Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bill Gates helt fel ute?

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-01-30 22:08

Om man bygger ihop en skitskrivare och en skitskanner så är chansen dubblerad att något skall gå sönder…
Tar man det så är det väl inget problem

Jag tror det stämmer. Folk tycker det är enklare med saker som har ett eller två syften. Då krånglar bara en sak i taget när det krånglar, det är lätt att definiera felet och det är inga konstigheter hur man använder saken för det man vill göra. det är öven lättare att uppgradera om man bara behöver köpa en ny pryl i taget.

Dessutom är det svårt att se vem som har flest funktioner på sin pryl, men det är lätt att se vem som har flest prylar.

Jag personligen gillar av nån anledning prylar med två funktioner som inte direkt har något med varandra att göra.

  • Medlem
  • 2005-01-30 22:13
Ursprungligen av Laseranders:

Jag personligen gillar av nån anledning prylar med två funktioner som inte direkt har något med varandra att göra.

Spännande! Exempel?

Diascanner/ugn vore en skön grej.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-30 22:17
Ursprungligen av Laseranders:

Jag personligen gillar av nån anledning prylar med två funktioner som inte direkt har något med varandra att göra.

Åh… Den klassiska LaserWriter
Skrivare och prevpress i ett

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-30 22:20
Ursprungligen av Pär:

Åh… Den klassiska LaserWriter
Skrivare och prevpress i ett

Vi hade faktiskt en LW med inbygg faxfunktion i början av 90...talet. man ”sände filen till den” direkt från Quarken... som sedan faxade den vidare på ngt sätt....

Ursprungligen av Pär:

Åh… Den klassiska LaserWriter
Skrivare och prevpress i ett

Fina saker, jag hade en sån, den var gjord av gul plast, matchade Plusen perfekt. Hade man fler än två typsnitt i dokumentet tog det en kvart att skriva ut. Men man var glad ändå.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-30 22:26
Ursprungligen av Nurell:

Fina saker, jag hade en sån, den var gjord av gul plast, matchade Plusen perfekt. Hade man fler än två typsnitt i dokumentet tog det en kvart att skriva ut. Men man var glad ändå.

Å ändå var 68000 klockad 12MHz i LaserWritern mot bara 8MHz i Plus:en

Ursprungligen av Pär:

Å ändå var 68000 klockad 12MHz i LaserWritern mot bara 8MHz i Plus:en

Så fort som det gick skulle man kunna tro att det var 12 Hz i stället:-)

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-30 22:11

Finns ju ngt som heter ”att ha plats” med för alla prylarna.. kan vara underbart skönt med EN pryl om man tänker så??????

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-30 22:23

Jag vill absolut ha en stationär dator med inbyggd brödrost, espressobryggare, bakmaskin och jospress.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-30 22:24
Ursprungligen av Mondo:

Jag vill absolut ha en stationär dator med inbyggd brödrost, espressobryggare, bakmaskin och jospress.

DU! Med?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-31 00:01
Ursprungligen av Mondo:

Jag vill absolut ha en stationär dator med inbyggd brödrost, espressobryggare, bakmaskin och jospress.

Gud hör bön. Här har du med en med kaffebryggare. http://articles.pimprig.com/featured_pimprig/the_caffeine_machine.php

Ursprungligen av molia:

Gud hör bön. Här har du med en med kaffebryggare. http://articles.pimprig.com/featured_pimprig/the_caffeine_machine.php

Åh fy tusan så fult! Men en iMac G5 med en inbyggd Gaggia skulle inte vara så dumt. (pc=surt bryggkaffe)

  • Medlem
  • 2005-01-30 22:29

Ju fler funktioner i varje pryl desto bättre. Tänk vad skönt att slippa alla dessa jävla prylar som belamrar ens liv och vardag. Allt-i-ett-skrivare är fantastiska. Otroligt skönt att slippa ha en separat fet och ful dammsamlarscanner som man ända bara använder en gång per år.

Nej, det bästa är små prylar med många funktioner. Jag tror inte det dröjer länge förrän det anses som suspekt och onormalt att ha mer än en pryl med sig i fickan för telefoni, mp3, plåtande, handdatoriserande etc. Likadant i hemiljö - mac mini är första steget mot en pryl som kan klara allt så man kan slänga ut radion, stereon, TV:n, videon etc förutom det sedvanliga datoranvändandet som surfande och dyl.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-01-31 11:19

Köpte precis en chippad xbox... (eller för ca 2v sen)... så jag har ju i stort sett en multimediamaskin från microsoft... men har ju lagt in nytt bios och operativ så mjukvaran har ingenting med microsoft att göra! Det går att visa bilder på tvn(som skall bytas till en projj när jag får TVn såld), spela filmer... de flesta formaten... dvd/mpeg/svcd/avi/divx/xvid/ osv osv.... och spela spel så klart... det bästa är att jag kan ta streama allting trådlöst över nätverket från min stationära pc (typ fileserver)... eller min powerbook

Näe, jag e inte prylbög... hehe

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-30 20:33

Problemet me "allt-i-ett" prylar är att pajar dom så pajar hela idén. Finns lixom inte att köra me ena o lämna in på reparation så länlge, allt-i-ett är ju allt-i-ett lixom o då får man lämna ifrån sig rubbet o va utan helt. Tror faktiskt Microsoft är lite fel ute. Även om det kan vara käckt för stunden så ser jag hellre att man utvecklar flera saker som passar bra tillsammans. Otroligt dumt exempel, men kolla på alla moduler som man sätter in i rack när man gör musik så fattar ni kanske lite vart jag vill komma. På sätt o vis så har man ju allt i ett o samma rack och dom passar bra ihop, skulle dock ena paja så blir det inga problem me o lämna in just den delen för reparation. Ett krav att framtida DVD, VHS, Blue-Ray, HD-DVD spelare o hela den skiten passar i ett rack eller ovan på varandra kanske vore något...
För jag kör hellre med flera bra grejer än en grej som är just halvdan, och min Lexmark (allt-i-ett) skrivare är just halvdan. F.ö så fastnar papprena när jag skriver ut, någon som vet nån lösning?

Jag håller med Bill.
Jag vill inte ha fler prylar. Det blir bara plottrigt. Hellre flera funktioner på samma pryl...Cleant!
Om det bara kom en hyffsad (och billig) mp3-kamera-mobil så skulle jag köpa den direkt.
Varför bära med sig en mobiltelefon, en mp3-spelare och en kamera om man istället kunde få allt i ett.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-30 22:00

Hellre fler prylar som är bra på en sak.
Gränssnitt blir sällan eller aldrig bra i multi maskiner,
jag ser hellre hårdvaruknappar med direkt koppling till en funktion än snåriga menyer som man går vilse i.

Att trycka in så många funktioner som möjligt i en så liten pryl som en telefon gör den visserligen till mer än en telefon men till priset av att den även blir en sämre telefon.

Det finns tydligen två olika åsikter i den här frågan . . . Låt dem som vill få köpa multigrejer och de som vill ha "hifi" får köpa det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-01 07:22
Ursprungligen av Stefan Swales:

Det finns tydligen två olika åsikter i den här frågan . . . Låt dem som vill få köpa multigrejer och de som vill ha "hifi" får köpa det.

Precis! En kombination kan oftast vara det bästa... jag har en mulifjärrkontroll som ersätter alla mina andra fjärrkontroller där hemma, men däremot har jag ingen mobil med kamera samt mp3-spelare, jag har en gammal hederlig mobiltelefon (en sådan där vars huvudsyfte är att ringa och skicka SMS med), en digitalkamera samt en mp3-spelare. Det är varken tungt eller klumpigt att ha med "allt" detta.

Även vad gäller allt-i-ett skrivare har jag skippat det också och har en scanner (relativt högupplöst och som klarar sig med el genom USB-uttaget (det antar jag att allt-i-ett skrivarna inte klarar av?) men så har jag både en Laserskrivare för mina utskrifter i svart/vit och en bläckstråleskrivare för färgutskrifter.

Jag använder knappt min stereo här hemma längre, min iMac har tagit den rollen.

Min åsikt i frågan är att jag är öppen för förändringar, men att jag inte kommer att vara den första som köper någon ny allt-i-ett pryl. Jag kommer at vänta till dess att tekniken har mognat. Titta bara på mobilsidan; vad har de kommit upp i för upplösning på kamerorna? 2 MP?

Ett mediacenter för hemmet skulle jag kunna tänka mig, men aldrig med Windows som operativsystem. Jag sitter med en sådan burk bredvid mig. Den har en massa allt-i-ett: virus, instabilitet, hårdvarufel, drivrutinsfel (USB-stöd har helt plötsligt försvunnit, men bara från Windows, har installerat om drivrutiner, men det funkar inte ändå.)

(Fan vad mycket skit jag skrev i detta inlägg)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-04 13:20

Detta var ju en rolig tråd! Det man kan tillägga är ju att det är föga förvånande att just Bill Gates önskar och tror att folk vill ha en "data" som fixar allt. Snubben har ju liksom alltid varit förespråkare för en monokultur. Ett OS och EN standard (till detta OS då...)!

Ska det vara en kopp till?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-04 20:57
Ursprungligen av Stefan Swales:

Det finns tydligen två olika åsikter i den här frågan . . . Låt dem som vill få köpa multigrejer och de som vill ha "hifi" får köpa det.

Självklart får folk köpa vad dom vill, det är inte det det handlar om. Jag gav utryck för min åsikt i frågan och gav argument för varför jag tycker som jag tycker.

Genom att läsa igenom tråden har man knappast en gång för alla utrett vad som är bäst, men man kan få en viss känsla för hur många som tycker si och hur många som tycker så.

Intressant i en tid då ingen (t.ex telefon) egentligen är bättre än en annan och företagen tvingas skapa mervärde genom att säga "företag B´s kan bara göra 15 saker, våran kan göra 20"
Det paradoxala i detta är enligt mig att det kan sluta med att produkten faktiskt blir sämre på det som den ursprungligen var skapad för.

en sådan vill jag ha! kan man lägga ett AT på klockan 0700 till en sådan? att inte det är vanligare är ju ett under!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-07-04 21:21

Ge mig en värmekamera kombinerad med snöslunga så blir jag nöjd!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-04 21:31

Mitt inlägg ovan var bara bitvis ironiskt. För mig är det en filosofisk hållning att inte tro på att en sak (pryl eller annat) gör allt. Även om det vore möjligt är jag principiell motståndare. Hur tråkigt vore inte livet om en enda mjukvara klarade av att göra allt! Dvs, nästan det MS Office försöker ta sig an...(btw). Det har ju en tendens att bli kladdkaka av det hela. Vem sitter t.ex och gör hemsidor med Office-paketet? (Skäms inte för att erkänna ifall så är fallet )

En kameramobil är ju en 2in1 grej som egentligen inte ska ha nåt med varandra att göra.

Ursprungligen av apple4ever:

En kameramobil är ju en 2in1 grej som egentligen inte ska ha nåt med varandra att göra.

det är ju sanning med modifikation, de används ju ändå som ett mellanting med att skicka bilder och visa bilder i adressboken etc vilket egentligen är närmare besläktat med telefonen än kameran, så det skulle jag räkna till yttligare funktionalitet snarare än separat funktion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-05 21:46
Ursprungligen av Mondo:

BBC har en intervju med Bill Gates där Gates hävdar att folk inte vill ha många olika apparater utan en enda mackapär som gör allt. Jaha. Jag tror att det är precis tvärt om. Folk älskar små bärbara apparater som kameror, musikspelare, mobiltelefoner, bärbara datorer osv. Microsoft kommer att stoppa in hela jävla Windows XP-skräpet i ett hemmabiosystem: en ren mardröm. Jag har sett demovideon.

Om Gates får som han vill kommer Microsoft att skapa ännu ett monster till maskin, en apparat så komplicerad att den i praktiken inte går att använda, precis som de där VHS-spelarna från JVC och Sony för några år sen vars fjärrkontroller hade cirka 58 knappar. Hopplöst och värdelöst.

Microsoft är fortfarande den diametrala motsatsen till Apple. Där Microsoft tänker fler funktioner, mer integration och fokus på tekniken tänker Apple bättre funktioner, enkelhet och fokus på användaren.

Det låter bara bra, men det är utopiskt. Kolla här Bill Gates hos Conan O´brian

http://www.big-boys.com/articles/gatesconan.html

Senast redigerat 2005-07-05 22:01
Bevaka tråden