- Massebasse
- Medlem ●
- Växjö
Efter att ha läst ungefär 1 miljon diskussionsinlägg och webbsidor den senaste kvarten så tycker jag att man kan utkristallisera ett antal "släpp" som visas på måndag:
* iMac v2 LCD - ca $1800
* Speedbumpade iMac v1
* iPhoto
* Speedbumpade iBooks i nya färger
* Ev. 1 Ghz G4
+ ngt större superhemlig som tillexempel att Steve skickar med en SegWay till alla som köper för mer än $5000 )
Hur känns det på en skala?
-2 skulle jag säga
Typ.. imac LCD för 20papp cirkus är ju ingen hit..
om man får leka lite fritt med tanken så kanske en imac med lcd samtidigt är en PDA modell större?!
Alla G3 processorer försvinner, helst även G4an o ersätts av G5or.. (ev G4or i budget burkarna)
Alt ingen ny iMac (den har spelat ut sin roll, är min klara uppfattning) utan en ny Cube fast i någon annan tappning.. (hur nu den skulle te sig?!)
Samt lite nya program, QT 6 etc..
Men jag ser fortfarande inget super revolutionerande om inte min iMacPDA grej skulle vara den saken då..
Fler flum funderingar någon?!
Massebasse:
Var har du sett detta om flera färger på iBook? Vilken typ av fäger? Jag har liksom fått uppfattningen att Apple lämnat det här med färger bakom sig för ett tag framöver, TiBooken, iBooken och iPad är exempel på en ganska "färgrestriktiv" politik.
Ett av skälen till att du kanske inte sett så mycket mera handfasta uppgifter om något lite mera upphetsande (som kan ge dig lite plusgrader är kanske helt enkelt för att Apple lyckats hålla det hemligt...?
--------------------------------------------------------
Jürgen B:
Att ersätta iMacen, Apples mest framgångsrika koncept, med en ny Cube, Apples minst framgångsrika koncept, tror jag skulle se dåligt ut, utåt sett alltså. (Sen så är min klara uppfattning att iMac långt ifrån spelat ut sin roll, många av dom som sitter i hemmen och är nöjda med att ha en allt-i-ett-mac vill nog fortsätta med det.)
Det är fler som har tankar i stil med "din" iMacPDA, kolla in detta:
Allt detta är trevligt och så.. men det förklarar inte "WAY beyond the rumor sites" som stod på Apples hemsida igår. Jag förstår ärligt talat inte varför de skriver så.. alls.
/ [V]
Dont belive the hype ...
Det här börjar likna vansinne. Ska utrusta familjen med elpistoler så att de kan få bort mig från datorh*lvetet. Ska nog börja kolla på TV eller nåt
Om det börjar luta åt det som Adrian B länkar till; en "toppad" PDA med all tänkbar konfiguration inbyggd...ja, då håller de vad de nu lovar! Med tanke på att Ericsson bl.a. redan har skissat och tagit fram prototyper på s.k. surfbrädor så är det väl en ganska trolig produkt...men G5or och nya iMacs måste finnas med i leken också!
Skapades ursprungligen av: Clavius:
Med tanke på att Ericsson bl.a. redan har skissat och tagit fram prototyper på s.k. surfbrädor så är det väl en ganska trolig produkt...
Jag klämde precis på trådlösa surfbrädor från Sony i deras demo hus i Tokyo. Även om Sony gör snygga grejer normalt så hade de flera brister (tunga, fult UNIX OS, plastiga och klumpiga) som Apple borde kunna göra mkt bättre
Tex så här:
Ta en ibook600, ta bort tgb-bordet, CD och HD, sätt i en HD från iPod (om det behövs pga utrymmet annars en 2.5", vänd på skärmen och gör den tryckkänslig, platta till allt ännu mer än på TiBooken för att få ett tunt och lätt paket, sätt airport på moderkortet och (kanske ta bort ngn USB+VideoUt+Ethernet,modem för att spara plats och pengar) FW + en USB borde räcka, lägg till Bluetooth för hypens skull och kanske Irda.
Detta och ev. en ngt slimmad version av X med lite ny textigenkänning från Newton är i mitt tycke en perfekt surfbräda som xtradator för hemma/kontors bruk.
Behöver man mer om så kopplar man via FW eller USB alternativt trådlöst via hemmanätverket...
Frågan är väl var priset skulle hamna, men så mkt dyrare teknik än vad iBooken redan har är det väl inte...
Värmen kan väl oxa bli ett problem med skärm och processor i ett paket.
Den skulle jag köpa direkt för att ha hemma i soffan och på resa ! Vad tycker ni?
[ 04-01-2002: Meddelandet ändrat av: mattan ]
Tänk om...
Det är så hypat så det inte har med produkter o göra utan är någon form av sammaslagning el dyl med något annat multi företag.
Uppköpt av Microsoft.. (fast nä det låter tveksamt)
Sammanslagning med Oracle? (oxo inte helt troligt..)
Eller något annat flumbug på g .. AMD går med i PPC rejset el nått.
Det här är så j-a mysko så man blir irriterad. MEN blir jag lika besviken som på dom senaste keynotsen där Jobs sagt att "oj vad feta grejjer" etc visar sig vara en bla bla grej så kan man ju fundera på hur det ska gå för Apple.
Alla Apple freaks tålamod kanske inte orkar med ännu en överprisad leksaks mojäng. (missuppfatta mig rätt nu)
Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Alla Apple freaks tålamod kanske inte orkar med ännu en överprisad leksaks mojäng. (missuppfatta mig rätt nu)
jodå, en ny leksak vore inte dumt...
men jag vill ha mina rackbaserade servar med G5 processor i Nu...
Det är hög tid för rackbaserade servrar från Apple. Där ligger dom hjälplöst efter. Det ser löjligt ut, och är framförallt otroligt opraktiskt med dagens lådor i ett mäktigt Unixserver-rum. :rolleyes:
[ 04-01-2002: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]
Skapades ursprungligen av: Clavius:
Kanske dom startar en ny våg av service/support över nätet med virtuella värdinnor...s.k. iBabes ?!
Det finns på annat håll...
Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
....
el så luras dom bara.. o släpper just inget speciellt..
En sak är dock säker!
Apple luras inte. De kan inte göra det. I fall de gjorde det så skulle de kunna bli dragna till domstol anklagade för att falskeligen försökt trissa upp aktiekursen.
Vi har alla olika åsikter om vad som är fantastiskt och vad inte. Jag är dock övertgad om att några av oss kommer att bli imponerade och andra "surpuppor" inte.
Jag blev så imponerad av Ti att jag genast köpte en, är nu snart inne på min andra. Jag blev till slut imponerad av iPoden också, har inte ångrat köpet.
Det som är det viktigaste för Apple nu är att de kommer med något som går att sälja...
En surpuppa anmäler sig till ledet, var ska jag stå?
Jag känner på mig att jag kommer att bli besviken
--------------------------------------------------
Officiell 99mac.com Surpuppa™
Det finns en sak som man med säkerhet kan säga om MWSF: det finns *alltid* gnällspikar som känner sig besvikna.
Om så Jobs presenterar en mac stor som ett armbandsur med en personlig antigravitationsfältsgenerator och med en 100 GHz G32:a och OS X 43.1 så kan man sätta en slant på att det kommer vara nån här som säger surt att han minsann inte tyckte detta var revolutionerande. Och som gärna går loss på de nya produkterna utan att veta vad dom snackar om och säga saker som "ja, detta kommer ju inte att sälja mer än en handfull".
Hmm... nu låter ju *jag* nästan lite gnällig. Men man blir så less ibland på folk som jämnt hittar fel och klagar. Typ.
Ja, iof
Men allt är inte guld och gröna skogar bara för att någon påstår det...
Visst finns det olika ytterligheter, men om ena ytterligheten är dom som skriver välskrivna *genomtänkta* inlägg och den andra är dom som häver ur sig galla så tar jag gärna den första ytterligheten endast, känns som lite mera givande för folket... eller det kanske inte var så du menade?
Visst finns det olika ytterligheter, men om ena ytterligheten är dom som skriver välskrivna *genomtänkta* inlägg och den andra är dom som häver ur sig galla så tar jag gärna den första ytterligheten endast, känns som lite mera givande för folket... eller det kanske inte var så du menade?
Om man hyllar Apples lansering av en tvåknappsmus som en digital revolution så skriver man alltså ett välskrivet *genomtänkt* inlägg, om man inte gör det då sprider man "galla",... Nej, det var inte så jag menade!
BÅDA ytterligheterna kan skriva bra eller dåliga inlägg, och då tycker jag dom bra inläggen är mer givande att läsa.
[ 05-01-2002: Meddelandet ändrat av: iBjorn ]
Ja ja, jag var bara lite skämtsam igår...
Precis som tvåknappsmusinlägget från min sida var ett intern macskämt, som syftade på det faktum att Apple benhårt kör med en knapp trots att de flesta ändå byter ut musen det första dom gör.
---
För att anknyta till tråden så är jag ambivalent inför det här med G5. Å ena sidan kom det massor av rykten om god utveckling av G5:orna. Å andra sidan så sågar vissa ryktessajter alla såna tankar, Think Secret skriver t.ex. We are confident Power Macs with a G5 processor will not be announced, despite ridiculous reports from other places.
Men Apples snack om "full speed" och "go where no PC gone before" får en att tänka på nåt riktigt snabbt i processorväg. Hmm... jag ska nog sluta tänka alls, jag sätter hjärnan i viloläge tills på måndag kväll...
"FULL SPEED AHEAD. LUST FACTOR TEN." ...tänk att man skall behöva lustgas nu också!
Nåväl, vad vi än förväntar oss av "fruktfiman" på måndag så är alla önskningarna ur eget subjektivt perspektiv. Klart att några alltid kommer att bli besvikna och andra rent lyriska över allt nytt som Apple släpper ifrån sig. Nya produktlanseringar är ju i sig själv ett tecken på ett levande företag som ser framtiden ann...
Samtidigt som man måste vara smart och revolutionerande även i det lilla för att kunna konkurera på den tuffa datormarknaden. Jag är övertygad om att det vi kommer att se på måndag är fantastiskt på många sätt - där har Apple inte svikit oss tidigare. Däremot finns det ju inga garantier på att just VÅRA önskningar kommer att slå in. Jämför med vad som hände i höstas - många var besvikna på att Apple inte hade mer i rockärmen - samtidigt var det ett smart och sunt drag att vila lite på lagrarna och njuta av den framgång man ändå haft. Dessutom höll man bevisligen på att ladda inför den här omgången...och kanske man t.o.m. överträffar sig själva nu. Snart vet vi...
Lustgasen är framme *host* !
Var det inte Steve Jobs som sa efter förra Macworld Expo: "We should have been ready..."