Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Swap-utrymme

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-01 23:22

Hur mycket utrymme behövs egentligen för swap på en powerbook med 512mb minne?
Hade tänkt göra en separat swappartition...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-01 23:39

Jag gissar minst 3 GB partitionen, eftersom när man kör Top i Terminalen, så visas ca 2 GB virtuellt på skärmen.
Så jag tror att partitionen ska vara minst 3GB. Men jag kan ha fel och ber er alla andra som läser detta ha tips till den här forum !

• Oregistrerad
  • 2002-10-01 23:58

Tycker själv det är väldigt lurigt, det här med swaputrymme på disk. Vad bygger swapytrymmets storlek på? Har man lite fysiskt minne ser jag anledning att ha ganska mycket swapdisk då minne då kan behövas swapas ut för att göra plats åt aktuella processer. Men nu till det jag inte förstår. Har man väldigt mycket minne, då blir ännu störrre. Visst kan man tänka sig att allt minne blir utswapat men risken måste väl bli mindre om man har mer minne och där med borde ju swapdisken också kunna tänkas minskas men den minskade risken. Visst, vissa processer som inte används på ett tag swapas ut även om fysiska minnet inte är slut. Vilket jag inte ser fördelen med. Gissar att jag har missat något, men vad?

Tar ett exempel för att illustrera vad jag menar. Med lite minne säg 128MB kanske systemet tar 60MB(bara som exempel), startar man sen säg PS och det behöver 200MB så blir det en massa swapande, var på man behöver en stor swapdisk. Man kan ju tänka sig öppna ytterligare program, som då alstrar ännu mer swapande. Men säg att man har mycket minne kanske 1GB, borde man ju knappast behöva mer än 1GB swapdisk, då risken är liten att äns allt fysiskt minne skulle behövas swapas ut.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-02 00:08

Jag förstår din inlägget !
Det du säger är mycket logisk.
Ja, man undrar hur de som skapat denna swapfile.
Min datorn har 896 MB RAM och har ändå virtuellt på 2,03 GB ! Då ligger det en lång fil som är nästan oanvänd på hårddisken ! ? när jag använder bara två program just nu ?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-02 00:13

Linux behöver tydligen 1-2 ggr minnesstorleken, men detta gäller vad jag hört inte os x...
själva swapfilen är ju bara 80mb.

[ 02 Oktober 2002, 00:14: Meddelandet ändrat av: C-mon ]

Har själv en swappartition på 750meg och det känns rätt löjligt med tanke på att till dags dato så har aldrig swappen varit större än 90 meg...

/Anton (som för övrigt är väldigt spartansk vad gäller slöseri av hans lilla 20giggars iBook-HD)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-02 01:00

80 MB ?
Hur får du, C-mon fram till 80 MB ?
Om man kollar "top" i Terminalen: 2,03 GB.
Är det någon unix-expert här som kan förklara vad en swapfile gör och hur mycket stort swapfile OSX skapar på hårddisken med i förhållande till datorns RAM-minne? Det kan vara mycket intressant, eftersom i Linux miljö är swapfile i egen partition och är osynligt o är ca 1 GB partition för swapfile och det verkar inte spelar någon roll hur stor RAM min PC har?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-02 01:06

OS X skapar en 80mb stor swap-fil i taget i /var/vm, oavsett hur mycket RAM du har i datorn. När den är full skapas en ny 80mb stor fil osv. Frågan är hur många sådana som maximalt skapas. Detta borde bestämma hur stor swappartitionen borde vara.
Till saken hör att jag aldrig sett mer än en sådan fil i taget, även om jag pressar datorn hårt med massor av tunga program igång samtidigt.

Tio swapfiler har en kompis kommit upp i. Men då har han haft 20-talet riktigt feta bilder, om inte fler, öppna i Photoshop.
Tre eller fyra är väl vad jag brukar ha som mest utan att pressa datorn till det yttersta. I det läget känns 1.5 GB swappartition i mesta laget, men jag skapade den efter att ha läst om hur linux jobbar (har 512 MB RAM) och innan jag lärt mig att X vid behov skyfflar ut innehållet i RAM i 80 MB stora filer -- som tidigare nämnts.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-02 09:44

Tack ! Det var intressant.
När man kör top i Terminalen visas VM ca 2 G. Vad är det för information då ? När en riktig swapfile är 80 MB fil på hårddisken.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-02 12:35

Då chansar jag vilt och sätter swap-partitionen till 700mb då, så att man har lite marginal...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-02 13:10

Är det någon läsare som vet hur man konfiguerar swappartition för OSX ?

• Medlem
  • Höganäs
  • 2002-10-02 13:27
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: REP:
Är det någon läsare som vet hur man konfiguerar swappartition för OSX ?

http://www.kung-foo.tv/xtips.php finns bland annat info om detta!

Om du skulle få för dig att köra med UFS på swappartitionen så får du vara beredd på att det kan bli krångligt. Inget oöverkomligt, men jag kom fram till att det kostade mer än det smakade.

edit: petade in ett o före överkomligt

[ 02 Oktober 2002, 18:02: Meddelandet ändrat av: ohennig ]

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-02 18:40

Tack för tipset !

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-04 02:00

Jaha, då har man matat os x jaguar med en 900mb stor swappartition och ändå bölar det om att det inte finns tillräckligt med minne. Drar mig ur det här medan jag kan och lägger os x på en enda partition. Känns inte riktigt värt besväret...

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-10-04 06:55

Eftersom X till skillnad från Linux inte kräver en separat Swap-partition så ser jag ingen anledning till att lägga den i en separat partition. I dagens läge är diskar så snabba och man har så pass mycket minne att det inte spelar någon större roll för prestandan vad jag kan märka.

Vad bra att den här diskussionen dök upp idag när jag får min nya 80 GB WD Kaviar S.E.

Jag grubblade också på swappartition. Men skiter nog i det.

Allt är ju relativt (i det här fallet beroende på hur snabb din dator är), men en separat swap ger lite bättre prestanda. Kan man lägga swapen på en helt egen disk så är det ännu bättre eftersom det virtuella minnet inte behöver slåss om läs- och skrivhuvudet med övriga program. Ytterligare ett plus är mindre fragmentering av hårddisk.

Och det är faktiskt inte så krångligt. Har du 80 Gig så kan du ta i lite i överkant och reservera, säg tre gånger det interna minnets storlek om du vet med dig att du kommer jobba med minnesintensiva program. Tanka sedan hem Swap Cop, byt plats på swapen, starta om och kör Swap Cop en gång till för att ta bort de gamla swapfilerna.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2002-10-04 13:31

Jag tycker det är bättre att lägga energin på att skapa en separat partition till Users och en till "icke apple-program" (dvs de som installeras automatiskt vid installation av systemet).
På så sätt får man en separat partition till systemet och kan vid behov formatera och installera om systemet utan att ens övriga filer berörs.
Mkt praktiskt vid ex uppgradering till Jaguar, då en formatering rekomenderas!

Men det är ju en annan diskussoin än hur det med swap funkar..

(Edit: stavfel, (de grövsta) )

[ 04 Oktober 2002, 13:32: Meddelandet ändrat av: spacemanspiff ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-04 14:31

Kan man lägga swapfilen på en egen snabbsnabb disk så vinner man. Att lägga swapfilen i en egen partition på samma hårddisk som allt annat- mycket bök liten/ingen vinst. Vad man vill åt är att swapdisken har en helt egen "gräddfil" hårdvarumässigt. Har man få eller inga pageouts vinner man heller ingenting eftersom swapfilen då inte används alls...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-04 14:35

"PhysMem: 51.1M wired, 95.9M active, 201M inactive, 348M used, 164M free
VM: 2.01G + 3.62M 7962(0) pageins, 0(0) pageouts"

(Startade om nyss efter en webobjectsuppdatering, därav de låga siffrorna...)

1
Bevaka tråden