Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail krashar efter jag lagt till typsnitt. [LÖST]

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-28 10:45

Min dator har helt sonika börjat hänga sig. Det började med att Mail hängde sig, sen startade jag om det och då gick det inte att avsluta. Alla andra program funkade som de skulle. Jag försökte reboota men då fick jag svaret att "Mail förhindrade omstart". Stängde så av med strömknappen och loggade in igen. Samma problem. Mail startar men jag får inte upp själva programfönstret och det går inte att stänga programmet heller. Jag startar om igen och loggar in på konto 2 - där funkar allt som det ska. Jag loggar in på problemkontot igen och försöker köra skivverktyg för att laga behörigheterna - då hänger sig skivverktyg flera gånger och jag ger upp.

Det enda jag gjort idag som inte är normalt är att jag addade några ttf-filer till fontbiblioteket. Annars har jag inte gjort nånting alls. Vad är det som kan ha gått fel egentligen? Jag blir skitorolig, vet inte vad jag ska göra.

Tips någon?

OBS att alla andra program utom skivverktyg och Mail verkar funka som de ska. Dock tar Word lång tid på sig att starta - verkar fastna en stund på "optimizing font menu performance", detta leder mig till att tro att det kan vara fonterna som ställt till det. Men jag avvaktar svar...

EDIT: Nu hänger sig även NetNewsWire Lite och Adium vid uppstart. Jag blir jäkligt konfunderad nu alltså.

Senast redigerat 2005-02-28 11:34
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-28 10:54

Jamen, ta bort dom där fonterna då, och prova.
Felaktiga/korrupta fonter är ju ett av de vanligaste (?) orsakerna till "konstiga" problem i Mac OS X.

• Oregistrerad
  • 2005-02-28 11:04

Japp, det stämmer. Jag tog bort dem och allt är bra igen. Hörde med en av formgivarna här på jobbet och hon intygade att det var fonter som ställde till det i de flesta fall. Så installera inga fonter hursomhelst, kan väl bli ett tips till andra. Eller kör ATM och kolla om de är friska först.

Jäklar, vad skraj man blev där ett tag. Kändes som man togs tillbaka till windows 98...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-28 16:12
Ursprungligen av petsematary:

Japp, det stämmer. Jag tog bort dem och allt är bra igen. Hörde med en av formgivarna här på jobbet och hon intygade att det var fonter som ställde till det i de flesta fall. Så installera inga fonter hursomhelst, kan väl bli ett tips till andra. Eller kör ATM och kolla om de är friska först.

Jäklar, vad skraj man blev där ett tag. Kändes som man togs tillbaka till windows 98...

Grattis. Skönt att ddet löste sig så smärtfritt.
Jo, medan OSX är ett fantastiskt OS generellt sett, så är dess extrema känslighet för 1) felaktiga minnen och 2) felaktiga fonter ganska jobbig eftersom felen liksom inte är förknippade med orsaken. Gamla OS9 var ju enormt förlåtande.
Så jag köpte FontDoctor i somras.

• Oregistrerad
  • 2005-02-28 12:57

petsematary, var du tvungen att påminna mig?! Nu kommer jag få marddrömmar igen, jag vill inte bli jagad av en galen windowsskiva igen

1
Bevaka tråden