Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

cpu uppgradera G4

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-02-18 17:40

Jag har gjort efterforskningar på vad processoruppgradering är den maximala för min dator. Till slut fick jag ett svar som jag så här långt betraktar som det bästa.

Har du en G4 med en originalprocessor med en hastighet lägre än 733MHz, satsa på en 1.2GHz med L3 cache support. Hastighet högre än 733MHz, då lönar det sig med 1.4GHz och uppåt. Förklaringen är att Powermac G4 med lägre hastighet har 100MHz system buss medan 733MHz och högre har 133MHz eller högre system buss. Man kan naturligtvis köpa en 1.4GHz, men det är dyrare.

För egen del tänker jag även byta mitt ATI Radeon 8500 mot ett 9800. Jag har nämligen fått intrycket att 'Tiger' kommer att lasta över så mycket 'tungt' jobb som möjligt till grafikkortet. Som jag kan se det är det här den optimala lösningen, eller?

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-18 18:07

tack för information men…

erhm....

från system-info från min PM G4 466 mhz (som känner sig något utlämnad i ovanstående)

------------------------------

Machine Model: Power Mac G4
CPU Type: PowerPC G4 (2.9)
Number Of CPUs: 1
CPU Speed: 467 MHz
L2 Cache (per CPU): 1 MB
Memory: 768 MB
Bus Speed: 133 MHz
Boot ROM Version: 4.2.8f1

hoppas den också får nyttan av en >1.2 ghz upgradering

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-02-18 19:06
Ursprungligen av miska:

tack för information men…

erhm....

från system-info från min PM G4 466 mhz (som känner sig något utlämnad i ovanstående)

Machine Model: Power Mac G4
CPU Type: PowerPC G4 (2.9)
Number Of CPUs: 1
CPU Speed: 467 MHz
L2 Cache (per CPU): 1 MB
Memory: 768 MB
Bus Speed: 133 MHz
Boot ROM Version: 4.2.8f1

hoppas den också får nyttan av en >1.2 ghz upgradering

utlämnad? PM G4 466MHz är väl lägre än 733MHz?! Med andra ord så är 1.2-1.4GHz cpu med L3 cache support av större värde för dig än en 1.7GHz cpu, med andra ord vi sitter i samma båt.

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-19 18:41

Dock har 466 mhz modellen en 133 mhz bus hastighet (se mitt system-info citat), som hävdades inte fanns på maskiner <733mhz.

För skojs skull var jag inne hos en mac-förhandlare i malmö idag och frågade om man skulle uppgradera sin 466'a eller skaffa en Mac Mini.
Ögonblickligen svarade försäljaren att man skulle skaffa en Mini, hävdandes att det enda man skulle 'sakna' var en snabb HD och PMG4'ans expansionsmöjligheterna.

...meeeeen, man är ju fortfarande lockad att byta ut mot något _nytt_

man skulle kanske singla slant

berätta gärna dina upplevelser när du väl fått uppgraderat.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-19 21:06

Powermac från G3 Blue and White till Powermac G4 Gigabit ethernet har 100MHz bus. Powermac G4 Digital Audio till Powermac G4 MDD med ensam 1GHz processor har 133MHz bus. Powermac G4 MDD 1.25 till dubbel 1.42 har 167MHz system bus.

Däremot så håller jag inte med om att det inte skulle "löna" sig med högre GHz än 1.2 på 100MHz bus modellerna.

Fast de uppgraderingskort som finns nu med 1 eller 2 processorer på 1.7 - 1.8 GHz saknar dock L3 cache, vilket KAN betyda att ett 1.8 GHz kort inte är så mycket snabbare än ett 1.467GHz kort. (OBS! detta är inget jag säkert vet eller kan bevisa, utan snarare vad jag tror).

Dubbla processorer är dock alltid att föredra!

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-02-20 12:59
Ursprungligen av hugg:

Powermac från G3 Blue and White till Powermac G4 Gigabit ethernet har 100MHz bus. Powermac G4 Digital Audio till Powermac G4 MDD med ensam 1GHz processor har 133MHz bus. Powermac G4 MDD 1.25 till dubbel 1.42 har 167MHz system bus.

Däremot så håller jag inte med om att det inte skulle "löna" sig med högre GHz än 1.2 på 100MHz bus modellerna.

Fast de uppgraderingskort som finns nu med 1 eller 2 processorer på 1.7 - 1.8 GHz saknar dock L3 cache, vilket KAN betyda att ett 1.8 GHz kort inte är så mycket snabbare än ett 1.467GHz kort. (OBS! detta är inget jag säkert vet eller kan bevisa, utan snarare vad jag tror).

Dubbla processorer är dock alltid att föredra!

Dessvärre är uni-n 3 på min G4, så dubbla processorer går inte för mig, annars hade jag gått den stigen. Killen som gav mig rådet ville säga att man inte får så värst mycket mer kraft/hastighet i förhållande till vad kortet kostar mer. Jag tycker mig ha sett att 1.7GHz är 1 000 kr dyrare än 1.4GHz?

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-02-20 13:01
Ursprungligen av miska:

Dock har 466 mhz modellen en 133 mhz bus hastighet (se mitt system-info citat), som hävdades inte fanns på maskiner <733mhz.

För skojs skull var jag inne hos en mac-förhandlare i malmö idag och frågade om man skulle uppgradera sin 466'a eller skaffa en Mac Mini.
Ögonblickligen svarade försäljaren att man skulle skaffa en Mini, hävdandes att det enda man skulle 'sakna' var en snabb HD och PMG4'ans expansionsmöjligheterna.

...meeeeen, man är ju fortfarande lockad att byta ut mot något _nytt_

man skulle kanske singla slant

berätta gärna dina upplevelser när du väl fått uppgraderat.

Med minin är jag väldigt begränsad. Jag uppdaterar, och sparar sedan till en Powerbook.

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-20 15:12

Ja, jag tror jag gör det samma.

Efter att ha räknat på det hela så skulle en bra Mini (med snabbare HD och ca. 1gb ram) kosta något mer än det 'lilla' pris den har; mer eller mindre som en iMac utan skärm.
(och pengarna kan ju gå till en ny powerbook

På forumen jag läst vid xlr8yourmac & forums.macnn.com, så är det ingen större skillnad mellan de nuvarande 1.4 och 1.7 ghz upgraderingarna, då den senare har en minimal l2 cache (om den har någon...).

För övrigt är där en del på xlr8yourmac.com som, tom efter att mac mini'n släppts, gått och petat in feta upgraderingar i deras G4'or. Så, om man skall gå efter deras exempel, så är det nog inte helt fel att upgradera G4'an.

Dock en annan, relaterad fråga. Jag har ett nvidia geforce2 grafikkort i G4'an. Är det värt det att upgradera till ett ATI 9000/9200, och i så fall vilket?

Tack

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-20 16:26
Ursprungligen av miska:

Dock en annan, relaterad fråga. Jag har ett nvidia geforce2 grafikkort i G4'an. Är det värt det att upgradera till ett ATI 9000/9200, och i så fall vilket?

Nej det är inte värt det! Radeon 9200 är dessutom för pci. 9800 kortet är däremot ett rejält lyft, men det är för dyrt!

Ursprungligen av BoP:

För egen del tänker jag även byta mitt ATI Radeon 8500 mot ett 9800. Jag har nämligen fått intrycket att 'Tiger' kommer att lasta över så mycket 'tungt' jobb som möjligt till grafikkortet. Som jag kan se det är det här den optimala lösningen, eller?

Funkar ett ATI 9800 på en G4?
Har för mig att jag har läst någonstans om att den är till G5... men det kanske var någon speciell edition.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-20 16:22
Ursprungligen av EricBradley:

Funkar ett ATI 9800 på en G4?
Har för mig att jag har läst någonstans om att den är till G5... men det kanske var någon speciell edition.

Det finns två varianter av Radeon 9800 kortet till mac. Radeon 9800 Pro med 128MB minne som är till G4 med 2X eller 4X AGP (passar i G5 också) Och så finns det ett som heter Radeon 9800 Pro Special Edition med 256MB som enbart passar till G5 (AGP 8X).

hej alla i tråden..

jag undrar om vad det kostar att uppgradera cpu på min powermac g4 quicksilver 2002 933mhz?
går det kanske lägga till en till processor så att det blir en dubbel 933mhz, om inte vad rekomenderar ni då?

tacksam för svar.

Senast redigerat 2005-02-22 17:19
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-02-22 21:00
Ursprungligen av bitmap:

hej alla i tråden..

jag undrar om vad det kostar att uppgradera cpu på min powermac g4 quicksilver 2002 933mhz?
går det kanske lägga till en till processor så att det blir en dubbel 933mhz, om inte vad rekomenderar ni då?

tacksam för svar.

Ta dig en titt hos Macoteket. Priserna ligger från ett par tusen till 5-6000 kr. Det finns uppgraderingskort på upp till 1.8GHz från Sonnet, PowerLogix och GigaDesign. Du kan inte lägga till, utan du tar bort det existerande kortet och monterar det nya. Du kan, om din dator har uni-n högre än 3, köpa ett kort med dubbla cpu's.

1
Bevaka tråden