Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenska i terminalen??

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som lyckats få svenska tecken att fungera i terminalen?

Jag kan varken skriva eller läsa åäö. Jag kör amerikanskt OS X 10.1.1 och har testat att ändra i Terminal->Preferences till Mac OS Roman och ISO Latin utan resultat...

• Medlem
  • 2001-11-26 12:17

ja, i terminalen, gör följande:

"Shell" ->"inspector"

och välj "shell" i rullisten, och sedan latin i rullistan (Det står "encoding:" framför rullistan)

(Tack till samuel k som löste detta problem för mig )

[ 26-11-2001: Meddelandet ändrat av: samul ]

Citat:

ja, i terminalen, gör följande:
"Shell" ->"inspector"
och välj "shell" i rullisten, och sedan latin i rullistan (Det står "encoding:" framför rullistan)

Jag blir snart tokig... Gör som du säger, men det fungerar inte! Går fortfarande inte att skriva eller läsa åäö...

Jag installerade OS X rakt upp och ner och har uppgraderat till 10.1.1 och har INTE gjort några ändringar någonstans och åäö funkar utmärkt i terminalen.

Vad har du för språk inställt? Svenska naturligtvis men vad har du för tangentbordslayout inställd? Kolla under International/Keyboard Menu (eller motsvarigheten på svenska). Har du en engelsk layout så är det inte så konstigt att åäö inte funkar

[ 26-11-2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Citat:

Vad har du för språk inställt? Svenska naturligtvis men vad har du för tangentbordslayout inställd? Kolla under International/Keyboard Menu (eller motsvarigheten på svenska). Har du en engelsk layout så är det inte så konstigt att åäö inte funkar

Jag har amerikanskt OS X 10.1.1, inställt på Language 1. Swedish 2. English (jag har inte svenska språkfilen för OS X än), givetvis har jag svensk tangentbordslayout annars skulle jag inte kunna skriva åäö överhuvudtaget...

Jaja, det verkar som jag får klara mig utan åäö i terminalen...

Tack samul...

Problemet är inte att man inte kan skriva åäö i terminalen, utan att åäö blir skräptecken när man ssh:ar in till burkar med andra OS, exempelvis AIX och Solaris. Det gäller alltså att få Macen att hålla sig till standarteckenuppsättningar.

Moggia: Det verkar vara något annat, mer mysko fel du har råkat ut för. Förmodligen är det själva Terminal.app som krånglar för dig... har aldrig varit med om nåt liknande, men det beror inte på Darwin iaf...

Citat:

Moggia: Det verkar vara något annat, mer mysko fel du har råkat ut för. Förmodligen är det själva Terminal.app som krånglar för dig... har aldrig varit med om nåt liknande, men det beror inte på Darwin iaf...

Nu fattar jag ingenting. Jag har två datorer, en G4 450MP och en G3 PB, båda med amerikanskt OS X 10.1.1, inställda med Swedish Pro tangentbordslayout. På ingen av dom kan jag skriva åäö i terminalen.

Ni som lyckas skriva åäö i terminalen, kör ni svenskt eller amerikanskt OS X? Hur har ni ställt in era datorer och Terminal???

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-11-27 13:26

Det går inte. Om man inte skriver om vissa saker... Här klippt från manualen tcsh

Native Language System support (+)
       The shell is eight bit clean (if so compiled; see the ver-
       sion  shell  variable)  and  thus  supports character sets
       needing this capability.  NLS support differs depending on
       whether  or not the shell was compiled to use the system´s
       NLS (again, see version).  In either case, 7-bit ASCII  is
       the  default  for  character  classification  (e.g., which
       characters are printable) and sorting,  and  changing  the
       LANG  or LC_CTYPE environment variables causes a check for
       possible changes in these respects.

When using the system´s NLS, the setlocale(3) function  is
       called  to  determine appropriate character classification
       and sorting.  This function typically  examines  the  LANG
       and  LC_CTYPE  environment  variables; refer to the system
       documentation for further details.   When  not  using  the
       system´s  NLS, the shell simulates it by assuming that the
       ISO 8859-1 character set is used whenever  either  of  the
       LANG  and  LC_CTYPE variables are set, regardless of their
       values.  Sorting is not affected for the simulated NLS.

In addition, with both real and simulated NLS, all  print-
       able  characters  in the range 200-377, i.e., those that
       have M-char bindings, are automatically rebound  to  self-
       insert-command.  The corresponding binding for the escape-
       char sequence, if any, is left  alone.   These  characters
       are  not  rebound  if the NOREBIND environment variable is

Astron 6.10.00           19 November 2000                      34

TCSH(1)                                                   TCSH(1)

set.  This may be useful for the simulated NLS or a primi-
       tive  real  NLS which assumes full ISO 8859-1.  Otherwise,
       all M-char bindings in the range 240-377 are effectively
       undone.  Explicitly rebinding the relevant keys with bind-
       key is of course still possible.

Unknown characters (i.e., those that are neither printable
       nor  control  characters)  are printed in the format 
nn.
       If the tty is not in 8 bit mode, other  8  bit  characters
       are printed by converting them to ASCII and using standout
       mode.  The shell never changes the 7/8 bit mode of the tty
       and  tracks  user-initiated  changes of 7/8 bit mode.  NLS
       users (or, for that matter, those who want to use  a  meta
       key)  may  need  to  explicitly  set the tty in 8 bit mode
       through the appropriate  stty(1)  command  in,  e.g.,  the
       ~/.login file.

Ja, för det verkar hopplöst...

Jag kan få high-ascii att fungera i terminalen, men inte när jag kopplar mig till vår unix-server. Då vill den inte längre, antingen så piper den eller så blir det aao istället för åäö

Citat:

Ja, för det verkar hopplöst...
Jag kan få high-ascii att fungera i terminalen, men inte när jag kopplar mig till vår unix-server. Då vill den inte längre, antingen så piper den eller så blir det aao istället för åäö

Precis så är det för mig också - fast tvärtom! Alltså när jag sitter lokalt i terminalen funkar inte åäö - trots att jag ställer in ISO Latin. Men däremot när jag kopplar upp mig till en UNIX-server, då funkar det!!

Mysko...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Moggia:
Precis så är det för mig också - fast tvärtom! Alltså när jag sitter lokalt i terminalen funkar inte åäö - trots att jag ställer in ISO Latin. Men däremot när jag kopplar upp mig till en UNIX-server, då funkar det!!

Mysko...

Det här blir skummare hela tiden...

Jag kommer inte ihåg vad är för kodning som servern använder, men jag ska kolla det. Själv kör jag Engelskt 10.1.1 med standardinställningar på encodings.

Aha... nu tror jag att jag vet vad det beror på! Felet är mycket riktigt i tcsh, så det som behövs är att man antingen kompilerar upp en ny version av tcsh eller att man byter shell. Korn shell är förinstallerat i OS X och stödjer ISO Latin-1 men är lite ålderdomligt. Huruvida Bash för OS X stödjer åäö låter jag vara osagt...

Märkligt nog så fungerade åäö i terminalen under tidigare versioner av OS X, gick utan problem i 10.0.x, så det verkar ha tillkommit på sista tiden. Skärpning Apple!

1
Bevaka tråden