Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS Classic fanns inte.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För ett par veckor sedan raderade jag hårddsken och instalerade om OS X.
Idag märkte jag att OS Classic inte fanns kvar.
För en gång skull så behöver jag det, och min fråga är nu bästa sättet att instalera OS 9/Classic. Jag har de flesta skivorna ifrån OS 9 till senaste jaguar.
Tack på förhand.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-22 21:58

Sätt i CD-skivan med Mac OS 9
Starta från CDn (Håll inne C)
Installera

Det tror jag funkade för mig.

Har för mig att OS 9 skall installeras före OS X. Så då blir det till att börja om från början.

Det bästa sättet skulle ha varit att installera på olika partitioner.
Du kan installera efteråt på samma partition. Starta från CDn och installera. Se till att inte radera/formatera disken vi installationen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-22 22:05
Citat:

citera: Har för mig att OS 9 skall installeras före OS X. Så då blir det till att börja om från början.

Nja.. Är inte riktigt säker, men jag tror inte ordningen spelar någon roll. Jag uppdaterade i alla fall Mac OS 9 några veckor efter installationen av X utan problem.

[ 22. Januari 2003, 22:06: Meddelandet ändrat av: Rajje. ]

När jag väljer instalera OS 9 så kommer detta meddelande upp.
"Lokaliserade Classic-sspecifika resurser för att uppdatera den valda systemmappen,"/Mac OS 9.2.1/Systemmapp" Saknas. Välj en annan systemmapp från Classic-inställningra.

När jag försöker välja en annan systemmapp så funkar det inte, det finns inget annat att välja än det som redan är valt.

Hmmm! Hoppas ni vet något. Annars får jag ta och ringa Apple Care imorgon.

Det är nog bara det att du måste uppdatera din OS 9 version till minst 9.2.1.

Kolla denna tråd för att snabbt hitta uppdateringarna.

Jag har inte ens OS 9 inlagt.
Om jag kollar in systeminställningar så ser jag bara OS X systemet. Förr så såg jag OS 9 där också.
Alltså jag har bara X inlagt?

Jag raderade hårdisken kring nyår. Installerade Mac os x och några dagar senare installerade jag mac os 9. Det funkade fint.

Om du bara startar om datorn med CD skivan i och trycker på c-tangenten så ska det funka. Då ska du komma till mac os 9 och därifrån kan du installera den till din hårdisk.

Om inte 9:an startar när du startar från CD:n så är det troligen fel på din CD.

Det funkade nu.
Tack för hjälpen.

1
Bevaka tråden