- Kristofer
- Medlem ●
- Växjö
Ett fickminne har pajat för mig för att jag ryckte ut det ur en Windows-burk. Man ska egentligen mata ut de i Windows också innan man drar ut dem.
Det är aldrig att rekomendra att rycka ut en enhet. I Windown skall man välja Säker borttagning av maskinvara och i Mac OS X skall man avmontera genom att slänga i papperskorgen, eller välja eject.
Jag provade just med ett USB-minne och både OS X och windown hantera enheterna på samma sätt.
Skillnaden är var att OS X pininde mig att jag gjorde fel som ryckte ut minnet emedan Windows inte sa et knyst.
Slutsatts: OS X försöker få mig att hantera mitt minne på ett säkert och riktigt sätt så att jag inte förlorar data medan Windows låter användaren hitta samma information på annat håll. Omtanke från OS X!
Jag lånade en mus från en mac som jag trodde inte användes , men det ju firmans server.
Tjejer på våningen ovanför fakturerade vidare ner till servern i 14 dar innan man upptäckte att servern hade hängts sig när jag drog ur mussladden.
X antal fakturor låg där som korrupta filer!
Det är en riktig skitfunktion.
En varning i nätverket att servern lagt av hade varit på sin plats!
Med mina pc har nåt sånt aldrig hänt faktiskt!
Hela det där hänger kvar sedan UNIX respektive MS-DOS hantering av skivor.
På en UNIX maskin, och även MacOS inklusive "classic", mountas enheter, dvs filsystemet på enheten kopplas in det globala filsystemet. Kopieringar mellan enheter är lågt prioriterade, och utförs "när det finns tid". Genom att unmounta (mata ut) filsystemet tar man dels bort alla referenser till filer som inte finns kvar, dels tvingar man OS:et att göra klart kopieringen.
MS-DOS fungerar enligt try-error princip. Finns drivrutinen el motsv "antar" systemet all enheten finns, sålunda kan du slänga filer till A: utan att disketten är i. Istället får man ett felmeddelande som talar om att kopieringen misslyckas. Vidare har kopiering i MS-DOS hög prioritet, allt skrivs direkt.
Skulle vilja påstå att mount-unmount är bättre. På en PC-burk kan du starta ett program från en diskett, ta ut disketten och elda upp den, och sedan roa dig över alla felmeddelanden som dyker upp. Med mountade filsystem är alltid alla referenser aktuella.
Skälet är, som Linus skriver, att det aldrig är bra, men att Windows inte varnar som macen gör.
Men man kan ju argumentera att om Apple verkligen skulle göra macen användarvänligt så skulle de anstränga sig för att lösa detta så att man kan dra ur en sladd utan att avmontera en enhet *utan* att det medför risk för skada. Vissa hävdar till och med att detta är en av de 10 värsta databuggarna överhuvudtaget (se nummer 7: The disk drive nazi).
hmm..fattar inte riktigt - I min jobbdator på Windows 2000 får jag en varning om jag plockar ur tex ett USB minne utan att mata ut det först...
hmm..fattar inte riktigt - I min jobbdator på Windows 2000 får jag en varning om jag plockar ur tex ett USB minne utan att mata ut det först...
Varningen finns i Windows 2000, men i Windows XP ändrade man så att löstagbara enheter typ USB-minnen inte har diskcachen påslagen. Detta gör dock som 'stfm' skrev att det blir mycket långsammare, men du kan rycka ut minnet utan att det gör något.
jag använde Windows XP SP2 så de kanske är en 'feature' som tillkom i XP att den inte varnar. :rolleyes:
Tänk på den gamla goda tiden när man var tvungen att stänga av sin mac för att ens få ta lös en kabel (ADB eller SCSI)...
Detta var särskilt viktigt på IIfx, som dessutm hade en svart scsi-terminator!
Tänk på den gamla goda tiden när man var tvungen att stänga av sin mac för att ens få ta lös en kabel (ADB eller SCSI)...
Tänk på oss pc användara som fortfarandes måste stänga av datorn för att dra ut en sladd
(För att apple är så seg med att skicka datorerna till switchare)
Nej, det var ju faktiskt inte så väldigt kinkigt med det på den tiden heller egentligen. Ok, jag hot-swappade inte SCSI-hårddiskar, men ADB och skärmkablar drog jag flitigt ur påslagna macar...
Nej, det var ju faktiskt inte så väldigt kinkigt med det på den tiden heller egentligen. Ok, jag hot-swappade inte SCSI-hårddiskar, men ADB och skärmkablar drog jag flitigt ur påslagna macar...
Jo, man gjorde ju det, men man fick inte, *egentligen*. Läste man Apples instruktioner stod det tydligt och klart att man var tvungen att stänga av datorn. Så lite rädd var man varje gång man blev lite crazy och levde riskfyllt...
Jo, man gjorde ju det, men man fick inte, *egentligen*. Läste man Apples instruktioner stod det tydligt och klart att man var tvungen att stänga av datorn. Så lite rädd var man varje gång man blev lite crazy och levde riskfyllt...
Så gör ju var och varannan pc-nisse fortfarande med sina ps/2-tangentbord och möss, lyckligt ovetandes om att de pillar med vad som måste vara den sämst isolerade anslutningen i hela datorn... alltid lika underhållande varje gång jag råkar på nån som lyckats döda hela moderkortet på det sättet
De alltid överdrivet försiktiga på Apple....
Ärligt talat handlade det nog om att slippa ansvar. En liten stöt vid fel tillfälle och man kunde faktiskt pajja saker och ting och därmed var Apple fria från ansvar eftersom du bröt mot instruktionerna.
Ärligt talat handlade det nog om att slippa ansvar. En liten stöt vid fel tillfälle och man kunde faktiskt pajja saker och ting och därmed var Apple fria från ansvar eftersom du bröt mot instruktionerna.
Det bästa är ändock att man slipper försvunna data om man rycker ur et minne för brutalt, även om man skulle kunna anklaga Apple för ansvaret om det inte skulle komma nån skylt, så är ju datan försvunnet för gott i alla fall. Detta är ju iofs. det vanliga sättet att lösa problem nuförtiden, vad som än händer så ska nån sättas dit, och då är liksom allt ogjort?!
Har man bara läst och tagit bort filer från minnet så kan man lugnt ignorera "gnäll" meddelanden, det är om man skrivit till minnet man verkligen ska komma ihåg att gå rätt väg.
Man tycker att det inte ska vara så svårt att göra en disck cache som håller reda på om det finns något kvar att skriva, finns det det så säger den till när man tagit bort minnet, så får man stoppa i det igen så synkar den ner cachen. Och om det inte finns något i cachen så kan den visa en informations ruta i någon sekund om att man inte bör göra så som man precis gjorde och varför.
Detta är nog nåt slags UNiX-arv, har en PC med Fedora (Red Hat) och det är samma sak med den när man har USB-minne ditsatt, det måste matas ut. Förresten bör man nog mata ut minnen på en PC också, annars kommer det en varning, i alla fall ibland.