Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemmanätverk

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-03-16 14:57

Tänkte byta från mitt bredband till en ny lev. och även byta dator till en mini, så jag kommer både behöva ett moden och en extern hårddisk. Nu vill jag slippa massa (synliga)prylar så jag tänkte ställa det mesta i skrubben. Nu till frågan, hur ska jag koppla samman allt?
Det smidigaste vore ju trådlöst, men pengarna räcker inte riktigt till just nu.

Tror skissen säger det mesta, men jag kommer ju få problem att koppla in en skrivare med usb...
Nätverks-sladd finns redan dragen mellan "kontor" och skrubb, då mitt bredbands-uttag sitter där idag.

Som extern hårddisk tänkte jag på denna, åsikter...
http://dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010078387

Är det någon som förslag och tips?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-16 15:36

Vore det inte smidigare att stoppa hårddisken i G4:an, och koppla skrivaren till den och dela ut via USB?

Men jag antar att du vill ha grejerna stående i garderoben... Rätta mig om jag har fel, men router behövs för att dela på en internetanslutning, men "under" den kan du ha en switch för att dela vidare. Har du trådlöst i din nuvarande router och inte vill ha den i skrubben så får du köpa en router till. Annars kan du stoppa den i skrubben och köra en switch ute vid datorerna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-16 16:19

Om du prompt inte vill dra två kablar från routern i skrubben till dina respektive datorer i rummet, så kan du eventuellt nöja dig med en hubb isf en router i rummet. De är oftast billigare och kräver inga inställningar. Det blir mer "transparent" i nätverket mellan rummet och skrubben (iaf jmft med en router med inbyggd brandvägg som man brukar ha).

  • Medlem
  • 2005-03-16 17:30

Jo jag har tänkt att man kanske tar routern i skrubben och en switch i rummet, finns ju rätt billiga och små...
G4:an (med 240GB) ska bytas mot en mini så en extren hårddisk behövs.
Det vore ju skönt att slippa skrivaren i rummet, men det går väl inte?

Ursprungligen av garda:

Tänkte byta från mitt bredband till en ny lev. och även byta dator till en mini, så jag kommer både behöva ett moden och en extern hårddisk. Nu vill jag slippa massa (synliga)prylar så jag tänkte ställa det mesta i skrubben. Nu till frågan, hur ska jag koppla samman allt?
Det smidigaste vore ju trådlöst, men pengarna räcker inte riktigt till just nu.

Tror skissen säger det mesta, men jag kommer ju få problem att koppla in en skrivare med usb...
Nätverks-sladd finns redan dragen mellan "kontor" och skrubb, då mitt bredbands-uttag sitter där idag.

Som extern hårddisk tänkte jag på denna, åsikter...
http://dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010078387

Är det någon som förslag och tips?

Nu vet jag inte vilken sorts uppkoppling du tänker skaffa men routerns uppgift är ju att dela ut internet till dina andra datorer. Den router du har nu är en med inbyggd 4portars switch? Vilken lösning du nu än väljer ska du koppla routern direkt till internetaccessen.

Disken du funderar på verkar ju inte kosta skjortan som de flesta nätverkshårddiskar gör idag, vilket gör det till ett bra alternativ. Vill du prompt ha skrivaren i skrubben köper du printserver av billigare modell.

Som jag förstår det finns det bara en ethernetsladd dragen till kontoret? Vilket gör att du måste köpa en switch för koppla båda datorerna till nätverket. Gör istället så då att du köper en trådlös basstation med inbyggd switch & routerfunktion för 500lappen. Då slipper du onödig kabeldragning och det blir inte heller så mycket dyrare än switchalternativet.

Modem -> Router -> Printserver - Skrivare (Skrubb)
------------------> Nätverksdisken (skrubb)
------------------> G4an (Kontor)
------------------> Bärbar (Kontor)

Väljer du att köra på din befintliga router så finns det ett ethernetalternativ till printserver för 750 på komplett.se http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=114250&cks=PRL

Köper du en trådlös basstation så finns det en trådlös printserver för 900, då kan du ju placera skrivaren var du vill. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=300035&cks=PRL

Nu blev komplett.se bara första bästa datorbutik så det var bara exempel.

1
Bevaka tråden