Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes Store till Sverige i April?

Tråden skapades och har fått 576 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-04-15 16:18
Ursprungligen av Filip:

upptäckte en mycket skum sak.
www.itunes.se leder nu åter igen till den gamla ägaren av domänen: pama records
kan bara se detta som ett bakslag i vår jakt på iTunes Store i sverige
[edit] som det ser ut nu är väll kanske domänen fortfarande deras [/edit]

itunes.se enligt nic-se :

*domainname.name: itunes.se
*domainname.status: REGISTRERAT
*domainname.regdate: 2005-03-31

*domainname.dns.data:
itunes.se. NS dns1.ilt.se.
itunes.se. NS dns2.ilt.se.

*contract_number: 103-782-319
*status: UPPRATTAT
*holder: Apple Computer Inc.
*orgno: [US]94-2404110

Mycket konstigt, Apple äger itunes.se men pekar den tillbaka till pamarecords...

• Oregistrerad
  • 2005-04-11 21:33

har börjat handla mer och mer på sajter som till exempel beatport. helt fantastiskt smidigt. på samma sätt som jag har letat igenom tex Juno efter 12" att beställa letar jag igenom Beatport. Men istället för att betala 100:- för en 12" med 2-3 låtar, varav en riktigt bra som jag kommer att spela, så betalar jag 10:- för den låten som är bra. Jag slipper dessutom vänta 4-5 dagar, utan den kommer direkt.

320kbps räcker iaf utmärkt att spela ute på ställen, eftersom ljudanläggningarna där oftast inte är bättre. vet inte om jag hör så mycket skillnad hemma heller för den delen. dessutom kan man få låtarna brända på en cd, som postas till en, om man föredrar det. dock dyrare och det tar längre tid.

cd, dvd-a, sacd kommer alltid att finnas kvar, precis som vinylen fortfarande finns kvar.

det jag retar mig mest på ang. 'de stora' bolagen, är att dom hävdar att dom förlorar så mycket på den illegala nedladdningen. jag antar att dom tycker sig förlora på att låtarna spelas till döds på mtv och reklamradion oxå? eftersom det är just de låtarna som laddas ner mest. logiken i deras förhållningssätt har jag missat totalt.

när dom dessutom ägnar större delen av marknadsföringen åt att sälja ringsignaler, då vet man med 100% säkerhet vad dom är ute efter. och inte är det att sälja bra musik till folket.

eftersom iTunes kommer att ha ett utbud som antagligen är större, och betydligt mer välsorterat än fildelningsapparaterna, och att det kommer att vara så enkelt för alla att bläddra och köpa, så kommer många att välja att handla där, istället för att få taskigt rippade, halva, kassa filer från pirate bay.

Ursprungligen av Dj Leafer:

det jag retar mig mest på ang. 'de stora' bolagen, är att dom hävdar att dom förlorar så mycket på den illegala nedladdningen. jag antar att dom tycker sig förlora på att låtarna spelas till döds på mtv och reklamradion oxå? eftersom det är just de låtarna som laddas ner mest. logiken i deras förhållningssätt har jag missat totalt.

när dom dessutom ägnar större delen av marknadsföringen åt att sälja ringsignaler, då vet man med 100% säkerhet vad dom är ute efter. och inte är det att sälja bra musik till folket.

Marknadsföringen av ringsignaler står inte skivbolagen för utan det gör de "skojiga" ringsignalsförsäljarna. Skivbolagen lägger ned totalt sett betydligt mer pengar på att marknadsföra sina artister i Sonic & Groove Magazine m.f.l publikationer som mest riktar sig de som redan är ordentligt intresserade av musik. TV reklam och helsidesannonser i dagstidningar är otroligt dyrt sett till effekt.

Logiken i att bolagen tycker sig förlora på nedladdningen är att det som spelas mest på radio och tv oftast är det som säljer mest vilket kan tyckas ologiskt men folk gillar tydligen att höra samma låtar om och om igen. Tråkigt nog.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-04-11 22:35

En inflikning ang iTMS. Rent spontant känner jag att jag nog kommer handla en hel del där. Kvaliteten på de filerna lär duga gott och väl till min nya iPod mini (som förövrigt är UNDERBAR!). Till min riktiga anläggning duger dock inget annat än äkta CD. Ska prova lossless någon dag också, för skojsskull.

-- Patrik

Minns inte exakt, men är det inte så att IMS har sålt ungefär 25 låtar för varje såld iPod.. Undrar var alla de andra tusentals låtarna som rymms i en iPod kommer från....

Ursprungligen av bewing77:

Minns inte exakt, men är det inte så att IMS har sålt ungefär 25 låtar för varje såld iPod.. Undrar var alla de andra tusentals låtarna som rymms i en iPod kommer från....

Folk köper ju fortfarande CD i mängd och en del har väl rippat släkten och vännernas samlingar. Men säkert 50% av det som finns i de flesta iPods är väl nedladdat från diverse fildelningsnätverk.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-19 12:00
Ursprungligen av Errol Garner:

Folk köper ju fortfarande CD i mängd och en del har väl rippat släkten och vännernas samlingar. Men säkert 50% av det som finns i de flesta iPods är väl nedladdat från diverse fildelningsnätverk.

Det där är din hypotes som inte har ett dyft med verkligheten att göra. Ren BS om du frågar mig... Börjar också bli trött på att du framför personliga antaganden utan grund som "ren fakta"!

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-04-14 21:03

Klart många rippar egna skivor! Det är ju så otroligt smidigt med iTunes. Och bra ordning får man också. ID-taggarna...

• Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-04-14 21:16

Det där säger bara så otroligt mycket om dig själv. Döm inte andra efter dig själv. Själv har jag 40.000 lagliga låtar, rippade i lossless från mina befintliga skivor. Ge mig en iPod på en terrabyte så är jag förste köpare.

• Oregistrerad
  • 2005-04-15 01:04
Ursprungligen av William Naversten:

Det där säger bara så otroligt mycket om dig själv. Döm inte andra efter dig själv. Själv har jag 40.000 lagliga låtar, rippade i lossless från mina befintliga skivor. Ge mig en iPod på en terrabyte så är jag förste köpare.

Jo, visst! Och det tog hur lång tid att fixa detta? Vi talar musik i ungefär 16 veckor DYGNET RUNT (mer än ett kvartal) som DU SJÄLV rippat. Har du rippat 4 skivor varje dag i 2 år? Låtarna var ju rippade från dina EGNA BEFINTLIGA (ca 2850 st) skivor. OM det är så: Skaffa ett liv! Annars kan vi väl hålla diskutionen på en realistisk nivå.

Ursprungligen av macnuz:

Jo, visst! Och det tog hur lång tid att fixa detta? Vi talar musik i ungefär 16 veckor DYGNET RUNT (mer än ett kvartal) som DU SJÄLV rippat. Har du rippat 4 skivor varje dag i 2 år? Låtarna var ju rippade från dina EGNA BEFINTLIGA (ca 2850 st) skivor. OM det är så: Skaffa ett liv! Annars kan vi väl hålla diskutionen på en realistisk nivå.

Fast att rippa skivor går ju fortare när man gör det utan att komprimera. Har själv lagt över några tusen CD till hårddisk på ett par veckor utan att stressa ihjäl mig.

• Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-04-15 08:52
Ursprungligen av macnuz:

Vad var det för ett otrevligt påhopp? Det har jag inte förtjänat av dig. Återigen en piratkopierare som dömer andra efter sig själv? (en smiley till vänster om du missade den).

Om du söker lite på mitt namn och inlägg så ser du att jag påbörjade musikrippning i oktober 2003 och jag blev klar någon gång i början av 2005. Jag tog helt enkelt en rejäl packe skivor varje kväll när jag tittade på TV.

Din bedömning gällande totala antalet är något överskattad, annars är det korrekt.

Du är välkommen hem på studiebesök och kika på en specialbokhylla med ca 40 hyllmeter CD.

Kan vi släppa det här nu? Kan du och andra inse att sådana som jag finns och inte förutsätta att vi är pirater? /William - ex DJ

Ursprungligen av macnuz:

Det där var ju ett riktigt korkat inlägg.

Min egen skivsamling är inte alls lika stor, men det tog mig ungefär två veckor att rippa min egen cd-samling som då var ca 10000 låtar (ca 800 skivor).

Från iPodköparnas egna skivsamlingar? Folk har ju faktiskt CD-skivor också, och ibland vill man lyssna på dem även i sin iPod. Det är ju liksom det som är prylen med mp3-spelare. Många skivor på en liten apparat istället för en cd-walkman och en eller flera case logic. Jag skulle lätt fylla en iPod med fullt legal musik inköpt "the oldfashioned way". Med lite utrymme kvar för annat, backup och foto exemeplvis.

• Oregistrerad
  • 2005-04-14 19:18

saxat ut dagens aftonblad:
"Nu hoppas skivbranschen att Apples digitala musikbutik iTunes Music Store öppnar i Sverige före sommaren..Rykten gör gällande att sajten ska öppna redan inom någon vecka."

man kan ju alltid hoppas...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-14 19:37

Hmmm, jag tror att iTMS Sverige (+andra länder...) kommer den 29 april, samtidigt som Tiger. Den 29 april kommer också troligtvis iMac G5, PowerMac G5 och eMac få små uppdateringar: http://www.engadget.com/entry/1234000843040157/ Det är i alla fall vad jag tror...

Ett alternativ är ju att ladda ned den musik som man redan äger, då är musiken betald en gång, men man slipper att rippa i 2 år.

Jag rippar i ACC och har nog kommit halvvägs genom min 800-skivor stora samling. Rippar så fort jag vill lyssna på en skiva på iPoden. Bryr mig inte om lossless än, då jag bara lyssnar från hårddisken via kassa hörlurar och inte har råd med större disk.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-15 16:26

det har väl bara blivit något fel på domänen så den har gått tillbaka till en gammal inställning

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-15 16:55

Jo, det är nog bara apple som jävlas med oss...

• Medlem
  • Öland
  • 2005-04-15 17:18

de borde sluta med det i så fall!

De fattar kanske inte vilken stor grej det är för oss... eller är det just det de gör, och att alla sådant här bara för oss närmare apple

• Medlem
  • Varberg
  • 2005-04-19 08:54

Ah, tisdag igen... Känns som en bra dag för en iTMS-lansering, inte sant?

Alla dagar är väl bra för ITMS lansering.

• Medlem
  • Borås
  • 2005-04-19 09:25

Det är bättre att vi slutar hoppas. Så fort vi tappat hoppet kommer den, jag lovar!

Jag tappade hoppet för länge sen, inte fan har den kommit för det.

28 eller 29....då kommer ITMS! Man måste våga tro! Hoppet är det sista som överger en.

• Oregistrerad
  • 2005-04-19 12:22

99,9 % av det jaghar på min iPod e tankat, och mina hårddiskar.. ORKA rippa 400skivor.. nae tack.. Hoppas på ett ITMS, men dom kommer inte ha ngn psytrance eller DnB där, så jag har ingen anledning att använda det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-19 12:37

Vad bra då!

• Oregistrerad
  • 2005-04-19 13:00

Nu är snart April passerat. Så hur länge dröjer det tills en ny ryktes tråd startas att det kommer i maj istället?

28-29 April är fortfarande mitt heta stalltips.....

Bevaka tråden