Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows på Mac

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-03-01 13:57

Vet att detta kanske inte är den mest uppskattade tråden men en kompis frågade mig om det går att köra windows på en mac. Går det?
och då som riktigt operativsystem och inte med virtual pc eller något annat segt program.
någon som vet?

Nej du kan inte köra Windows på Apple hårdvara.
Ända sättet är att emulera då.

Det finns ett antal Linux distar du kan köra och också några UNIX varianter.

• Medlem
  • 2005-03-01 14:00

Varför skulle man vilja göra det? Vill man köra Windows är det ju knappast någon brist på datorer som ka göra det. Det fanns en Mac som kunde boota Windows med ett "PC-kort". Av naturliga skäl blev det ingen hit.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-01 14:16

Jag vill minnas att Windows NT 3.51 och kanske även 4.0 fanns för PPC-processorer... det var på den tiden jag inte brydde mig om det, men nån som var med då kanske kan förklara hur det ligger till och eventuellt också om och hur det fungerade?

• Oregistrerad
  • 2005-03-01 14:19
Ursprungligen av macce:

Jag vill minnas att Windows NT 3.51 och kanske även 4.0 fanns för PPC-processorer... det var på den tiden jag inte brydde mig om det, men nån som var med då kanske kan förklara hur det ligger till och eventuellt också om och hur det fungerade?

Hur brukar Windows funka?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-01 14:23
Ursprungligen av petsematary:

Hur brukar Windows funka?

Touché.

• Oregistrerad
  • 2005-03-01 14:26
Ursprungligen av macce:

Touché.

[font="times"]Fast skall man vara petnoga så var ju NT3.5.1 och NT4 inte så illa (spec. 3.51), även om det var dåligt med program till dom (spec. 3.51)[/font]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-01 14:34
Ursprungligen av Pär:

[font="times"]Fast skall man vara petnoga så var ju NT3.5.1 och NT4 inte så illa (spec. 3.51), även om det var dåligt med program till dom (spec. 3.51)[/font]

Det har du rätt i, som arbetsplattform var den överlägsen, åtminstone andra samtida Windows-varianter (så länge man höll sig till kompatibla applikationer).

• Medlem
  • International user
  • 2005-03-01 14:21

JO nt kom som ppc variant men var väldigt kortlivad tror det var NT4 men kan ha varit 3.5 Körde dock inte på apple hårdvara om jag kommer ihåg rätt. Det fanns ju för NT för Alpha också.

1
Bevaka tråden