Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Switch Windows - Mac os 9 - hjälp med div program

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-16 19:53

Hallå där i mac-världen! Jag har lagt vantarna på en gammal ibook med mac os 9. Vill börja använda den, och vill då hitta diverse trevliga program till den. Har aldrig suttit med mac förut, så det här ska bli roligt och intressant.

Har sökt, (bl a här på forumet), och letat efter program som kan ersätta mina vanliga windowsprogram.
Det går dåligt. Startar en tråd så får vi se...

Behöver till att börja med:

-En webläsare - blir väl Explorer *suck*, inte gilla! Fast, hmm, man kanske inte får spyware på macversionen?. Firefox fanns ju inte till os9 Nåt annat?
-Nåt för icq och irc. Miranda har jag haft förut. Adium (eller vad det nu hette) verkade schysst, men funkade ju inte till os9. blir väl officiella icq-klienten *suck igen* och...hmmm - finns mirc till mac och os9??? *chansar*
-Fildelningsprogram!! Dc++. Hmm - fanns oxå - fast till os x, otur igen! Vad fildelar man med egentligen???

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-16 20:01

Älvan igen! Det är denna jag har: http://www.dealtime.com/xPF-Apple_iBook_Indigo_M7721LL_A

Den klarar väl inte av att köra os x?

• Medlem
  • Umeå
  • 2005-02-16 20:05

Enligt apple-history ska det gå att köra nyaste Mac OS X på den (om det nu är en sånhär):

http://www.apple-history.com/frames/body.php?page=gallery&model=ibookse

Ursprungligen av aelva:

Älvan igen! Det är denna jag har: http://www.dealtime.com/xPF-Apple_iBook_Indigo_M7721LL_A

Den klarar väl inte av att köra os x?

Det går faktiskt

Proppa den full med minne bara så ska det rulla i alla fall;)

Eftersom du är ny med mac kan jag berätta att skillnaden mellan OS 9 och OS X är gigantisk.

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-16 20:15

Jag tror att det är genom surfande på detta forum som jag har fått uppfattningen om att det inte är någon bra idé att uppgradera till OS X på den burken. Jepp, den är en sådan. Ett äkta "dasslock - färg indigo. 366 mHz osv osv... Fantastiskt nog jättebra batteritid trots gammal och begagnad, så den följer med mig och leker med mig överallt Men - uppgradera operativsystemet lr ej??

Nu svarar jag lite på min egen fråga, men detta program verkar hantera både irc/icq - Jabbernaut - och finnas till os 9. Någon som har någon uppfattning om detta program?

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macos/13617

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-16 20:20

Ok. Kanske provar att uppgradera och fixa med OS X. Fast det får bli efter den här terminen, så att älvan klarar av sina studier utan att hon får en död dator (studierna göres på denna portabla leksak är det tänkt - på bussar, på tåg, på stolar, på bibliotek och knaske även på universitetet - möjliheterna blir ju så många med bärbara datorer - min första!)

Ge mig en hint - hur mycket kostar minne, hur mkt rekommenderas, och hur sjutton öppnar man dasslocket - går det?

På mitt orangea dasslock rullar 10.3 ganska bra faktiskt. Om du uppgraderar, tänk på att läsa in senaste version (10.3, Panther). OS X har faktiskt blivit snabbare för varje version som kommit.

Kolla in minnespriserna på www.macoteket.se. Kanske inte billigast, men de är garanterat kompatibla.

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-16 20:36

Intressant... tack!

Frågan kvarstår dock. Med vilka program köra IRC, ICQ, fildelning och webbrowsing? (utan uppgrad till att börja med, vill ju bara komma igång fort)

(Det fanns en gammal version av Netscape på den, som inte hanterar CSS ens - hihi, retro!)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-16 21:08

ICQs officiella klient finns väl i OS 9-version?

Och, nej, spyware, virus, maskar, trojaner, etc är en Windowsexklisiv funktion, så det får du inte på Mac, ens med Internet Explorer.

Mozilla finns till OS 9, men frågan är om inte IE ändå är det bästa (inte bra alls, men ändå bäst ...).

Fildelning har man inte i något speciellt program, utan det är bara att slå på det i inställningar. Eller menade du fildelning som i P2P-program? Man får inte diskutera P2P etc på 99mac, men jag får nog säga så mycket som att det inte finns något bra sådant program alls till OS 9.

En IRC-klient hittar du nog efter en snabb sökning på VersionTracker (OBS - glöm ej att gå till OS Classic-sektionen på VT).

Men jag rekommenderar att du uppgraderar till Mac OS X. Det är så otroligt mycket bättre, stabilare, enklare, mer avancerat och mer programkompatibelt etc etc.

Jag skulle säga att det går att köra Panther (OS X 10.3) på dasslocket men att det inte är att rekommendera eftersom det kommer att gå långsamt. Maximalt minne i den där är väl 576MB men det kan kosta en slant. Det kan gå att köra med bara 256+det inbyggda men det verkar inte roligt. Då är faktiskt OS 9 trevligare eftersom man får ett system som är rappt och smidigt. Sedan innehåller OS X mycket (och jag menar verkligen mycket) som inte OS 9 gör, så ytterst är det en fråga om vilket operativsystem man vill lära sig, eller om man vill lära sig båda. På sätt och vis är det ju lite av en återvändsgränd att lära sig OS 9 eftersom det på några års sikt inte kommer finnas kvar i så stor utsträckning. Å andra sidan är det ju inte särskilt svårt att lära sig både OS 9 och OS X. Men nu svamlar jag mest, tror jag...

För att komma till din fråga: Webläsare för OS 9: Internet Explorer är standard och funkar bäst. Opera är en trevlig utmanare, men blev aldrig riktigt färdigt till OS 9 och funkar inte till alla websiter. Netscape finns, men tar ruskigt mycket kraft av datorn. Om man inte vill vara just retro och köra typ 4.72, men då kan man lika gärna ladda ner Mosaic (http://archive.ncsa.uiuc.edu/SDG/Software/Mosaic/NCSAMosaicHome.html) ICQ är det enklast att köra deras egen klient men det finns en annan också som jag inte kommer ihåg vad den heter. IRC finns på www.snak.com.

Faktiskt finns det mesta man kan behöva även till Mac före OS X, bara man vet var man ska leta. Har säkert mängder men program och spel i lådorna i förrådet på hårddiskar som ingen längre vet vad de innehåller, men den storstädningen får bli en annan dag.

• Medlem
  • 2005-02-16 23:01

Bästa webläsaren till OS 9 är Wamcom Mozilla 1.3.1. Snabb och klarar det mesta - finns även som bara Mozilla 1.2.1 som är lika(?) bra. IE 5 är seeeegt men krävs ibland på vissa sidor och kan vara bra att ha i nödfall. En del gillar tyska Icab, men det gör inte jag, men det kan ju vara värt ett försök? Alla är gratis såklart. Opera och Netscape behöver du inte fundera på då kan du lika väl ha IE.

Torrent kan man tydligen fixa till OS 9 med lite meck med Pythonprogrammering. Googla på BitTorrent och leta vidare i FAQ-avsnitten. Tyvärr finns inte DC...

EDIT: Tog bort namn på fildelningsprogram till OS 9 eftersom det inte får diskuteras på 99mac.

Senast redigerat 2005-02-17 18:46
  • Medlem
  • 2005-02-17 08:39

Hej! Jag skulle rekommendera dig att uppgradera till OSX, ett betydligt bättre system än OS9! Jag har en liknande iBook (192 mb ram) och kör senaste OSX på den, det funkar fint! Du blir inte rädd av farten men det rullar på bra. Jag har provat att köra OS9 på min iBook också men jag väljer hällre att köra OSX fast det går lite långsammare.

OS9 är bra på många sätt, speciellt på en gammal G3, men "surfa" är klart bättre under OSX. Det finns många saker som är klart bättre i OS9, speciellt om man lagt in de viktigaste trivseltilläggen (Default Folder är viktigast, finns till OSX men gör inte tredjedelen så mycket bra saker där ), så länge man kör med stabila program. Instabila program och OS9, det går inte riktigt ihop.

• Medlem
  • Solna
  • 2005-02-17 21:58

En möjlighet kan ju faktiskt vara att bestämma sig för att lägga in Linux för PPC. Då kan man använda någon lite "lättare" fönsterhanterare och få ett system som inte drar lika mycket kraft som OS X gör. Det är i alla fall vad jag hade gjort om jag fått fatt i en Mac som knappast skulle klara OS X (och det är definitivt vad jag gör med PC som inte klarar med Windows XP, och en del som gör med).

Edit: DC ska du inte sörja för mycket. Det funkar ganska kasst oavsett plattform (Linux/Mac/konstiga saker) när det gäller portningarna, förutom DC++ under Windows då. Ett av få open-source-program som inte blivit ordentligt portade snabbt.

• Medlem
  • 2005-02-18 00:51

Borde inte vara något problem alls

Hade en 366 iBook och satte in ny HD på 40 GB och 64+512 minne. Den var fasingen bättre än vita iBook 500 Mhz, även om jag hade 640 minne i den vita.
Inte för att vara uppkäftig, men har ni inte provat, så är allt annat hypoteser. Grabben vill inte ha hypoteser. Allt annat är som evenukkerna, dom vet hur man ska göra, men kan inte prestera.

Självfallet har OS X 10.3 sina begränsningar i hastigheten, men det är nu det systemet som är Real Life och som det finns bäst fungerande program samt uppdateringar till.

Arbetade med en kille som fick OS X, 10.2 att rulla på en iMac 233 med 32 MB RAM, men det var seeeegt....

Kontenta: Inget egentligen problem att köra OS X, 10.3 på den, men ska det funka OK så tryck in 512 MBminne. Det kostar väl inte mera än sisådär 500,- begagnat. Har du liten HD; kör delocalizer eller något som tar bort ca 500 MB med onödiga språk.

Lycka till, dasslocket är roligt, men som med en vanlig dass; ju mera skit du försöker trycka i, ju mer kan det lukta....

Tänkte bara komma mina 25 cent om OSX kontra OS9. Jag sitter på en 500 MHz G3-powerbook med 256 mb ram och OSX 10.3. Det går, och hyfsat så länge man nöjer sig med att ha ett par program i taget öppna. Nu gör ju inte jag det, så det segar rejält ibland. 512 mb mer finns på kartan, och då rullar det betydligt bättre verkar det som.

Annars tycker jag OS9 är trevligt. Har en gammal iMac med 9.2.2, och från en ren användarsynvinkel ser jag ingen större skillnad. Jag tycker till och med att OS9 är trevligare på flera sätt. Men OSX är framtiden som sagt, så som macanvändare måste man dit förr eller senare. Sen finns det ju förvisso en hel del fördelar med OSX. Men jag har en känsla av att de skrivs upp en del för att OSX är så "häftigt". Så du älvan, kör på OS9 om du tycker det verkar OK. Du slipper köpa mer minne och du får en burk med bra respons. OSX lär du väl få lära dig förr eller senare, men det tar ju inte längre tid för att du väntar. Och så har du ju faktiskt fått känna på OS9 och kan vara med i de nostalgiska diskussionerna om tio år

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-20 19:24

Linux är ju tyvärr rena grekiskan för mig, men tack för alla svar! Ska begrunda. Återkommer säkert i ämnet vid senare tillfälle.

Under tiden får ni gärna kolla in min nya blog (ja - jag vet att alla har en blog nuförtiden, åh vilken copy jag är) ...men det är ju så roligt eftersom den är så ny (roligt i två veckor)?
aelva.mine.nu - och den nedrans saken funkar inte speciellt bra i IE än, men i mozilla firefox som jag kör med pc-windows just nu.

Måste även fota lite - mitt skrivbord, sen när jag fått min mac mini. Roliga trådar ni har här - nurrdfaktor 100 - mums.

1
Bevaka tråden