Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för att skicka/ta emot filer?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-17 12:56

Jag stöter ofta på problemet att vilja skicka/ta emot filer från vänner etc. Jag har inte kommit på något smidigt sätt att göra detta. Ibland går det via MSN (AdiumX) men då måste motparten ha msn-konto och har man inte det så blir det genast krångligt. Jag har också löst det genom att starta upp webbservern i OS X men det känns inte direkt smidigt, särskilt inte om man ska ladda hem filer från en mindre datorkunnig vän.

Jag har kollat runt lite på MacUpdate men inte hittat något.

Jag undrar alltså, finns det något bra program för att skicka och ta emot filer över internet oavsett om man sitter bakom brandvägg etc?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-17 13:09

Alla e-postprogram
Alla (?) chat-program (som t.ex. ICQ, Skype, iChat, etc)
Alla ftp-program (som kräver att man måste konfigurera datorerna)
...plus en massa andra varianter.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-17 13:13

Maila om ni båda har mailkonton med stort lagringsutrymme, t.ex. Gmail.com.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-17 13:13

E-post: Visst, självklart.. men om man vill skicka större filer än 2 Mb så..

Måste man inte ha AIM-konto i iChat? ICQ- funkar inte. Skype verkar däremot intressant!

FTP- inte direkt smidigt va?

... de andra varianterna är jag lite intresserad av!

Tack

  • Oregistrerad
  • 2005-02-17 13:15

Men om du kör datorn som ftp-server och drar igång det när någon vill tanka? Då kan ju de personerna bara köra en ftp-klient (Cyberduck, t.ex.) med sina uppgifter lagrade. Bara att klicka "connect" och ta ner det man vill. Svinenkelt.

www.carracho.com Mac-only dock

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-17 13:19

petsematary: Jo, men är det inte svårt att få igång ftp-servern i OSX på ett säkert sätt?

el gringo: Jag tänker mer ett P2P-program.. typ dra och släpp.

jag känner igen ditt problem. jag kör med kdx http://www.haxial.com/ själv...eller använder mitt .mac-konto (200 MB).

jag har testat skype...men det går mkt långsamt. ichat är det bästa jag provat (P2P).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-17 13:27

KDX har jag också testat.. men det är lite bökigt om man inte har igång servern jämt.

iChat kanske är värt att prova.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-02-17 13:33

Dropload och SendThisFile är två siter som man kan lägga större filer på under ca 1 vecka som sedan den andre kan hämta hem från, funkar mycket bra.

Mac <-> Mac = iChat
Mac <-> PC = Skype

nice! thanks! fungerar lite som .mac - men bra som extra alternativ

Ursprungligen av Kentor:

Dropload och SendThisFile är två siter som man kan lägga större filer på under ca 1 vecka som sedan den andre kan hämta hem från, funkar mycket bra.

1
Bevaka tråden