Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på litet mixerbord?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

[FONT="Trebuchet MS"]Hej.
Jag har en ide; jag skulle vilja koppla samman datorn, tvn, ipoden och alla andra ljudprylar till en ljudkälla. Det vore skönt alltså om jag kunde köra in alla ljudkällor i mixer"bordet" och reglera volymen på dessa, och sedan få en output som kan köras iväg till högtalarna i en vanlig audio-sladd. Några ideér på en billig lösning?

Med Vänlig Hälsning
Mårten Björk[/FONT]

• Avstängd
  • 2005-02-28 21:33

Tapco

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-28 22:03

Jag har en Behringer-mixer för (mestadels) detta ändåmål. Har inga klagomål på ljudet, billigt var det också. Enda som är lite trist är att det bara är en fx send-kanal, vilket innebär att man bara kan skicka mono-signal tillbaka till datorn när man kopplar in instrument.

• Oregistrerad
  • 2005-03-01 10:10

spirit folio notepad
bäst, ingen tvekan

den har riaa-steg så du kan köra in en vinylsvarv också.

Ursprungligen av petsematary:

spirit folio notepad
bäst, ingen tvekan

den har riaa-steg så du kan köra in en vinylsvarv också.

Problemet med den är dock att den har för få stereoingångar. Nog bättre att kolla in en discomixer med fler stereoingångar från Numark Vestax el. Gemini etc.

• Oregistrerad
  • 2005-03-01 11:10

visst fan, du behöver ju ett antal ingångar ja. i stereo också. soundcraft har dock bra mixers överlag, kanske kolla någon av deras modeller med fler kanaler bara?

men jag fattar inte riktigt vad du ska med mixern till. vad ger en mixer som en vanlig integrerad förstärkare inte har? vad är fördelen med mixer? ska du sitta och mixa ihop dylan och alcazar eller hur har du tänkt? kör du med en mixer får du ju bara en halvdan förstärkning - en riktig förstärkare låter bättre, gör samma sak och behöver inte kosta mer om du väljer en prisvärd, strippad modell.

visst fan, du behöver ju ett antal ingångar ja. i stereo också. soundcraft har dock bra mixers överlag, kanske kolla någon av deras modeller med fler kanaler bara?

men jag fattar inte riktigt vad du ska med mixern till. vad ger en mixer som en vanlig integrerad förstärkare inte har? vad är fördelen med mixer? ska du sitta och mixa ihop dylan och alcazar eller hur har du tänkt? kör du med en mixer får du ju bara en halvdan förstärkning - en riktig förstärkare låter bättre, gör samma sak och behöver inte kosta mer om du väljer en prisvärd, strippad modell.

Fördelen är väl att han kan justera nivåerna med hjälp av gainreglaget på ett bättre sätt än vad de flesta förstärkare kan. I motsats till vad du skriver så är det ofta bättre och flexiblare (för)förstärkning i en mixer än i en normal förstärkare. Ljudkvaliten från de flesta (även billiga) mixers är idag väldigt bra.

• Oregistrerad
  • 2005-03-01 11:25

"justera gain"?
vad är problemet med att dra upp och ned volymen på en förstärkare?
jag förstod helt enkelt inte syftet med mixern - mixrar låter inte bättre än hififörstärkare så om det inte finns någon extra nytta med den ställer jag mig frågande till att köpa en. men det är ju iofs inte mitt val och jag har gett de tips jag hade redan så jag låter det bero.

"justera gain"?
vad är problemet med att dra upp och ned volymen på en förstärkare?
jag förstod helt enkelt inte syftet med mixern - mixrar låter inte bättre än hififörstärkare så om det inte finns någon extra nytta med den ställer jag mig frågande till att köpa en. men det är ju iofs inte mitt val och jag har gett de tips jag hade redan så jag låter det bero.

Poängen med en mixer är bl.a att man kan matcha olika enheters utsignaler. Vissa produkter har högre utsignaler än andra. Då behöver man ibland justera ingångskänsligheten för att få en bra signalstruktur och för att det inte ska dista eller brusa i onödan.

Många mixers har bättre ingångssteg än vad ganska många hififörstärkare och förförstärkare har. Med steglöst justerbar ingångskänslighet och dessutom är de ofta balanserade (vilket iofs inte spelar så stor roll om man bara ska koppla ipod och cd'n till den)

• Oregistrerad
  • 2005-03-01 11:40

Jag lägger ner nu, i förebyggande syfte. Vill inte ha en repris på den berömda ladorna-tråden.

Jag lägger ner nu, i förebyggande syfte. Vill inte ha en repris på den berömda ladorna-tråden.

Snarare så kanske det beror på att du inte vill skylta med din inte alltför stora insikt i hur mixerbord och ljudförstärkning fungerar.

• Oregistrerad
  • 2005-03-01 12:03
Ursprungligen av Simon Templar:

Snarare så kanske det beror på att du inte vill skylta med din inte alltför stora insikt i hur mixerbord och ljudförstärkning fungerar.

Jag börjar förstå varför den tråden spårade ur nu.

EDIT: Ser inte många trådar med dig där du inte bråkar och står i. Nästan lite trollvarning på dig.

• Avstängd
  • 2005-03-01 11:49

Låt grabben köpa en mixer om han vill det, vad är problemet? Se bara till att det finns stereoingångar så det räcker, och undvik Behringer. Kolla upp Tapco istället. Förresten, vad du behöver är en linemixer - du behöver knappast micpreamps.

Okej, samtliga! Jag ska inte mixa ihop Dylan och Alcazar. Tanken är väl mest att kunna köra ut ljud från datorn in i en annan ljudkälla, typ så att jag kan få ljudet från ichat/adium/msn messenger att höras igenom de andra ljuden. Typ. Verkligen litet egentligen.

Ursprungligen av martenbjork:

Okej, samtliga! Jag ska inte mixa ihop Dylan och Alcazar. Tanken är väl mest att kunna köra ut ljud från datorn in i en annan ljudkälla, typ så att jag kan få ljudet från ichat/adium/msn messenger att höras igenom de andra ljuden. Typ. Verkligen litet egentligen.

Kolla in www.ljudia.se el. www.jam.se de har flera prisvärda mixeralternativ. Möjligtvis så kan du även behöva några adapters.

1
Bevaka tråden