Tycker själv det är väldigt lurigt, det här med swaputrymme på disk. Vad bygger swapytrymmets storlek på? Har man lite fysiskt minne ser jag anledning att ha ganska mycket swapdisk då minne då kan behövas swapas ut för att göra plats åt aktuella processer. Men nu till det jag inte förstår. Har man väldigt mycket minne, då blir ännu störrre. Visst kan man tänka sig att allt minne blir utswapat men risken måste väl bli mindre om man har mer minne och där med borde ju swapdisken också kunna tänkas minskas men den minskade risken. Visst, vissa processer som inte används på ett tag swapas ut även om fysiska minnet inte är slut. Vilket jag inte ser fördelen med. Gissar att jag har missat något, men vad?
Tar ett exempel för att illustrera vad jag menar. Med lite minne säg 128MB kanske systemet tar 60MB(bara som exempel), startar man sen säg PS och det behöver 200MB så blir det en massa swapande, var på man behöver en stor swapdisk. Man kan ju tänka sig öppna ytterligare program, som då alstrar ännu mer swapande. Men säg att man har mycket minne kanske 1GB, borde man ju knappast behöva mer än 1GB swapdisk, då risken är liten att äns allt fysiskt minne skulle behövas swapas ut.