de låter bra, men om du känner att du behöver något specifikt instrument kan du även köpa färdiga EXS24-instrument av din handlare.
EVB3: Modellerade orglar av alla de slag.
EVP88: Modellerade elpianon av alla slag.
EVD6: Modellerare av ett clavikord.

Alla dessa mjukvarusyntar/samplers (möjligtvis med undantag för ES1:an) har ansetts, och anses fortfarande av många, som några utav branschens absolut bästa. Så i det avseendet klarar du dig långt. Till dessa kommer även ett gäng mindre avancerade syntar som gör sig bra för techno-produktioner, men det kanske inte är målet?

I Logic 7 finns även
Sculpture: En strängmodellerare som verkar ha potential, men som jag inte arbetat så mycket med.
UltraBeat: En trummaskin som både kan generera feta analogtrummor och spela uppsamplade trummor. Verkar även den ha potential, men jag har inte arbetat tillräckligt med den för att ha bildat mig någon djupare uppfattning.

Som någon sa så behöver du ett midiklaviatur för att kunna spela på syntarna. Idag kan du skaffa ett klaviatur som kopplas via USB och du slipper böka med traditionella midiinterface. Klaviaturet rätt in i datorn alltså!

I princip räcker det med ett par hörlurar för att höra vad du åstadkommit och om du inte räknar med att spela in realaudio, dvs någon som sjunger eller spelar akustiska instrument, så ska du klara dig långt med det du har!

Lycka till!

/Jont Olof

____________________________
Kolla in popbandet GALT!
http://www.galt.nu
____________________________

  • Oregistrerad
  • 2005-03-10 09:18

Talang är även bra att ha, utöver Logic.

  • Medlem
  • 2005-03-11 11:19

Tack, Jont Olof. Har tyvärr varit ifrån nätet under en tid men har arbetat kontinuerligt med Logic. Ett underbart program som jag redan känner mig trygg med. Egentligen inga problem alls.
Det där sista inlägget av petsematary håller jag med om. Jag köpte lite av den varan i förra veckan.

Mvh, Jane

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-10-01 12:29

latency

Hej, Jag har en Mac book pro och är på G att köpa logic express 9 eller logic studio 9. För det första. Går det i express att ställa latencytiden så att man när man spelar in ex. gitarr inte får den där tråkiga fördröjningen från tillslag. För det andra är det något viktigt i express som man saknar (som låtskrivare), som finns i studio?
Ozzie

Vid all mjukvaru-monitoring får du fördröjning mellan ingående och ugående signal. Den kan vara större eller mindre och det kan du ställa under Preferences/Audio. Men det bästa är om ditt ljudkort har stöd för direktsignal av inkommande ljud. Då sker ingen A/D-omvandling av signalen och problemet försvinner. Dock kan du ju förstås inte lyssna med ljudeffekter på signalen på detta sätt (utom att mixa direkt och software monitoring dvs)...

Ursprungligen av ozzie:

Hej, Jag har en Mac book pro och är på G att köpa logic express 9 eller logic studio 9. För det första. Går det i express att ställa latencytiden så att man när man spelar in ex. gitarr inte får den där tråkiga fördröjningen från tillslag. För det andra är det något viktigt i express som man saknar (som låtskrivare), som finns i studio?
Ozzie

Det är inte Logic som sätter gränsen för din latency.
Om du skall välja studio eller express är upp till dig.
Vissa saker fattas i Express, vissa syntar o pluggar som inte följermed.

Det som gäller för dig är att är att köpa dig ett ljudkort.
Ett FireWirekort rekomenderas.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-10-17 17:46

Förstärkare

Tackar för svaret:), nu köpte jag mig ett Express. Det känns bra än så länge men hur hittar jag förstärkarna så att jag kan "ratta" gitljud? Jag hittar liksom ljudet men inte stärkarn (visuellt)

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-10-18 10:29

Förstärkare

Heureka! Jag har hittat det (öh alltså gitarrstäkarna)...skäms lite:confused::confused:efter en del letande gick det ju:)

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-10-20 14:33

Garageband till Logic?

Kan någon vänlig själ tala om för mig hur man för över filer från garageband till Logic?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-10-01 12:57

Ok tackar, men jag vet inte om mitt ljudkort har stöd för direktsignal för inkommande ljud. Jag har ett M-Audio kort.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-10-04 15:05

"ratta" trummor i Logic express 9

Tjaba,
Jag undrar om det går att "mappa" trummor från ex. EZ drummer så att man får dem på flera separata kanaler? (I Logic Express 9 alltså). Dessutom, räcker express för låtskrivande eller måste jag kliva på med studio?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-11-12 12:08

virus

Alla säger samma sak, att man inte behöver virusskydd till Mac, stämmer det? Jag är är nämligen en försiktig general. Men om det inte behövs är ingen gladare än jag!!!:)

...de flesta kör utan!

1
Bevaka tråden