Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blixt sync, viktigt eller?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 17:31

Hej!
Håller på att vela mellan d70 och 350d som så många andra. Efter att ha läst en hel del på ken rockwell's sida så framstår d70'ns högre blixt sync som en rätt bra detalj! (1/500 sek d70 mot 1/200 sek 350d).
Är detta så kritisk skillnad i verkliga livet?
I övrigt verkar kit objektivet vara riktigt bra på d70, men om man vill ha ännu skarpare vad sägs om tamron 28-75/2.8 och en tokina 19-35/3,5-4,5 som vidvinkel (eller kanske en ca 19 prime i vettig prisklass?).
Jag använder idag en powershot s50, och funderar ibland på om inte kit objektivet (d70 18-70)skulle räcka och bli över för mig(nikon verkar ju förövrigt ha en fin beg. marknad på billiga och riktigt bra "glada amatör" objektiv)? Jag kan väl tillägga att jag är en glad amatör som vill bli bättre och att största vidvinkeln på min s50 är 35mm (motsvarande en 35mm fullformatare).
Synpunkter och komentarer mottages tacksamt!

Ursprungligen av Relayer:

Hej!
Håller på att vela mellan d70 och 350d som så många andra. Efter att ha läst en hel del på ken rockwell's sida så framstår d70'ns högre blixt sync som en rätt bra detalj! (1/500 sek d70 mot 1/200 sek 350d).
Är detta så kritisk skillnad i verkliga livet?

Inte om du inte på förhand vet att du kommer att fotografera mycket blixtbilder utomhus i starkt solljus samtidigt som du föredrar stor bländaröppning

(Skulle inte låta blixtsynctid bli en avgörande faktor för val av kamera)

1
Bevaka tråden