Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Realtids Chat på 99Mac?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 11:04

Sökte igenom ordet "chat" och hittade det i några trådar men beslöt mig ändå att skapa denna tråd. Vill först och främst säga att 99Mac är ett fantastiskt forum! Jag gillar sättet 99 Mac är uppbyggt på, olika forumkategorier mm. Nyheter o.s.v.

Enligt mig skulle en realtids chatt höja 99Mac ännu högre.. Jag tror att ännu fler skulle vara inloggade samtidigt.. Och dessutom kan man ibland lösa problem och frågeställningar snabbare över en realtids chatt än att vänta på svar, även fast man för det mesta får blixtsnabba svar på sina frågor

Dessutom skulle det vara oerhört trevligt med en realtids chatt.

Tack för en fantastiskt bra sajt och ett underbart forum!

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 12:30

Det är väl bara att skapa ett chatrum på iChat…
Förslagsvis "nioniomac" (vet inte om det finsn ett fast rum? gör det det?)

Samlas det tillräckligt mycket folk så kommer det väl fortleva…

Det fanns en ichat-kanal förut som hette nittiniomac om jag inte minns fel. Där pratade jag iaf med en del folk då. Men det var för ett tag sen dock.

'nioniomac' är egentligen ett bättre namn, 'nittiniomac' är så lätt att förväxla med andra stavningar.

Grejjen är att man inte går till chatten regelbundet. Man går till forumet. Om då chatten fanns där, så skulle användandet öka avsevärt.

Hmm, slog mig just, skulle man inte kunna lägga en länk på sidan som automatiskt öppnar iChat och rätt rum. Stöder iChat sådana länkar?

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Grejjen är att man inte går till chatten regelbundet. Man går till forumet. Om då chatten fanns där, så skulle användandet öka avsevärt.

Hmm, slog mig just, skulle man inte kunna lägga en länk på sidan som automatiskt öppnar iChat och rätt rum. Stöder iChat sådana länkar?

Ja vist stödjer ichat det. Länka bara till: aim:gochat?roomname=nioniomac

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 14:41
Ursprungligen av Samuel J:

Ja vist stödjer ichat det. Länka bara till: aim:gochat?roomname=nioniomac

Borde man ju kunna lägga som länk i headern på 99mac -sidan så vore det lätt att dels gå dit om någon har röriga frågor eller kika in för att slippa det överdrivna kompissnacket på 99mac…

Ursprungligen av Samuel J:

Ja vist stödjer ichat det. Länka bara till: aim:gochat?roomname=nioniomac

Förutsatt att iChat är det förinställda programmet att hantera AIM-länkar

Har samma problem som ovanstående :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 16:44

[QUOTE="Daniel Eriksson"]Grejjen är att man inte går till chatten regelbundet. Man går till forumet. Om då chatten fanns där, så skulle användandet öka avsevärt.

Det var min tanke.. En chatt i detta forum.. När man bara har en knapptryckning framför sig så blir det så mycket lättare, mera tillgängligt.. Skulle kunna locka fler PC-användare hit också.. Jag tror att det skulle vara bra för 99Mac att ha en inbyggd realtidschatt..

annars så finns det ju #mac.se på EFnet, dvs irc..

Ursprungligen av Tjacke:

annars så finns det ju #mac.se på EFnet, dvs irc..

Där blev jag (och är fortfarande) bannad utan anledning. :rolleyes: Inget man direkt kan rekommendera alltså.

Nu finns en iChat-knapp i menyraden, klicka där och börja snacka. Jag och Arvid är online just nu iallafall.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-07 00:36

En CGI:IRC omsminkad i 99mac-tema ansluten till en egen ircserver (typ irc.99mac.se #99mac) kanske vore nåt? Då kan de som vill använda sin favoritircklient medan folk som hellre föredrar att gå in via webbläsaren kan göra det.

Kör man egen server kan man dessutom säkert ordna med nån tjänst som ser till att man måste ge ett lösenord om man försöker använda ett smeknamn som är registrerat på forumet. De som går in via sin webbläsare loggas automatiskt in som sitt rätta nick...

Frågan är bara hur man löser det med folk som har mellanslag och åäö i sina nicks här på forumet.

Finns intresset?

Man skulle ju kunna bestämma två dagar i veckan då vi officiellt stödjer en chat, exempelvis med inbjudna gäster (eller admins/moderatorer om ni vill klaga/hylla/fråga oss).

  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 13:15
Ursprungligen av Björnström:

Finns intresset?

Man skulle ju kunna bestämma två dagar i veckan då vi officiellt stödjer en chat, exempelvis med inbjudna gäster (eller admins/moderatorer om ni vill klaga/hylla/fråga oss).

Det vore väldigt bra!! Jag tror det skulle lyfta upp detta forum ännu högre, fastän det redan är ett toppenforum
Jag tycker att denna idé är väldigt intressant. Att få komma med frågor mm i realtid är ett bra koncept. Ifall detta görs lättåtkomligt så att man kan gå in med sitt alias här på 99Mac vore det toppenbra! Jag tror att detta skulle locka många.. Jag stöder en realtids chatt på 99Mac till hundra procent.. Och som du säger Björnström så kanske det skulle räcka med 2 dagar i veckan.. Intressant med inbjudna gäster och admins/moderatorer

just nu är i allafall "nioniomac" tomt... synd att man inte kan döpa rummen med siffror.. 99mac hade ju passat bäst!

  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 13:38

Tycker en "länk" till nioniomac-rummet (' aim:gochat?roomname=nioniomac ') under 99mac-loggan uppe till vänster vore en bra början. Då skulle det nog vara större chans att några klickat in sig till rummet... Yttermera så finns det ju några tomma pixels just där...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-15 13:02

Inte för jag kommer klicka just nu - men vackert gjort

Den kan man ju hänvisa till när någon har problem och inte förstår förklaringen
[Eller när några vill "ordbjäffa"]

Gör så här då:

Starta iChat. Tryck kringla-g och skriv "nioniomac"

Testade nu o den "kändes" väldigt vettig faktiskt. Tror den kommer att bli ett bra komplement till forumet.

Nu undrar jag bara hur man får Firefox att göra rätt när man klickar på en iChat länk? (även om det funkar utmärkt med kringla-g "nioniomac" )

kom i gen nu

Det är sent, ska sova. Ses imorgon på chatten

Intressant att denna funktion efterfrågas med jämna mellanrum men väldigt få använder den i praktiken. Vi har aldrig varit fler än 10 inloggade hittills och nu är den relativt död.

Ursprungligen av Björnström:

Intressant att denna funktion efterfrågas med jämna mellanrum men väldigt få använder den i praktiken. Vi har aldrig varit fler än 10 inloggade hittills och nu är den relativt död.

16 användare som mest vad jag sett. Ska bli intressant och se om den kan hållas vid liv längre än tidigare försök den här gången.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-17 01:36

Kanske måste på annonseras lite mer...

Visst kan vi annonsera och på olika sätt pusha in folk, men till sist är det väl en fråga om hur mycket denna chat ger deltagarna. Är det bara ett tidsfördriv eller används det till något produktivt?

Jag skapade en nyhet:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=67254

(hänvisar kommande diskussioner dit, stänger denna tråd)

1
Bevaka tråden