Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sökes: Program som kan logga ADSL uppkoppling

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-03-27 21:27

Jag kör Bredbandsbolaget ADSL2 men har mycket stora problem med avbrott.

Finns det något program som kan logga när länken funkar? Det bästa vore om man kunde få en siffra eller graf på hur många procent som länken är uppe.

Skälet att jag vill ha denna statistik är för att kunna felsöka bättre. Dessutom hjälper det till när man vill ha avdrag på månadsavgiften hos BBB.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-03-27 21:34
Ursprungligen av wolf:

Jag kör Bredbandsbolaget ADSL2 men har mycket stora problem med avbrott.

Finns det något program som kan logga när länken funkar? Det bästa vore om man kunde få en siffra eller graf på hur många procent som länken är uppe.

Skälet att jag vill ha denna statistik är för att kunna felsöka bättre. Dessutom hjälper det till när man vill ha avdrag på månadsavgiften hos BBB.

Intermapper kan du köra med kostar duktigt med pengar men finns en demo på den. För att få ut mest info så bör du ha SNMP stöd i dina enheter men det funkar med traditionell ping också.

Är själv intresserad av gratisalternativ, så om nån vet nåt som kan gå under Win, Linux & MacOS kan ju tipsa oss andra.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-28 16:45

det här löser nog inte hela din begäran, men ändå:

om du 'ping'ar någon, så när du avbryter pingningen får du upp en indikation om 'packet loss' i percent.

välj en server som du vet är uppe, och skriv följande i terminalen:
(utan citationstecken)

'ping datornduvillpinga.com'

om du inte får någon respons alls, vet du att förbindelsen är nere. annars, om du får en hel massa rader med ping-resultat, stoppa efter några sekunder, och kika i de sista linjerna som ping commandot skriver ut.

för övrigt har jag också ADSL med BBB. när jag fick ett nytt modem (för 24mb) häromdagen, så tycktes inget funka alls - tidigare var det bara att starta modemet och så fick man ett IP nummer ganska snabbt.
men, efter en del samtal med deras support, så fick jag tipste att dra ut alla nätverkskablar ur modemet innan man startar det. sedan väntar man tills man ser att WAN lampan (näst längst till vänster på mitt) lyser fast, sedan pluggar man in modemet, väntar någon minut, och så har man en IP adress. (Om detta inte funkar, pröva också att trycka på 'renew DHCP lease' knappen i nätverksinställningar).

lycka till!

/m

  • Medlem
  • 2005-03-28 18:21

Det är ganska enkelt att se när det inte funkar (gäller för BBB):
- Linklampan på modemet lyser inte med fast sken, utan blinkar (detta betyder att modemet inte kan synka upp mot utrustningen på telestationen)
- I Nätverksinställningar så har jag gul markering på Ethernet och när jag tittar i inställningen så finns det ingen routeradress ifylld (men oftast IP-adress)

Jag kör alltså Ethernet på Macen inställd på DHCP direkt mot ett BBB Cisco-modem (dvs ingen lokal router emellan). Om jag förstått det rätt så har BBB en DHCP-server i telestationen som delar ut adresser. I stationen finns även en router som kopplar vidare.

När förbindelsen är nere så har jag ingen kontakt med routern och då försvinner den adressen direkt (och Nätverksinställnings pluppen blir gul). Jag gissar att jag inte heller har nåt IP-nummer men den adressen ligger kvar trots att jag inte har nån förbindelse.

(Jag är alltså inte ute efter att få grejorna att funka, det felet sitter troligen i telestationen nånstans, har bytt modem, alla kablar etc flera gånger och även haft BBB-tekniker på plats utan förbättring..., BBB funkade bra ett halvår men vid årsskiftet började jag köra telefoni via ADSL och BBB och det var då problemen började)

Det jag är ute efter är att kunna se hur stor procent av tiden jag har förbindelse på ett dygn, vecka, månad etc.

På så sätt kan jag bevisa för BBB att grejorna inte funkar och få pengar tillbaka.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-03-30 22:55

Jag hade problem med en pipa från en leverantör för ett tag sedan och skrev då en liten konsoll-applikation för linux som loggade paketförluster mot en echo-port via udp. Det visade sig vara en router som var såpass överbelastad att den slutade forwarda paket när den skulle räkna om bgp-routingtabellerna. Tack vare en detaljerad loggfil på sekundnivå jämförd med leverantörens snmp-loggfiler så hittade dom problemet.

Jag har nu hackat om den så att den kan köras mot valfri dns-server istället, eftersom enklare att hitta en dns-server som man kan prata med än en burk som svara på echo-porten. Och kompilerat den för osx(g4).

Den kan antingen köras som en förgrundsprocess som logger i konsollfönstret eller som en daemon (bakgrundprocess) som loggar till en fil.

Är du intresserad kan jag skicka C-source (om du vill kompilera själv) och körbar fil för den till dig.

Här är en del av readme-filen:

Uplog is an UDP based ping program that gives an ASCII-graphical log
of the packet losses.

Once a second uplog sends a packet to the echo port (7) of the target host 
and waits for a reply.  If it gets a reply a X is written, otherwise a dot
(.) is written to the log file.  If a packet with a wrong sequence number 
arrives a colon (:) is written to the log file.

By examining the log file one can easily see when and how the packet losses
occur.  For instance the pattern below with 5 second sections of total
packet loss suggests that there's some kind of routing problem caused by
routing flaps.

2003-06-13 08:47 XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
2003-06-13 08:48 XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX.....XXXXX.....XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
2003-06-13 08:49 XXXXXXX.....XXXXX.....XXXXX...XXXXXXX.....XXXXXXXXXXXXXX....
2003-06-13 08:50 .XXXXX.....XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX.....XXXXX.....XXXXX..
2003-06-13 08:51 ...XXXXXXXXXXXXXXXXXX.....XXXXX.....XXXXXXXXXXXXXX......XXXX
2003-06-13 08:52 X.....XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
2003-06-13 08:53 XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX....XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Or just that the network is slightly overloaded during peak hours as below.

2003-06-09 14:00 XXXXXXXXXXXXX.XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
2003-06-09 14:01 XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
2003-06-09 14:02 XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
2003-06-09 14:03 XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX.XXXXXXXXXXX
2003-06-09 14:04 XXXXXXXXXXXXXXXXXX.XXX.XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
2003-06-09 14:05 XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX.XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
2003-06-09 14:06 XXXXXXXXXXXX.XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
2003-06-09 14:07 XXXXXXXXXXXXXXXXXXX.XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
1
Bevaka tråden