Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Antal inloggade samtidigt (feb 2004)

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-30 21:02

Vad var det egentligen som hände onsdagen 18 februari 2004 vid 21:08? Enligt statistiken var 3242 medlemmar inloggade samtidigt. Jag registrerade mig dagen efter (av någon anledning) och blev medlem nr 5783. Alltså bör ca 60% av dåvarande 99macare kollat läget här den onsdagkvällen.

Nu är vi över 11000 medlemmar, men februarikvällen förra året verkar vara svårslagen. Ofta är det runt 4-5-600. När var det över 1000 sist?

Var det slumpen? Var det någon keynote? Vad hände?

Finns det någon statistik över vilka datum som var den andra och tredje största anstormningen?

Bara lite nyfiken....

Jadu, det skulle vara intressant att veta. Jag har ingen aning, och kan inte hitta någon nyhet som passar med datumet. Annars är det ju alltid toppar när nya produkter släpps, men var det något då?

Men kanske någon annan vet...

Jag tror att det kan ha varit någon uppdatering eller annat fix med forumet som fick "Flest samtidiga inloggade" att flippa ur.

Om man kikar på 99musik så står det:

Ursprungligen av 99musik.com:

Flest samtidiga inloggade användare var 435, 2004-12-13 kl 06:19.

Hur många tror egentligen att en samling musiker skulle anstorma 99musik klockan 06.19 på Lucia liksom? Jag har för mig att det hände (på 99musik) vid något tillfället då det meckades med forum-inställningarna.

Antalet inloggade, är det inklusive gäster? Är det på en udda tid kan det vara pga en nyhet som lockar många utländska besökare.

99mac har haft enormt mycket utländska besökare vid ett tiotal tillfällen, rekordet är 3.242 samtidiga inloggade. Jag har för mig att det var Slashdot eller MacNN (eller en kombination) som orsakade detta. Jag ska söka lite efter just den nyhet som orsakade anstormningen

Vad gäller 99musik vet jag inte om det var en felinställning eller ett mailutskick, det vet Fleno bättre än jag.

Antalet inloggade räknas som unika personer som besökt sajten under en timme, dvs gäster inräknade. Vi brukar ha upp till 950 inloggade samtidigt en vanlig dag, sist vi hade över 1.500 inloggade var på MacWorld Expo 2005 (en månad sedan) när servern inte orkade länge pga lite felinställningar.

Ursprungligen av Björnström:

Antalet inloggade räknas som unika personer som besökt sajten under en timme, dvs gäster inräknade. Vi brukar ha upp till 950 inloggade samtidigt en vanlig dag, sist vi hade över 1.500 inloggade var på MacWorld Expo 2005 (en månad sedan) när servern inte orkade länge pga lite felinställningar.

Hmm, detta verkar krångligt, "antalet inloggade" är lika med antalet besökare och inte antalet "inloggade i forumet"? För mig är är det en skillnad på besökare och inloggade, dvs jag tänker mig inloggade som de som loggat in med sin användare och besökare som gäster + inloggade. Att logga in på 99mac, är det samma sak som att besöka som gäst alltså?

Här är nyheten
http://www.99mac.se/?id=34

Här är kommentarstråden:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=40150

Om du följer den tråden ser du att antalet inloggade ökar hela tiden, rekordet var 2723 innan dess och då var det vårt bildreportage av nya Power Macintosh G5 (först i världen!).

(sök och du skall finna!!)

Jag ändrar formuleringen längst ner på sidan nu för att undvika missförstånd

Ursprungligen av Björnström:

Jag ändrar formuleringen längst ner på sidan nu för att undvika missförstånd

Fint, det var lite förvirrande innan

  • Oregistrerad
  • 2005-02-17 10:07

Dåså! Tackar för den fina utredningen. Jag tyckte väl att det var skumt att 60% av medlemmarna var inloggade. Och nu ändrades rubriken och allt.

Keep up the good work!

"Rekordet i antalet samtidiga besökare var den 3242 personer, 2004-02-18 kl 21:08."

Och nu vet vi också varför. :D:D:D:D ROTL

1
Bevaka tråden