Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Buggar i Mac OS X 10.4

Tråden skapades och har fått 364 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Martin Belak:

Är det någon som har problem med bildvisning i Finder?

Markera ett gäng bildfiler, högerklicka och välj bildspel. Funkar det?

/M

Det fungerar men jag har ett stort problem. Bilderna visas inte i den ordning de ligger i mappen. Bildspelet blandar bilderna lite hur som helst trots att filerna är numrerade tex IMG_001.jpg

Är det någon annan som har detta problem? Jag har reparerat behörigheter utan att det hjäpt att rätta till felet.

Ursprungligen av thevil:

Av någon anledning så blandas bilderna i Finder, det är väl en feature, vad vet jag. Hursomhelst så markera bilderna du vill visa och dra dem till Preview istället och välj Bildspel där så visas de i rätt ordning.

Hur menar du då du säger att det är en feature att de blandas i finder?

För mig visas de korrekt i namnordning i Finder, men så fort jag högerklickar dem och väljer bildspel så blandas de. Mycket dåligt av apple att leverera funktionen på detta sätt.

Ursprungligen av mrsandin:

Hur menar du då du säger att det är en feature att de blandas i finder?

För mig visas de korrekt i namnordning i Finder, men så fort jag högerklickar dem och väljer bildspel så blandas de. Mycket dåligt av apple att leverera funktionen på detta sätt.

Ja, jag har märkt samma sak. Det verkar dock som om det finns nån sorts logik, nämligen att bilderna visas i omvänd ordning, dvs med filnamnen sorterade Ö-A.
Bitvis samma sak händer om man t.ex. importerar en hög låtar till iTunes, dvs importen börjar nerifrån och går uppåt.

Funkar bra.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-04-29 18:06

För första gången under min mactid så strular det..Processorn står på 100% hela tiden, har kollat vad som gör det men hittar ingen process!! Spotlight har indexerat färdigt och jag har startar om men samma sak..Mail beter sig väldigt konstigt, programmet är igång men jag ser inget fönster..Måste välja "visningsfönster för brev" för att kunna se något..Och dessutom verkar mail inte ansluta och leta efter post..

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2005-04-29 18:12
Ursprungligen av Robban B:

För första gången under min mactid så strular det..Processorn står på 100% hela tiden, har kollat vad som gör det men hittar ingen process!! Spotlight har indexerat färdigt och jag har startar om men samma sak..Mail beter sig väldigt konstigt, programmet är igång men jag ser inget fönster..Måste välja "visningsfönster för brev" för att kunna se något..Och dessutom verkar mail inte ansluta och leta efter post..

Jag råkade också ut för att processorn rusade upp till 100%. Det hela löste sig genom att ta bort Virex (virusprogrammet som följer med .Mac). Läste senare att den inte är kompatibel med Tiger.

Robban: Att Mail inte visar fönster råkade jag ut för. Avsluta, släng Mail-mappen i Library eller bara flytta till annan plats, förutsatt att du har backup, och starta mail igen. nu funkar det. Sen får du importera mailen manuellt.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-04-29 20:12
Ursprungligen av Leftrustle:

Robban: Att Mail inte visar fönster råkade jag ut för. Avsluta, släng Mail-mappen i Library eller bara flytta till annan plats, förutsatt att du har backup, och starta mail igen. nu funkar det. Sen får du importera mailen manuellt.

Tackar det hjälpte, men fortfarande problem med processorn belastningen. Verkar vara något skumt med menyraden för min airport visar max hela tiden och det oavsett var jag är..Dessutom är min airport täckning helt kass...Verkar som om man får göra en "windows" snart och installera om allt....

Ursprungligen av Leftrustle:

Robban: Att Mail inte visar fönster råkade jag ut för. Avsluta, släng Mail-mappen i Library eller bara flytta till annan plats, förutsatt att du har backup, och starta mail igen. nu funkar det. Sen får du importera mailen manuellt.

Har också problem med Mail. Körde en uppdatera på min PB 12" 1,33 och så fort jag är uppkopplad och Mail skall hämta nytt, så kommer badbollen fram. Får tvångsavsluta. På nåt vis lyckas det hämta iaf några mejl men sen hänger det sig.

Vad menar ni med "mail mappen till library" och importerar manuellt? Har aldrig gjort såna saker förut.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-30 01:22
Ursprungligen av Tomas Svedgård:

Har också problem med Mail. Körde en uppdatera på min PB 12" 1,33 och så fort jag är uppkopplad och Mail skall hämta nytt, så kommer badbollen fram. Får tvångsavsluta. På nåt vis lyckas det hämta iaf några mejl men sen hänger det sig.

Vad menar ni med "mail mappen till library" och importerar manuellt? Har aldrig gjort såna saker förut.

Ni som har problem med Mail, kolla i ~/Library/Mail/Bundles - En del tilläggsprogram som t.ex. GnuPG fungerar inte med Mail 2.0 än. Jag rensade bort rubbet i den mappen (hade lite nån MailEnhancer och Priority men jag visste inte vilken som var fel och tog bort rubbet, väntar på nya versioner för säkerhetsskull).

Skulle bara säga att nu är min Tiger installerad - i Borås var vi kanske 15-20 trogna som hade hittat till MacHuset - nu är helgen räddad Alla exemplaren räckte och det finns säkert kvar fler kartonger för dom som ska dit på lördagen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-29 20:25

Ja, airport-mottagningen verkar lite lynnig. Har stått på max på platser där jag bara fick en "plupp" i Panther, för att sedan koppla ner sig då och då. Jag körde en clean install.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-04-29 20:26
Ursprungligen av C-mon:

Ja, airport-mottagningen verkar lite lynnig. Har stått på max på platser där jag bara fick en "plupp" i Panther, för att sedan koppla ner sig då och då. Jag körde en clean install.

Gjorde du clean install efter du fått problem med airport? Och det löste sig sedan eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-29 22:22
Ursprungligen av Robban B:

Gjorde du clean install efter du fått problem med airport? Och det löste sig sedan eller?

Nej, jag har inte installerat om det. Har bara haft Tiger i några timmar.

Har också problem med Airport. den kopplar ner helt vid vila, och hittar inte tillbaks automatiskt som i Panther.

Är det bara jag som har det problemet?

Stuffit Expander verkar bara kunna öppna .sit-filer ibland. Behöver inte vara fel på Tiger, men eftersom .sit-filer är vanliga vill jag höra forumets åsikter.

(Jag har den senaste Stuffit Expander, installerat om den en gång, har kört alla underhållsrutiner och kollat disken.)

Ursprungligen av Olav Rust:

Stuffit Expander verkar bara kunna öppna .sit-filer ibland. Behöver inte vara fel på Tiger, men eftersom .sit-filer är vanliga vill jag höra forumets åsikter.

(Jag har den senaste Stuffit Expander, installerat om den en gång, har kört alla underhållsrutiner och kollat disken.)

Det är många som har problem med .sit. Lösningen är att tanka ner Expander igen.

/M

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-04-29 23:26

Backupprogrammet Deja Vu funkar inte alls. Inte Fontagent heller för min del, vägrar starta

Ursprungligen av carpark:

Backupprogrammet Deja Vu funkar inte alls. Inte Fontagent heller för min del, vägrar starta

Deja Vu slutade fungera redan i 10.3.9, hoppas de kommer ut med en uppdatering snart...

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-04-30 00:05
Ursprungligen av lilledanne:

Deja Vu slutade fungera redan i 10.3.9, hoppas de kommer ut med en uppdatering snart...

Deja Vu funkade fint för mig i 10.3.9 men det var nog för att jag hade det installerat redan. verkar inte som det skulle gått att installera under 10.3.9 eller 10.4 för den delen.

Jag saknar en statusmeddelande i mailprogrammet som visar när ny mail hämtas i mailprogrammet och där det står om man är frånkopplad. Fanns i förra mail ju

Mail problem

Mail programmet blev lite lustigt efter att jag uppgraderat från panther till tiger.
Varje gång jag försöker öppna ett mail genom att dubbelklicka på det så dör mailprogrammet.
Likadant är det om jag försöker att titta på mailet utan att öppna ett nytt fönster.
Om jag vill läs ett mail så måste jag använda mig av svara knappen då öppnas ett nytt
fönster och jag kan läsa mailet.

/Fredric

Ursprungligen av Surfsune:

Mail programmet blev lite lustigt efter att jag uppgraderat från panther till tiger.
Varje gång jag försöker öppna ett mail genom att dubbelklicka på det så dör mailprogrammet.
Likadant är det om jag försöker att titta på mailet utan att öppna ett nytt fönster.
Om jag vill läs ett mail så måste jag använda mig av svara knappen då öppnas ett nytt
fönster och jag kan läsa mailet.

/Fredric

Mail utmärkt igen efter att jag tagit bort gnupg pluginen

/Fredric

iTunes i Tiger hittar inte min Shuffle och får inte de där extraknapparna i nederdel av fönstret, i Panther går det bra. Jag har samma version av iTunes och samma iPod-programvara i Panther och Tiger.

Vad kan jag göra?

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-04-30 00:06

..och mail är fruktansvärt fult. Knapparna tar en enorm plats i sidled ochser väldigt märkliga ut.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-04-30 00:30
Ursprungligen av carpark:

..och mail är fruktansvärt fult. Knapparna tar en enorm plats i sidled ochser väldigt märkliga ut.

Hmm, det där var ju en ganska så subjektiv "bugg", va?

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-04-30 00:35
Ursprungligen av skamuel:

Hmm, det där var ju en ganska så subjektiv "bugg", va?

en aning kanske. men meddelandet innan räknar jag som en bugg. tills nån säger hur jag får fram statustexten. detdär "hämtar brev...15% klart" osv.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-04-30 00:37
Ursprungligen av carpark:

en aning kanske. men meddelandet innan räknar jag som en bugg. tills nån säger hur jag får fram statustexten. detdär "hämtar brev...15% klart" osv.

Ah, ok, jag läste tyvärr inte det föregående meddelandet.

Jag försökte formatera en extern FW-disk med Skivverktyg men programmet tappade kontakten, ja det stod så när jag kollade efter att tvångsavsluta det. När så jag försökte ytterligare en gång så ville den inte det och jag försökte då via Skivverktyg att avmontera disken, inte heller det gick så jag avslutade Skivverktyg fast nu på vanligt sätt. Den externa disken acepterade inte att bli avmonterad på något sätt, typ dra till papperskorgen - men efter omstart så gick det att avmontera via t.ex papperskorgen.... mysko.

Positivt var att Motorolas RAZR (V3) nu fungerar bra och synkar fint via iSync.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-04-30 01:47

aah då missade du något!
Är det ingen här som kör FontAgent Pro och har en lösning på problemet?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-30 02:01

Isync krashar

Jag har installerat tigern på min mini Isync krashar så fort jag startat det...
Funkar det för nån annan?

Annars ett perfekt system mkt stabilt. roligast är skärmsläckar modulen itunes, som visar skivor från spelalistan:-)

Bevaka tråden