- Björnström
- Medlem ●
- Stockholm
Att direktsända keynote ifrån MacWorld Expo via satellit har alltid varit något som jag velat göra - och vi har gjort det två gånger redan i Januari och Juli 2002. Problemet är att det är ett kostsamt arrangemang - och det ser inte bättre ut för Januari 2003.
Idén är egentligen helt galen - ett amerikanskt datorföretag släpper nya datorer och vi betalar stora pengar för att direktsända deras produktlansering i Sverige. Men det är väldigt kul! Och känslan i biosalongen under keynote är väldigt härlig!
Som ni vet så arrangerade jag direktsändning i Januari 2002 i samband med Apples arrangemang på Nalen. Sedan gjorde vi samma sak i Sickla i somras med egen satellitlänk.
Problemet med båda dessa arrangemang har varit att det kostat väldigt mycket och jag har gjort ganska stor förlust (- 6.000kr på Nalen och ca -11.000kr i Sickla). Nu ser det inte ljusare ut inför arrangemanget i Januari när vi inte hittat några sponsorer/utställare överhuvudtaget.
Min idé har alltid varit att "det kommer sen" när 99mac Expo har blivit etablerat så kommer det minst 250 personer eller fler. Men det kanske är så att det bara finns en begränsad mängd "galningar" som är beredda att lägga 100kr för att se arrangemanget live?
Dom huvudsakliga kostnaderna är Teracom (ca 15.000kr) och lokal (ca 9.000kr) förutom alla småkostnader som ofta kommer upp i 3.000 kronor eller så.
Som ni ser så måste vi bli minst 250 personer alternativt hitta utställare/annonsörer för att gå jämnt upp. Finns det någon här på 99mac som har drivkraft och idéer för hur vi ska göra 99mac Expo Januari 2003 till ett "break-even arrangemang" och riktigt kul för våra besökare?
Se inte detta som ett besked om att 99mac Expo inte kommer att bli av - utan se det som en "spark i rumpan" och hjälp oss istället...
Min flickvän Maria tycker jag ska åka till San Francisco och se keynote "live" istället för att lägga pengarna på arrangemanget i Sickla....
[ 26 November 2002, 09:24: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]
Har du kollat folks smärtgräns för inträdet? Jag skulle helt klart kunna sträcka mig till 200:- Då räcker det med 135 betalande...
Sen tycker jag det borde vara ganska lätt att få tag i en billig eller gratis lokal - har du kollat med kommunen, skolor, studieförbund, medborgarhuset...?
[ 26 November 2002, 09:40: Meddelandet ändrat av: MacPrat.nu ]
Här finner du taxor för att hyra lokal i Medborgarhuset.
En förening betalar 2500:- för en heldag i "biosalongen" som rymmer 102 personer.
[ 26 November 2002, 10:11: Meddelandet ändrat av: MacPrat.nu ]
Att höja biljettpriset till 200 kronor per person är nog inte ett bra sätt att locka till sig fler besökare - 100kr är egentligen alldeles för mycket som det är.
Angående lokaler så är jag öppen för förslag - 102 personer är nog för lite egentligen, vi kommer nog få ca 150 personer åtminstonde.
>Att höja biljettpriset till 200 kronor per person är nog inte ett bra sätt att locka till sig fler besökare - 100kr är egentligen alldeles för mycket som det är.
Man kan ju ha lite olika teorier om det där. Du säger "kanske är så att det bara finns en begränsad mängd ´galningar´ som är beredda att lägga 100kr". Personligen tror just det, det finns en begränsad mängd människor som vill gå, och det spelar dem ingen större roll om det kostar 20:- eller 200:-. Sen är det klart att det ändå finns en smärtgräns någonstans - min personliga går nog någonstans mellan 2-300:-...
>Angående lokaler så är jag öppen för förslag - 102 personer är nog för lite egentligen, vi kommer nog få ca 150 personer åtminstonde.
Ring och kolla vad de kan erbjuda. Sen finns det ju annat... kanske Folkets Hus, Filmhuset, Kulturhuset, Fryshuset, festlokaler mm. Du behöver ju inte arrangera det hela på något "tjusigt" ställe, det är väl ändå bara slöseri med pengar.
Det måste ju finnas folk här på forumet som har samlinglokaler i anslutning till sin arbetsplats - gratis?
[ 26 November 2002, 12:37: Meddelandet ändrat av: MacPrat.nu ]
Det är ju faktiskt en sändning från Apple:s produktlansering. Kan inte Apple Svenska sponsra? Antingen direkt med att hantera åtminstone en del av kostnaden (tex. Teracom:s 15 kkr) alternativt skänka en ny Mac som kan lottas ut bland dom som köper inträdesbiljetter. Då skulle ni ju lätt kunna ta 200 kr eller mer per biljett. Jag tror det sistnämnda skulle gynna intresset ännu mer. Tänk att få gå och se lanseringen via satelit och dessutom ha chansen att vinna en ny dator...
Fördelen med tävlingen är dessutom att det skulle kunna innefatta dom som ser lanseringen över egen parabol (om så blir fallet). Därigenom skulle det ekonomiska underlaget kunna breddas kraftfullt genom att många fler 99:are runtom i Sverige både kan se lanseringen och delta i tävlingen.
En bra fråga till avdelningen "Apple svarar" skulle vara en fråga om varför Apple Sverige inte fixar en visning av Jobs keynote för vanliga användare, dvs Mac-freaks.
Apple verkar tro att QuickTime-strömmen är "guld o gröna skogar" men det är ju helt fel! Det är ju på riktig bio-duk som man ska se det!
MWNY-keynoten såg jag live på bioduk dels i somras men även sommarn 2000! Jag har kikat på keynoten på datorn hemma och även då jag kopplat datorn till TVn och det är helt klart så att bioduken ger bästa upplevelsen!
För mig spelar det inte nån större roll vem eller vilka som är arrangör av visningen. Vanlig bio kostar 75 kronor så det är jag helt klart beredd att betala. Egentligen är det 2 timmar reklam man ser - men är man Mac-freak så är man
Apple Sverige borde göra något tycker jag! Jag vet inte vad kostnaderna skulle tänkas bli i januari 2003 men om det är runt 20 000 kronor så tycker jag att det borde klassas som kaffepengar för deras marknadsföringskostnader!
Angående lokaler.
Det måste finnas hur många lokaler som helst som man kan komma åt gratis, eller för en rimlig kostnad. Högskolorna & universitete i Sthlm har massiv med föreläsningssalar för upp till 300 - 400 personer. Dessa står väl näst intill helt tomma under jullovet. Borde det inte gå att hyra in oss där?
/M
Det är ju alltid ett förslag
Jag tror att du även skulle kunna göra ett bra "hemma hoss" reportage i SF.
Tycker att det skulle vara en god ide att Man kan betala in tex 50 kr i månaden för att få en vipstatus brevid sitt namn.
Har exempel fron en site som heter www.sockerdricka.nu som har det så.
Man kan vara med kostnadsfritt men vill man a en liten skylt som det står VIP på så kostar det en slant.
Karnske låter lite konstigt varför man skulle vilja göra så men när till och med min tjej gladeligen betalade in för hon tyckte att det var för en god sak så tror jag att medlemmarna i detta forum borde kunna tänka sig att göra samma sak.
En nakdel på Internet verkar vara att folk är som gamar,
skall ha allt och inte får det kosta något.
Detta kan vara en ide för att få in lite som plåster på såren för driften av siten.
Får du hundra betalande i måaden räcker inte det men bättre en inget, och vem skulle inte vilja visa att man
ställer upp för dig också?
Hur du en gör med resa eller visning eller pillande av navelludd så har du itt fulla stöd.
Martin; om du vill kan jag kolla upp möjligheterna att använda sig av en riktig biograflokal i Stockholm...alltifrån AMC i Kungens Kurva till
Rigoletto på Kungsgatan (SF) eller Astoria på Nybrogatan (Sandrew)...
Vilka krav har du på lokal / teknik ?!
/ Clavius
[ 27 November 2002, 19:14: Meddelandet ändrat av: Thomas ´´Clavius´´ Johnson ]
Jag kan tala med uthyrnings ansvarig på SF också. Han råkar vara mitt exs pappa
Är inne och klampar på Clavius områden. Men men ett litet informellt samtal skadar inte.
Det här är exakt varför jag tycker att Apple Sverige inte är den ljusaste eleven i klassen om man säger så... Ett sådant här arrangemang borde de se som totalt självklart att stödja. Det är ju precis som Martin säger, det hela är två timmar reklamfilm för deras kunder, som kunderna tom måste betala för att få se. Finns intresset från kunderna och någon är villig att arrangera det och man vet att det blir bra (det vet man) så är det väl bara att ta fram check-blocket.
Men uppenbarligen är det inte så.
För att återgå till vad tråden handlar om...
Går det att göra detta billigare på något sätt genom att flera arrangemang (stockholm, göteborg, malmö, umeå tex) delar på sattelitt-signalen?
/Ola
quote:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
För att återgå till vad tråden handlar om...
Går det att göra detta billigare på något sätt genom att flera arrangemang (stockholm, göteborg, malmö, umeå tex) delar på sattelitt-signalen?
/Ola
Såvitt jag har förstått så består en stor del av kostnaderna av den där roliga bussen med parabol på taket. Det finns nog inte några som helst möjligheter att finansiera fler teracom bussar på andra orter än Stockholm - intresset är alldeles för litet.
200:- skulle jag kunna tänka mig att betala..
Skulle gärna följa med till SF, synd att ekonomin inte tillåter det bara.
Hur går det, Martin? Snart är det bara en månad kvar. Sjunde januari är bokat i planeringskalendern sedan månader tillbaka - hoppas ni får ihop det!
99mac Expo blir av - Teracom är bokade sedan länge. Däremot jobbar jag för att göra det till allt annat än ekonomiskt självmord
Jag håller kontakten med ett par tillverkare som är 50-75% intresserade av att delta.
Apple kommer eventuellt hålla en återförsäljareträff i samband med MacWorld Expo och då kommer jag försöka lägga 99mac Expo i samma lokaler vilket skulle sänka lokalpriserna ordentligt.
Att anordna ett "en chans på 99" lotteri låter riktigt kul och det är också något som jag ska titta närmare på.
/edit: det är alltså jag, Martin som skriver detta, använder flickvännens dator
[ 05 December 2002, 16:07: Meddelandet ändrat av: Maria ]
Kul att det verkar bli av!
Jag tror det tar några gånger innan man når kritisk massa. Fler och fler lär ju dyka upp. Jag tror jag kan ragga upp 3-4 intresserade...
/Richard
[ 11 December 2002, 11:56: Meddelandet ändrat av: Richard Bergman ]
Ja du Mari.. eh, Martin.
Jag kan nog också släpa med mig några personer, och den där tävlingen verkar ytterst intressant.
Har du snackat med Oscar Bjers angående sändningar av denna typ? Kan Apple Sverige verkligen inte hjälpa till lite?
Informera på 99mac, Macworld och MacNytt ASAP! Det får säkert ett stort genomslag!
Kan leda till en sida där ni tar intresseanmälningar...
MacWorld och MacNytt känner till våra Expo planer men det betyder inte att dom skriver om det...(även om MacNytt ofta brukar hjälpa oss).
- Apple har inte hört av sig angående deras återförsäljareträff, så den kommer tydligen inte bli av.
- Dom tillverkare vi talat med är inte redo för en expo i Januari tyvärr, det innebär att vi inte har några sponsorer just nu.
Mycket märklig inställning indeed!
Jag förstår inte vad de ledande innom Applebranchen, ÅF etc, etc, etc har i tankarna när de har en sådan slak inställning.
Wake up!
Jag ser mycket, mycket allvarligt på det här.
Inte endast för just Expots skull utan i det stora hela.
/G
"Slak inställning" he he...!
Det är nog dags för MacWorld att släppa lite på den prestigen och tagga ner en aning. Här finns ju en unik chans att sälja prenumerationer och annonser till exempel.
Apple borde också haka på. Kom igen. Ryck upp er för tusan hakar!
MacWorld kanske ser 99mac som en konkurrent. Det är ju helt fel. 99mac är ett komplement! Som Sveriges och kanske norra Europas största MUG har 99mac en viss tyngd om man säger så.
[ 14 December 2002, 18:05: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
Börjar nu bli högtid att klargöra om 99mac kommer hålla ett Expo i år också. Eftersom jag bor lite avsides så är det liksom inte 2-4 timmars bilfärd, utan snarare med båt eller flyg. Och de går ju inte alltid som man vill. Dessutom finns risken att jag måste skaffa en "bostad" i Sthlm efter Expot (eventuellt Expo). Nå Martin, blir det Expo eller tvingas jag kolla på en QT-Stream den 7 Januari?
Vi har varit i kontakt med Apple och ett par andra leverantörer - det finns goda förutsättningar för att göra något större evenemang av 99mac Expo. Med sponsorer behöver vi inte ha så höga entréavgifter heller.
Men ingen är beredd att satsa den första dagen efter julledigheterna - det är juli 2003 som är intressant (trots sommar).
quote:Men ingen är beredd att satsa den första dagen efter julledigheterna
Och då blir det inget - eller?