Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skumma tecken i Eudora

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-02-14 14:56

Jag har Eudora 5.2 för OSX och ibland (ganska ofta, faktiskt) får jag mail där de svenska tecknen å, ä och ö inte funkar. Istället blir det skumma tecken. Är det ett typsnittsproblem eller vad beror det på?

Vad kör du med för typsnitt i Eudora och i så fall varför?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-14 15:32

Det beror på att avsändaren använder Windows och (vanligtvis) Outlook eller Outlook Express med teckenkodningen inställd på ISO-1352 (Windows) samt skickar e-posten i HTML-format så att mejlen får denna s*t*ns Windows-kodning.

Be avsändaren att byta till ISO-8859-1 (Västeuropeisk/Western European) och gärna stänga av HTML-mejl helt och hållet och bara skicka ren text så ordnar det sig. Eudora för Windows klarar att läsa ISO-1352 men inte Mac-versionen av någon outgrundlig anledning. Jag har frågat Qualcomm men aldrig fått något svar.

[ 14. februari 2003, 15:55: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Oregistrerad
  • 2003-02-14 16:11

Tack mondo65 för svaret. Man kunde ju ge sig f-n på att windows låg bakom det här problemet också...

Det är orimligt att be avsändaren ändra på sig, speciellt eftersom andra e-postprogram hanterar detta mycket bättre än Eudora. Dessutom kanske det inte hjälper, se nedan.

Det finns två anledningar till att det blir fel på ÅÄÖ i Eudora.

1. Fel teckentabeller
Ibland saknas det rätt headers i mejlet som talar om för Eudora vad det är för typ av teckenkodning (eftersom svenska tecken inte ingår i ASCII så måste de kodas på något sätt). Detta går att lösa genom att lägga till filen EudoraTables i Eudora. Då får man ett menyval till som man når såhär:
Message -> Change -> Translitteration -> ISO->Mac

Filen hittas här:
ftp://ftp.eudora.com/eudora/eudoralight/mac/extras/settings_plugins/eudora-tables.hqx

För att lägga in den i Eudora för OS X så får man markera programmet Eudora, högerklicka och välja "Visa paketets innehåll". Sen går man in i Contents/MacOS/Eudora Stuff/ och där lägger man filen EudoraTables.

2. HTML-mejl
Eudora kan inte rendera svenska tecken rätt, trots att programmet vet att det är svenska tecken (dvs det är inget fel på teckentabellerna). Om man klickar på "bla bla bla"-knappen för att se html-mejlet som text så ser man att det är rätt svenska tecken, men när Eudora ska rendera dessa gör den fel. Det finns ingen bra lösning på detta, annat än att byta från Eudora till ett program som klarar detta (som Mail eller Entourage).

Läs mer i min tråd om detta: Problem med åäö i html-mejl i Eudora
Du kan även läsa om det här.

Kolla Eudora Tables, det löser ditt problem, med bara några klick.

Satan, en minut efter, får väl skylla på att det är fredag eftermiddag.

He he, men tänk på att jag skrev ett jättelångt inlägg, så jag började långt före dig

• Medlem
  • 2003-03-26 23:30
Citat:

Funakr inte för mig. Jag får ingen dylik meny.
Jag hade det i Eudora under nian dock, men det är ju så mkt oftare nu, så jag tror inte riktigt att det bara är det...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Enar
Funakr inte för mig. Jag får ingen dylik meny.
Jag hade det i Eudora under nian dock, men det är ju så mkt oftare nu, så jag tror inte riktigt att det bara är det...

Inte? Jag har Eudora Tables inlagt och det fungerar precis som i OS 9. Dock fungerar det inte på HTML-mejl (se mitt tidigare inlägg i denna tråd).

• Medlem
  • 2003-03-27 00:25

Skumt... jag tycker ju att menyalternativet iallafall borde dyka upp.
Men det är väl nått jag missat...

• Medlem
  • 2003-08-27 14:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Det är orimligt att be avsändaren ändra på sig, speciellt eftersom andra e-postprogram hanterar detta mycket bättre än Eudora. Dessutom kanske det inte hjälper, se nedan.

Det finns två anledningar till att det blir fel på ÅÄÖ i Eudora.

1. Fel teckentabeller
Ibland saknas det rätt headers i mejlet som talar om för Eudora vad det är för typ av teckenkodning (eftersom svenska tecken inte ingår i ASCII så måste de kodas på något sätt). Detta går att lösa genom att lägga till filen EudoraTables i Eudora. Då får man ett menyval till som man når såhär:

Filen hittas här:
ftp://ftp.eudora.com/eudora/eudoralight/mac/extras/settings_plugins/eudora-tables.hqx

För att lägga in den i Eudora för OS X så får man markera programmet Eudora, högerklicka och välja "Visa paketets innehåll". Sen går man in i Contents/MacOS/Eudora Stuff/ och där lägger man filen EudoraTables.

2. HTML-mejl
Eudora kan inte rendera svenska tecken rätt, trots att programmet vet att det är svenska tecken (dvs det är inget fel på teckentabellerna). Om man klickar på "bla bla bla"-knappen för att se html-mejlet som text så ser man att det är rätt svenska tecken, men när Eudora ska rendera dessa gör den fel. Det finns ingen bra lösning på detta, annat än att byta från Eudora till ett program som klarar detta (som Mail eller Entourage).

Läs mer i min tråd om detta: Problem med åäö i html-mejl i Eudora
Du kan även läsa om det här.

Adrian B!

Har du även koll på om man kan lösa detta med Eudora i Mac OS 9?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ulf A
Adrian B!

Har du även koll på om man kan lösa detta med Eudora i Mac OS 9?

Ja det går utmärkt, det är faktiskt lättare då. Man ska lägga filen Eudora Tables i samma mapp har jag för mig (jag har ingen dator igång med OS 9 så att jag kan kolla det). I OS 9 så är inte Eudoras mappar ihopbakade till ett enda paket, utan det går att öppna dom direkt. Så lägg EudoraTables i den mappen. Fungerar inte det, eller om det inte är så mappen heter så, så lägg det bara i samma mapp som själva Eudora.

(Länken till tråden ovan har ändrats (sedan 99mac bytte diskussionsforum) till denna: Problem med åäö i html-mejl i Eudora)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Enar
Skumt... jag tycker ju att menyalternativet iallafall borde dyka upp.
Men det är väl nått jag missat...

Jag missade detta förut, men såg ditt inlägg nu. Jag har ingen aning om varför det inte fungerar, för det är precis sådär jag har gjort och då fungerar det för mig. Du verkar ha gjort allting rätt...

(Inte till mycket hjälp, det här inlägget.)

Med Eudora 6 funkar det perfekt nu.

Aha, vad bra! Jag har inte testat sexan ännu, väntar på en skarp version.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-27 19:49

Så Qualcomm har fixat teckenproblemen i Mac-versionen nu? Det var banne mig på tiden! Det där har alltid varit ett problem med Eudora.

I övrigt är det ett underbart program. Det är till exempel lätt att konvertera mejlen till eller från Mac, Windows eller Linux.

1
Bevaka tråden