Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kraschande Powermac G4

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan

Jag har en G4 dual 1,25 gHz, som kraschar titt som tätt. Det händer när jag suttit och jobbat i ca 2-3 timmar. "Timglaset" eller "snurrande kulan" eller vad det kallas, dyker plötsligt upp på skärmen och därefter är det som förgjort. Man kan inte klicka någonstans eller ens försöka panikavsluta något av de fönster/program som är aktiva. Oftast har jag bara ett program igång.

Jag får då stänga av datorn på avstängningsknappen. Det lustiga (läs: olustiga) som händer när jag sedan startar om på nytt, är att jag får ingen bild på bildskärmen! Helt svart med andra ord. Inuti datorn startar fläktar, hårddiskar, mm upp som vanligt men ingenting händer på bildskärmen. Inte förrän kanske 45 minuter senare går det att starta upp på riktigt igen.

Detta elände inträffar inte varje gång jag sitter och jobbar utan bara någon gång då och då. Man är ju numera ständigt nervös och otrygg att det skall hända och det är verkligen inte kul.

Är mycket tacksam ifall någon kan hjälpa mig att lösa detta problem.

Min Powermac G4 är i original och utrustad med följande:

Hårdvara:
1Gb Ram
SCSI-kort
Layla 24 (pci-ljudkort)
UAD-1 (pci-pluginkort)

Mjukvara:
OSX
Logic Pro 7

Mvh/Patrik

Det verkar som processorn är överhettad. Har du en separat fläkt till processorn som stannat, eller t.ex. en kabelhärva som hindrar luftkylströmmen? Har råkat ut för liknande saker på en Dell-dator och det var just processor-fläkten som hade dött.

Två processorer skrev du att du har. Kan det vara en som sitter lös/glappar på nåt sätt, kanske? Jag har inte en aning om hur de ska jobba ihop, men glapp kan ju sitta var som helst.

Jag har varit inne lite på det där med fläktarna. Jag har hört och läst diskussioner att många har bytt ut fläktarna i sina G4:or. Det kanske kan vara det som är problemet även i mitt fall ...?

Glömde nämna att jag även har två IDE-hårddiskar.

Kul att få svar så snabbt. Tack för det!

Patrik

Jag kan ju tillägga att min Powerbook G4 Titan gör nåt liknande ibland när den blir riktigt varm. Min fläkt (jag tror datorn har enbart en fläkt faktiskt) är inte sönder, men den har ibland svårt att skyffla tillräckligt mycket kalluft när processorn får jobba hårt.
Då kommer ofta badbollen och jag blir vansinnig och stänger av en stund. Det kan också funka med att lägga datorn på ett par rejäla kylklampar...

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-12 16:41

Jag tror också att det här beror på överhettning. Du kan ju överväga två saker:

1. Installera någon form av temperaturövervakning/fläktstyrning.
Det finns såna som man kan installera i det lediga 3,5"/5,24"-uttaget. Då kan man kanske speeda upp fläkten om datorn blir varm.

2. Om du använder SCSI-diskar, så kan du sätta dem i ett externt chassi. På så vis får du bort en värmealstrande pryl från datorns inre.

• Medlem
  • Gotland
  • 2005-03-12 19:13

Ladda ner temperatrure monitor o kolla febern på cpuerna.

1
Bevaka tråden