Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SkyCorp & Apple & MWSF SANT ?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tror seriöst att jag nu kommit på vad som händer på måndag. Apple blir först med ett trådlöst internet via satelit som Airport tar emot. Du kommer alltså ut på nätet var du än befinner dig! Mycket talar för att så är fallet, det är alltså inget skämt.

Kolla följande:

Delivering wireless Internet access - en av Apples egna sidor.

Apples samarbetspartner SkyCorp letade betatestare och skrev då:

This beta test period will last from Approximately November 1, 2001 through November 30 2001.  We will beta test approximately 50 customers in the United States with our wireless access device that will allow a Palm Pilot or Laptop communicate directly with our space based Apple Macintosh Web host.

Skulle inte bli förvånad om SkyCorp, Palm och Apple slås ihop till 1 företag som fortsättningsvis heter Apple. Detta om något är just ett ställe dit ingen PC nått! Fundera över sista raden i SkyCorps Pressrelease:

SkyCorp will also soon announce the first customers for SkyCorp´s unique web host in the sky.

[ 06-01-2002: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Låter inte helt otroligt.. Men med tanke på alla "rymd hänvisningar" (Star Trek) så skulle det kunna vara så.. SkyCorp är ju nerlusade med Apple loggor... Ska bli kul att se vad S.Jobs har att säga i morgon kväll.

Jag sätter en hundralapp här och nu att Skycorp är vad apple menade med "where no pc has gone before".

Sätter någon mot mig?

Hmm. Vet inte om det var så smart - det finns tydligen info om det på Apples hemsida redan!

http://www.apple.com/scitech/stories/skycorp/

Om dom skjuter upp 544 satelliter så betyder det ju global täckning. D.v.s vi kan surfa vart vi än är... Ruggit coolt.. Apple har i alla fall rätt, det blir ingen sömn i natt...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Jag sätter en hundralapp här och nu att Skycorp är vad apple menade med "where no pc has gone before".

Sätter någon mot mig?

Jag sätter inte emot

Inte jag heller om du så hade sagt en tusenlapp. Med tanke på att Apple har uppenbara intressen att bevaka i rymden så kommer detta förr eller senare bli verklighet, kanske redan nu... fast att ploppa ut alla sateliterna kanske tar en stund.

• Medlem
  • International user
  • 2002-01-06 23:21

Jag skulle inte sätta emot för något i världen! ***** VAD COOLT!

hur upphetsande det än är, så kan vi vårda språket.
//Moderatorn

[ 07-01-2002: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

Visste att jag hade läst om detta tidigare någonstans, (se artikeln nedan). Tycker dock att det faller på sin egna orimlighet.
Det antal satteliter som skulle krävas för
en ständig access samt kostnaden för att skicka upp alla G4:a bestyckade satteliter i yttre rymden skulle bli skyhög. Verkar som att alla är lite överhypade just nu!

Som tur é så vet vi svaret i kväll!

Artikeln saxad från en site i NZ

Mac in Space

28 October 2000.

SkyCorp has signed an agreement with NASA to fly the first web server in space. The cool part: The Web server will be a PowerMac G4 running Mac OS X Server.

The satellite´s computer will use a G4 500 Mhz processor running OSX with a webserver running under Apache. The server will have 10 GB of storage space and will be hosting up to several thousand websites. The server will also have a mail server that will allow people to get email directly from space.

The SkyCorp satellite will use the 802.11 Direct Sequence Spread Spectrum (DSSS) worldwide industry standard, and will be accessible for operations purposes at up to 11 Mb/sec. This protocol is the core of Apple´s AirPort wireless technology developed jointly by Apple and Lucent Technologies. For end users on the ground, Wingo says that 56kbps speeds will be available to people with wireless devices - when the satellite is overhead.

Thomas J skrev: Det antal satteliter som skulle krävas för en ständig access samt kostnaden för att skicka upp alla G4:a bestyckade satteliter i yttre rymden skulle bli skyhög. Verkar som att alla är lite överhypade just nu!

Håller inte med om detta, hur förklarar man annars att vi via mobiltelefon kan ringa lite varstans - finns det bara finansiärer så blir detta verklighet. Jag tror inte att Apple har för avsikt att äga själva sateliterna utan man hoppas nog på att SkyCorp ska få kunder som står för den kostnaden men att servrarna är från Apple, sateliterna är tydligen ganska små och det går nog att släppa av dom på något varv eller så... Jag kan nöja mig med 56-hastigheten när jag är på resa eller så men hemma så är mindre än 5MBit/s otänkbart

[ 07-01-2002: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

• Medlem
  • International user
  • 2002-01-07 01:59

"Wireless internet access requires AirPort Card, AirPort Base Station, and Internet Access (fees may apply)"

hehe, bara sådär liksom

Undrar om det är en förlängning på Reagans "StarWars" projekt.. Ger sloganen "Power to burn.. Pentiums" en helt ny innebörd

O.K. boys, let´s get real and not carried away!
Hur i he..etet tror ni att AP från era datorer skulle kunna nå en satellit på några hundra kilometers höjd då den på min Ti inte ens går 10 m?
Skruva upp sändstyrkan så att ni blir solbrända. För satellit behövs det fri sikt. Alla som har en GPS eller en parabol, för den delen, vet detta.

Vadå att det sen innebär att du får en 10m antenn på köpet är väl ingen nackdel?

Dessutom kan man ju fundera på att Apple skulle iaf inte bli ensamma om detta utan andra PC företag skulle ju haka på el gå om efter ett tag.. (som vanligt)..

Microsoft skulle nog köpa upp hela grejjen (Billy håller ju för övrigt redan på med motsvarande planer).

Sen tycker jag det står textbaserad kommnunikation på Apple sidan som hänvisas till i denna tråd.

!?

Men visst, självklart kommer satellit kommunikation för datorer också. Tidsfråga..

Men vänta nu.. textbaserad kommunikation.. iWalk.. . mmmm

[ 07-01-2002: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-01-07 10:44

Björnström.. jag antar ditt vad. 100 spänn på att Apple _inte_ kommer men något så vansinnigt som satellitbaserad kommunikation till Mac:ar eller andra datorer.

*störtlöjligt*

Ja, håller med Henrik där. Finns inte en chans i himlen, om man ska leka lite med orden.

iMacen är bomben. Det kommer riktigt högpresterande G4 :or (Apollo) men inga G5 :or. Dock så kommer G4 :orna att ligga högt gällande Mhz-antalet. Apple har alltid hållit stor skillnad mellan consumer och pro-grejjer. Ifall siffror nämnda i andra trådar är korrekta så kommer Pro-linjen vara en bra bit över 1 Ghz. 1.2, 1.4, och Dual 1.4 låter rimligt för mig.

Hur cool den nya iMacen än är så blir det ett köp i Pro-linjen istället...skillnaden i priset är inte försvarbart för en dator som inte är tillräckligt utbyggbar (vilket jag tror att den nya iMacen inte är).
Då datorn är slut som arbetsdator...då ska den stå som server...och då är det bäst att den rymmer några diskar som inte kostar skjortan (FW).

My 5 cents

Citat:

Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
Då datorn är slut som arbetsdator...då ska den stå som server...och då är det bäst att den rymmer några diskar som inte kostar skjortan (FW).

My 5 cents

Varför tror du att FW-diskar kostar skjortan om så där en ca. 2-3 år? Har du inte lärt dig något om prisutvecklingen av datorprylar ännu...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Micke W:
Varför tror du att FW-diskar kostar skjortan om så där en ca. 2-3 år? Har du inte lärt dig något om prisutvecklingen av datorprylar ännu...

varför kostar scsi-skivor fortfarande så förbenat mycket i sånt fall? det skulle enligt samma logik vara riktigt gammal och billig teknologi?

ide är en standard redan, fw kommer antagligen ta lite tid på sig att bli sådär riktigt billigt.

Vi har inte samma teknik i scsi-diskar idag som för 3 år sedan. De har också blivit mycket billigare än för 3 år sedan.

IDE är en standard! Vad är det för diskar som sitter i FW-lådorna, ja just det, IDE...

FW-diskarna har redan blivit mycket billigare sen SJ fällde en i golvet på MW expot för en så där 3 år sedan...

1
Bevaka tråden