Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Unix/Linux distr. för Dummies sökes

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 16:16

Kan man få nå bra tipps på bra NYBÖRJAR Unix eller linux?? Det behöver nödvendigt vis inte vara för mac, jag har en gammal PC häck som jag tänkte lika lite med nämligen....

//MacTim

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-24 16:46

Ubuntu Linux är fint. Ladda ner grundinstallationen (en CD) och installera resten över internet.

"If you know Slackware - you know Linux. If you know Red Hat - all you know is Red Hat."

Det jag vill komma till är att Red Hat, Mandrake etc är enkla för nybörjare men du kommer ändå inte lära dig något. Vill du lära dig så tycker jag du ska göra det "den hårda vägen" med några riktiga distros. Slackware och Debian är två bra val!

Slackware har dessutom en bra referens du kan läsa på http://www.slackware.com/book/

Ursprungligen av Mondo:

Ubuntu Linux är fint. Ladda ner grundinstallationen (en CD) och installera resten över internet.

Håller med. Ubuntu är kanon, har kört det i några månader nu på min PII 450 och det snurrar på kanon. Har även OSX utseende på den för att känna Mac-känslan i väntan på inköpet av en PowerBook till sommaren.

Bild.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-24 17:19

Eller varför inte skita i linux och köra bsd istället?

www.freebsd.org
www.freebsd.se

Eller Darwin?

1
Bevaka tråden