Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gärna även för Mac...

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Bang & Olufsen har en trevlig liten pryl som kopplas till USB-porten och som sedan kan skicka mp3 musik till B&O systemet. De har också en egen mp3-spelare.
Läs mera här:
http://www.beoplayer.com/

Naturligtvis skulle det vara trevligt om dessa skulle fungera på en Mac också...
Jag vet att det finns några B&O ägare/användare här på 99mac som gärna skulle vilja koppla sin Mac till systemet.

Hjälp oss gärna gemom att skicka en förfrågan till B&O om möjligheten att få programmen till OS X i framtiden.

Dessutom vore det ju trevligt om de hade en webbsida som fungerade i någon annan läsare än M$ IE.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rog:
Jag har frågat om detta och det verkar som att B&O egentligen vill att det ska funka på Mac också... dom kör ju Macar i butikerna, i varje fall i Göteborg.

Hur svårt kan det vara? Det är ju bara Flash för gudars skull! :rolleyes:

Låt oss hålla oss till ämnet!
Alltså gärna att programvaran för musik och kontroll fungerar på Mac.

fast frågan e om man ens tror på B&O som varumärke/tillverkare... jag kommer ihåg en viss mobil som jag köpte som vid vidare undersöknig visade sig vara tillvrärkad av ett visst svenskt mobiltelefonföratag (skrivihop.nu) som va värdelös som en telefon mobil kan va

/ajj då..... stavfel o sånt får ni fan ta//

[ 06 Juni 2002, 02:32: Meddelandet ändrat av: batigool ]

Ja, ursäkta att jag högg på den av mig missförstådda syftningen, Rog. Om programvaran kan man väl säga att det är tråkigt att den inte fungerar på Mac. Men eftersom B&O är ett relativt litet företag, och om tillräckligt många av deras kunder (vilket inte blir sådär våldsamt många) ber snällt om ändring av gällande förhållanden, kan det ju faktiskt dyka upp programvara.

[ 06 Juni 2002, 21:04: Meddelandet ändrat av: Pegges ]

Jag har under ett tag hållit på att skriva mig ett eget program och idag (natt) fick jag det för första gången att funka fullt ut...

Programmet kommunicerar med BeoLink PC 2 boxen och snackar med iTunes via AppleEvents, än så länge är det ganska ostabilt och inte direkt mycke funktioner implementerade, men jag kan iaf byta låt med Beo4:an, och nu när jag väl fått det att funka kommer det inte vara svårt att implementera all funktionalitet man vill ha.

Om det finns någon här som är intresserad av alpha/beta-testa så hör gärna av er... framför allt hade det varit bra att se om det funkar med någon annan stereo än BS3000

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-08 00:47
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Pegges:
Dessutom vore det ju trevligt om de hade en webbsida som fungerade i någon annan läsare än M$ IE.

Funkar utmärkt i Netscape 7.0.

Mac och B&O hör ju ihop som hand i handske är annars min naturliga reaktion. Snyggt skall snyggt ha!

• Medlem
  • 2002-11-08 03:23

B&O är ju bara omdesignat Philips-skräp.. Inte så himla bra designat heller

B&O har kvalitetsgrejjer. Nuff said!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders Ödlund:
Jag har under ett tag hållit på att skriva mig ett eget program och idag (natt) fick jag det för första gången att funka fullt ut...

Programmet kommunicerar med BeoLink PC 2 boxen och snackar med iTunes via AppleEvents, än så länge är det ganska ostabilt och inte direkt mycke funktioner implementerade, men jag kan iaf byta låt med Beo4:an, och nu när jag väl fått det att funka kommer det inte vara svårt att implementera all funktionalitet man vill ha.

Om det finns någon här som är intresserad av alpha/beta-testa så hör gärna av er... framför allt hade det varit bra att se om det funkar med någon annan stereo än BS3000

Jag har inte skaffat Beolink PC2 boxen, för att det inte har varit lönt när man inte har en PC hemma. Men det här låter ju intressant.
Jag har en Ouvertyr och en MX7000 med beolink i två rum till.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-08 08:48

Ja, den var inte vacker inte. Nä, nog tycker jag att Sony gör snyggare och bättre saker än Bang & Olufsen.

• Medlem
  • 2002-11-08 11:31

Jag har en trevlig B&O stereo från 70-talet. Väldigt stilig i mahongnyfaner och borstad aluminium. Fast skivspelaren är trasig, tror ni att man kan få en så gammal pjäs lagad fortfarande?
Beosystem

Edit: La till länken

[ 08 November 2002, 11:40: Meddelandet ändrat av: apu ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-08 11:34

Tar genast tillbaka mitt elaka påhopp på B&O! Deras maskiner *är* snygga och bra. Angående din stereo: varför inte bygga om dne till en Mac istället? Världens coolaste Mac!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: apu:
Jag har en trevlig B&O stereo från 70-talet. Väldigt stilig i mahongnyfaner och borstad aluminium. Fast skivspelaren är trasig, tror ni att man kan få en så gammal pjäs lagad fortfarande?

Det finns en "verkstad" i hamarbybacken, Olofs vägen/gatan någonting. De gör servic på B&O grejer. Är auktoriserade. Letade snabbt på gulasidorna men hittade inte något

Tillägg: Sorry Apu, såg att du bodde i Skåne..

[ 08 November 2002, 11:54: Meddelandet ändrat av: J Thomas E ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-08 11:45

Min flickväns far har en B&O-anläggning från 1965 som är snygg och fungerar bra fortfarande. Det vore kul att montera ett iMac G3-logikkort osv i en liten B&O-stereo och skapa en iB&O!

Ändrat: Jag hade skrivit "moderkort". Det heter ju logikkort på macintoshiska.

[ 08 November 2002, 11:47: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • 2002-11-08 12:15

Jäklar vad ni är på hugget idag. Någon mac blir det inte av stereon. Med en del sladdar, adaptrar och en liten bärbar cd-spelare så är den uppdaterad för 2000-talet. Den låter dessutom mycket bättre än den plastpaddan till Philipsstereo som den numera fd flickvännen snart bär iväg med.

Men skivspelaren vill jag naturligtvis ha igång. Tack för tipset om verkstaden men jag bor i Malmö och det är en tung och stadig pjäs. Jag skall ta mig i kragen och prata med den lokale handlaren, de verkar också utföra en del service. Frågan är hur det ligger till med reservdelar och sånt. Annars är det naturligtvis inte långt till Danmark.

Det finns många fina apparater på sidan från olika epoker. Det är roligt att se hur formidealen har skiftat under åren.
Länk till startsidan

• Medlem
  • 2002-11-08 17:38
Citat:

quote:Ändrat: Jag hade skrivit "moderkort". Det heter ju logikkort på macintoshiska.

Nu förstår jag inte vad du menar Mondo. Syftar du på modermodemet -själva hjärtat på hårddisken?

• Medlem
  • 2002-11-08 17:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders Ödlund:

Tufft projekt! En bra karl reder sig själv!!
Dessvärre är det knappast kompatibelt med min modell

Precis. Hårddisken är den lådan som Teven står på. För övrigt skall du inte tro på Mondo eftersom hans nic slutar med siffror.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: apu:
Tufft projekt! En bra karl reder sig själv!!
Dessvärre är det knappast kompatibelt med min modell

Tackar, ja vad ska man göra, man är ju datanêrd, Mac och B&O fanatiker.. och finns det en möjlighet att lösa ett problem ska man ju göra det!

För övrigt skumt att B&O inte fixar det själva, enlight B&O handlaren här i stan är ungefär 70% av hans kunder macägare, så det finns ju en marknad. Men själva utvecklingsavdelningen i Danmark lär vara helt PC baserad

Var förbi min B&O-handlare idag och frågade hur detta skulle funka med mina B&O saker. Jag behöver uppdatera min Ouvertyr till den senaste rom-versionen så jag får "netmusic" funktionen. Jag hoppas att jag inte har missuppfattat allt bara. För det är så du Anders styr det, och så som du fått att funka eller?

Han jag pratade med var mycket imponerad av det faktum att någon privatperson har gjort mer än (vad han hade hört från Danmark) B&O själva hunnit med.. (det är ju möjligt att de själva jobbar på detta, men han hade inte fått några indikationer på detta.)

Jag fick också ett namn på en "tekniker" i GBG som var väldigt bra att ha med. Han "älskar" problem, och kunder som själva försöker lösa dem. Jag tänkte skriva ett mail till honom och Anders om du vill kan du få namnet, så kanske du får några mer frågetecken att rätas ut..

Jag skall bara fixa min stereo så ställer jag gärna upp som betatestare om det kommmer behövas..

jag ska inte kasta skit på er b&o ägare men tro inte att priset på deras grejer är = kvalite

läs tidningen whats hifi och se vad deras tester visar.

det finns vissa system som klår b&o med hästlängder - kanske inte alltid i design men dock i det som är viktigast - ljudet el bilden.

Toppen Anders,

Testar gärna. Går genast ner till min B&O-handlare och lånar en box...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-09 16:21
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: draags:
jag ska inte kasta skit på er b&o ägare men tro inte att priset på deras grejer är = kvalite

läs tidningen whats hifi och se vad deras tester visar.

det finns vissa system som klår b&o med hästlängder - kanske inte alltid i design men dock i det som är viktigast - ljudet el bilden.

Påminner till vissa delar om resonemanget kring PC vs. mac. Äh - komigen ; du är bara avundsjuk!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: J Thomas E:
Var förbi min B&O-handlare idag och frågade hur detta skulle funka med mina B&O saker. Jag behöver uppdatera min Ouvertyr till den senaste rom-versionen så jag får "netmusic" funktionen. Jag hoppas att jag inte har missuppfattat allt bara. För det är så du Anders styr det, och så som du fått att funka eller?

Han jag pratade med var mycket imponerad av det faktum att någon privatperson har gjort mer än (vad han hade hört från Danmark) B&O själva hunnit med.. (det är ju möjligt att de själva jobbar på detta, men han hade inte fått några indikationer på detta.)

Jag fick också ett namn på en "tekniker" i GBG som var väldigt bra att ha med. Han "älskar" problem, och kunder som själva försöker lösa dem. Jag tänkte skriva ett mail till honom och Anders om du vill kan du få namnet, så kanske du får några mer frågetecken att rätas ut..

Jag skall bara fixa min stereo så ställer jag gärna upp som betatestare om det kommmer behövas..

Det är via N.MUSIC jag styr datorn ja, tänk på att du kanske även måste byta kretskort i fjärrkontrollen för att komma åt N.MUSIC delarna.

Mail gärna information om kontakten i göteborg, har varit i kontakt med en kille som heter Magnus, så det kanske är samma kille, har dock bara telefonnumret.

Ni som vill testa dra iväg ett mail till mig [email protected] så kommer jag höra av mig när jag har något som funkar bra att köra utanför Project Builder

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-10 13:43

Hurra, precis vad man längtar efter.

Jag hjälper gärna till, har inte skaffat "boxen" än dock. Jag har en BeoSound 9000.

Kul att höra att folk är intresserade, har nu lagt in stöd även för att byta playlists så det börjar ta sig.

Nu håller jag på att klura på hur man ska implentera funktionerna att byta Album/Artist/Genre på ett snyggt sätt... är ingen direkt expert på AppleScript så om det finns någon här på forument som scriptat iTunes få ni gärna höra av er

jag är inte avundsjuk, varför skulle jag, handlar det om pengar skulle jag ju ändå inte sitta med en mac.

och jag slängde inte ut det som kritik på något sätt mer som en tankeställare.

Kul projekt Anders, vi hoppas!

http://www.bang-olufsen.com/sw1807.asp

Hur underbart är inte det då?

/Jon - har ett B&O-ljudsystem från 1996, fortfarande grymt ljud

Bevaka tråden