Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför gör de ingen reklam??

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 08:49

Satt med en tjejkompis och snackade igår. Hon kan inget om datorer egentligen men när hon fick se en Mac Mini på nätet blev hon galen och kunde inte sluta prata om hur söt den var. Dessutom gillar hon min iBook.

Min fråga är nu: eftersom en massa folk (särskilt tjejer) tycker Apples grejer är skitsnygga, praktiska, lättanvända och lockande på alla de sätt, varför gör inte Apple nån reklam?

Jag har inte sett nån tv-reklam för minin eller nån annan dator. Om de gjorde reklam på väl valda tider i teve skulle en miljard ungar börja en tjatkampanj from here to eternity för att få sina päron att tjacka mac åt dem.

Jag har vart mycket på bio senaste tiden - ingen reklam där heller. På bio körs ju ofta reklam och teasers för kommande konsoller och musikspelare etc. Det är en perfekt plattform för att marknadsföra minin och alla andra konsumentmodeller från Apple.

I tidningar har jag väl sett nån annons, tror jag, men inte fan är det mycket. Inget i magasin som rätt folk läser, ingen stor helsida i nån stor tidning för att göra en rejäl push när nya modeller kommer. Bara i branschtidningar egentligen, har jag sett nåt.

Inga kampanjer där man kan vinna macar i samarbete med nån radiostation eller annat företag heller. Man tycker ju att de p.g.a. iPodens status borde kunna pusha mer för samhörigheten mellan produkterna - visa upp dem på bild tillsammans och så, få folk att fatta att det är samma tillverkare.

Varför gör Apple såhär? Kan de inte hålla produktionstakten eller? Verkar ju skumt att inte marknadsföra sina grejer när det uppenbarligen finns världens "behov" av dem på marknaden. Nu kanske det ser annorlunda ut utomlands men det kan ju inte jag veta - jag bor i Sverige. Om Apple inte hinner producera tillräckligt mycket får de väl byta leverantörer eller nåt.

Om de vill växa måste de ju göra reklam. Dell gör ju det och de säljer fett som fasen. Apple måste väl kunna göra mer reklam även om de inte vill bli som Dell. iBook och Mini och iMac är ju för folket, så varför då inte nå ut till folket??

• Oregistrerad
  • 2005-02-02 09:24

Det känns väldigt bortkastat att annonsera när dom knappt kan leverera datorerna.
Och dom vill nog inte leverera mer än de klarar av, för då får man problem. Växa sakta.

Dessutom vill dom inte sänka varumärket genom att synas överallt i tveksamma sammanhang, som reklamradio och tv3 osv. Tänk på att Apple blev framröstat som det mest omtyckta varumärket i Världen!

• Oregistrerad
  • 2005-02-02 09:29
Ursprungligen av Dj Leafer:

Det känns väldigt bortkastat att annonsera när dom knappt kan leverera datorerna.
Och dom vill nog inte leverera mer än de klarar av, för då får man problem. Växa sakta.

Dessutom vill dom inte sänka varumärket genom att synas överallt i tveksamma sammanhang, som reklamradio och tv3 osv. Tänk på att Apple blev framröstat som det mest omtyckta varumärket i Världen!

Jo men då får man väl som sagt se över hur man ska öka takten då. Varför annars ens bry sig om att göra folkbetonade datorer om man ändå inte ska göra reklam för dem. Folk i allmänhet är inte så insatta och läser inte Slashdot, om det däremot går reklam på bio innan produkterna lanseras (som xbox, ps etc.) så kommer det snackas och dessutom är det allt annat än ett tveksamt sammanhang.

TV borde också gå, på väl valda dagar och tider. Hur kan man begära att folk ska köpa om de inte vet om att man finns?

Eller är Apple som småskaliga charktillverkare på landsbygden - de har redan sina kunder och vill inte ha fler. Själva ordet "vinst" är t.o.m. lite fult
(OBS! det sista är ironi/skämtsamt, börja inte kasta dynga!)

Apple i Sverige får inga större belopp för marknadsföring här dessvärre. Det är annat hemma i Amerika. Apple Sverige annonserar i MacWorld vilket jag tycker är helt bortkastat eftersom de som läser den publikationen redan är frälsta.
Apple borde annonsera i rikspressen och köra teve-reklam, det finns ju ett stort utbud av balla reklamsnuttar.

• Oregistrerad
  • 2005-02-02 09:30
Ursprungligen av Nurell:

Apple i Sverige får inga större belopp för marknadsföring här dessvärre. Det är annat hemma i Amerika. Apple Sverige annonserar i MacWorld vilket jag tycker är helt bortkastat eftersom de som läser den publikationen redan är frälsta.
Apple borde annonsera i rikspressen och köra teve-reklam, det finns ju ett stort utbud av balla reklamsnuttar.

word!

iPod på bio.
Sedan stå utanför och sälja iPod....

Allvarligt så tycker även jag att de ska annonsera mera. Att annonsera för redan frälsta är lätt.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

iPod på bio.
Sedan stå utanför och sälja iPod....

Allvarligt så tycker även jag att de ska annonsera mera. Att annonsera för redan frälsta är lätt.

Skulle tro att Apple har bra rabatt på annonserna i MacWorld.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-02-02 10:25

Det är nog som Leafer noterade: Man har leveransproblem redan idag. Att då sätta igång och annonsera ökar bara efterfrågan och leveransproblemen ökar.

• Oregistrerad
  • 2005-02-02 10:32

Ett lyxproblem
men ändå ett problem...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-02 11:01

Apple problem

Kan mycket väl vara så att en "för" genomslagskraftig kommunikation kan resultera i haverier på leverans fronten, jag känner att det är ett omedvetet misstag från Apple´s omvärldsaanalys som förmodligen lämnade en trolig efterfrågan som var alldeles för lågt ställd, vilket idag resulterar i att do inte kan ta de marknadsandelar de (kanske) skulle vilja... Det kan även vara en totalt medveten strategi att inte ha tillräckligt med grejer att möta efterfrågan - En inte helt ovanlig strategi när man ska skapa hype. många använder sig av den konstant -och skapar ett sug efter en produkt som inte finns att få tag på - eller i alla fall är svåra att få tag på.

Dom har lyckats, eller så har dom misslyckats, skulle verkligen vija veta vilket av dom det är..
Eftersom detta är mitt proffesion

/ intressant (tycker jag) - skvaller gärna till mig

:rolleyes:

Senast redigerat 2005-02-02 11:12

Suck. Hur är det med det kollektiva minnet här egentligen?

Apple annonserar både i TV, i tidningar (även i t.ex. Elle), på bio och utomhus.

Dock kanske inte så ofta som fansen önskar.

• Oregistrerad
  • 2005-02-02 11:17

Säger du det så.

Men tråden byggde på mina uppfattningar. JAG har inte sett nåt. Men jag har väl bara tittat på fel filmer och tv-program, jag vet inte.

Ursprungligen av TZW:

Suck. Hur är det med det kollektiva minnet här egentligen?

Apple annonserar både i TV, i tidningar (även i t.ex. Elle), på bio och utomhus.

Dock kanske inte så ofta som fansen önskar.

Den massiva kampanj som du nämner har jag missat totalt. Trots att jag slukar media med hull och hår. Det enda jag har sett i modern tid, förutom annonserna i MW, är några vepor om iPod på Stureplan för bra länge sedan.

Ursprungligen av Nurell:

Den massiva kampanj som du nämner har jag missat totalt. Trots att jag slukar media med hull och hår.

Jag syftar inte på den senaste veckan utan de senaste åren i största allmänhet. Det var till exempel inte så länge sen jag var på bio och såg Applereklam. iPod i busskurerna har ju kommit och gått i flera omgångar osv osv.

Ursprungligen av TZW:

Jag syftar inte på den senaste veckan utan de senaste åren i största allmänhet. Det var till exempel inte så länge sen jag var på bio och såg Applereklam. iPod i busskurerna har ju kommit och gått i flera omgångar osv osv.

Senaste jag såg reklam var för första generation iMac och Think Different kampanjen..
Sedan har det väl varit en del iPod affischer uppsatta i nån stad, vad vet jag men det har ju inte varit någon helhjärtad marknadsföring direkt

Mac mini kommer inte bli någon succé om den endast marknadsförs till folk som är redan "frälsta" det är ju dom "ofrälsta" som maskinen är till för.. Att locka över dom från PC..

• Oregistrerad
  • 2005-02-02 14:27

Precis min tanke. Och då måste man kanske, utan att fördenskull förlora kvalitetsstämpeln, marknadsföra sig som PC-företagen.

Samt i sånt som föreslogs tidigare - bio, inredningstidningar etc.

Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Sedan har det väl varit en del iPod affischer uppsatta i nån stad...

Ha, ha. Ja, över hela Stockholm i flera omgångar.

OK, jag ska lägga ner. Apple har aldrig gjort någon reklam.

• Medlem
  • Varberg
  • 2005-02-02 15:38

Nej, det var ju inte direkt så när jag skaffade min iBook att jag såg en reklam 20 gånger och blev läskad... Nej, jag fick höra det från folk som redan var "frälsta"... Apple är inga höjdare på att göra reklam för folk som inte vet vad Apple gör...

Senast redigerat 2005-02-02 19:07
Ursprungligen av TZW:

OK, jag ska lägga ner. Apple har aldrig gjort någon reklam.

Ha, ha. De ivriga Mac-förespråkarna här vill att Apple ska vara lika aktiva i tv-rutan som Dell och skicka ut lika många trycksaker på dåligt papper till folks brevlådor.

• Oregistrerad
  • 2005-02-05 15:55

Hoppas bara nu inte folk tar detta personligt som en förolämpning mot dem efter Apple inte har några fel, Apple är gud och allt, Apple är perfekt. Det var bara en liten fråga från mig. Jag tror på både reklam från Apple själva och från återförsäljare - på BRA papper.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-02 22:29
Ursprungligen av Nurell:

Den massiva kampanj som du nämner har jag missat totalt. Trots att jag slukar media med hull och hår. Det enda jag har sett i modern tid, förutom annonserna i MW, är några vepor om iPod på Stureplan för bra länge sedan.

Apple har faktiskt inte annonserat i tidningen MacWorld på mycket länge. Däremot har de satsat på några gästspel på vår webb.

Ursprungligen av petsematary:

...Min fråga är nu: eftersom en massa folk (särskilt tjejer) tycker Apples grejer är skitsnygga, praktiska, lättanvända och lockande på alla de sätt, varför gör inte Apple nån reklam?

Jag ställde samma fråga här på forumet när iMac G4 globe lanserats för flera år sedan. Vi hade en sådan på jobbet och speciellt tjejer blev som galna när dom fick se den. "åååhhh guuud så söööt!" Apple borde annonser i inredningstidningar som kvinnor läser. Tror de missar en rätt stor kundkrets där. Kvinnor har nuförtiden egna pengar att handla för och de gillar inte stora fyrkantiga beige lådor när de ska möblera hemmet. Nu generaliserar jag lite som ni märker men i stora drag tror jag det är en riktig bild.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-02 11:42

Tupperware

partys för tjejer skulle generera lottacash för Apple

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-02-02 22:31
Ursprungligen av Tangen:

partys för tjejer skulle generera lottacash för Apple

Ja á la Tupperware eller vad det heter

Apple är helt klart ett intressant företag när det kommer till marknadsföring, troligtvis får nog fler upp ögonen för deras produkter nu när de får mycket redaktionell medial plats. Anledningen till att man inte marknadsför sig mer i Sverige går det ju att spekulera en hel del om. Antagligen finns det en enormt genomtänkt plan på denna front då Apple är en av de bästa på att skapa image reklam.

Image är extremt viktigt för all trovärdighet. Om du t ex. skulle få hem reklam från Apple en gång i veckan skulle nog kvalités uppfattningen försämras. Sen kan man leka med tanken att om en person istället för att mer eller mindre känna sig påtvingad av produkten och istället får kännslan av hitta den själv nog också kommer uppskatta den mer.

Think Different

Senast redigerat 2005-02-26 19:45
Ursprungligen av thomasharaldsson:

Antagligen finns det en enormt genomtänkt plan på denna front då Apple är en av de bästa på att skapa image reklam.

Antagligen finns det inte någon plan överhuvudtaget för Sverige. Förmodligen så handlar man ad hoc av olika säljare som ringer och lyckas få tag på rätt person.

• Oregistrerad
  • 2005-02-02 11:52
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag ställde samma fråga här på forumet när iMac G4 globe lanserats för flera år sedan. Vi hade en sådan på jobbet och speciellt tjejer blev som galna när dom fick se den. "åååhhh guuud så söööt!" Apple borde annonser i inredningstidningar som kvinnor läser. Tror de missar en rätt stor kundkrets där. Kvinnor har nuförtiden egna pengar att handla för och de gillar inte stora fyrkantiga beige lådor när de ska möblera hemmet. Nu generaliserar jag lite som ni märker men i stora drag tror jag det är en riktig bild.

Klart det blir generaliseringar men jag fattar precis vad du menar. Och oavsett om de handlar för egna pengar eller köper datorn ihop med sina män så brukar det ju till sist bli kvinnan som bestämmer. Av nån anledning. Jag fasar för den dan jag blir sambo - då ryker säkert Rotelstereon och högtalarna till förmån för nån Bose-grej.

Vadå, Rotel är väl snygga?

Men Anders har rätt, även om jag sett annonser i t.ex. Bon gällande iPod. Men mer sådant. Proffs-annonser i datortidningar för att vinna över proffsen, livsstilsannonser i Elle, Bon osv.

Men sen tycker jag inte det är dumt att de annonserar mot de redan frälsta. Även om det kanske inte ger nya kunder, hjälper de ändå på det sättet till att stödja mac-communityn.

• Oregistrerad
  • 2005-02-02 12:03

Jofan, Rotel är stilrena men det är ju så "många lådor" som morsan sa.

Jag tror som sagt utöver det du sa på bioreklam. Det är prestige.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-02 15:35

Vi kan ju göra som FireFox - starta en insamling och sätta in en egen annons i en stor dagstidning?

Bevaka tråden