Jodå, nu sitter man här med en sprillans ny Apple Cinema Display 23''HD och för mig är det första gången jag kommer att jobba med någon annan typ av skärm än CRT (om man bortser från min PB förstås)...
Har jobbat som AD/CD i över 18 år nu och professionellt i Apples datamiljö i över12 år; min gamla trotjänare - en Apple Studio Display 21'' gav upp andan i förra helgen efter en lång och trogen tjänst (dagligen i över 6 års tid!). En oöverträffad klassiker som var fantastisk i främst färghanteringen! Tur att jag har en till...
Jag jobbar dagligdags främst med att redigera olika former av högupplösta kampanjmaterial (bilder + text) för film&biografbranschen (mina 'normala' arbetsfiler ligger runt 250MB - 1,2 GB) och är huvudsakligen stillbilder för digitalprint och offsettryck. Men även en del DVD-redigering i mindre skala...
Men så den nya skärmen då. Och här är mina första spontana intryck: Den är stor...men på samma gång liten! Här står den på skrivbordet sida vid sida med min andra gamla CRT'a (21'')... och den tar betydligt mindre plats (framför allt djupledes) trots att bildytan är något större. Men den har ju också annorlunda proportioner (widescreen) vilket genast märks genom att alla verktygslådor nu får plats på samma 'skrivbordsyta' utan att det känns trängt (jo, jag är van att jobba med två skärmar - men det har både sina för- och nackdelar).
Det är bra 'tryck' i skärmen och den känns tydlig och ljusstark (ovanlig känsla dock att inte kunna ändra själva kontrasten)! Under mina första grafiska jobb har den känts klar och tydlig i färgerna...utom på en punkt; svärtan i det svartaste svart! Den tenderar att kännas lite gråsvart...
Ett annat fenomen är att ju närmare man befinner sig skärmen desstå bättre känns den; den är tolerant i betraktningsvinkeln men backar man i rummet blir bilden snart lite 'vattnig' (!). Nu är ju inte detta något problem då man sitter nära när man jobbar.
Har testat att köra lite film (DVD, QT och MPEG4) och tycker det i stort ser mycket bra ut. Möjligen en något liten,liten eftersläpning, men knappast irrriterande i nuläget. Kanske man skulle haka upp sig på det vid ett mer dagligt videoredigeringsarbete, möjligen... Är dock på det hela taget positivt inställd till min nya skärm så här efter ett par dagars användande! Vi får se med tiden... Ett litet 'smolk i bägaren' är det faktum som så många andra råkar ut för med sådana här skärmar: jag har ett par döda pixlar! Dock i utkanten av skärmen, men ändå...Och Apple svär ju sig fria så länge antalet är under fem och utspritt över en större yta. Men jag stirrar mig inte blind på dessa mycket,mycket små ljuspunkter som knappast syns om man inte stirrar länge och noga.
Är då skärmen prisvärd?!
Tja, jag har i ärlighetens namn valt att hyra den (och har då möjlighet att byta upp mig när det kommer nya.... för det gör det ju hela tiden). Men jag betalade också en gång i tiden (privat) över 12.000:- för min CRT, och utslaget per användningsdag så blev det tillslut 5:50 per dag. Hyfsat bra! i dagsläget kostar mig den här nya skärmen hela 21:-per dag. Men nu har jag en firma som betalar den åt mig, så det är ok.
Hoppas du har fått lite 'input' av mig - lycka till med valet av ny skärm!
Mvh / Clavius