Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Buggar i Mac OS X 10.4

Tråden skapades och har fått 364 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-04-30 15:54

Jag har en N1220U och den funkar lika bra som tidigare med PhotoShop. Jag gjorde bara en enkel uppgradering till Tiger, och har inte märkt några som helst problem med något program. har hittills arbetat i InDesign, Illustrator, Photoshop, Excel, mm. Sitter med en AluBook 15".

En sak som under Panther gjort att PhotoShop CS inte hittade scannern var att Classic varit igång i bakgrunden... då tog classic-installationen av CanoScan Toolbox över och OS X hade ingen tillgång till scannern. Det löste sig om man stängde av classic helt enkelt.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-04-30 16:43
Ursprungligen av TZW:

Nja... verkar vara lite mer, se bild.

hmm men det andra är väl grejer som inte direkt behövs. eller?

vad är lib_cfmsupport tex... och pref_N065, Pref_N122 var hittar jag dom (eller ska dom skapas?)...?

Ursprungligen av carpark:

hmm men det andra är väl grejer som inte direkt behövs. eller?

vad är lib_cfmsupport tex... och pref_N065, Pref_N122 var hittar jag dom (eller ska dom skapas?)...?

Ja, jag antar att installationsprogrammet kopierar innehållet i de där mapparna till de platser som anges.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-04-30 17:01
Ursprungligen av TZW:

Ja, jag antar att installationsprogrammet kopierar innehållet i de där mapparna till de platser som anges.

fan va blåst jag är idag. uppfattade installationsprogrammet som ett Uninstaller-program för det står ett U framför. Herre gud.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-04-30 13:00

ok hur gör jag om jag vill ominstallera Panther på datorn igen, är detta en tidskrävande process?

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-04-30 13:09

VueScan säger du. ska fixa direkt

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-04-30 13:13

>Le
du har räddat en kattastrof. god bless!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-04-30 13:15

That's what friends are for....

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-04-30 13:23

dock ett jäkla slött o tråkigt program. vill ha tillbaka Canons men det ser mörkt ut. Bättre med fungerande än icke-fungerande dock...

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-04-30 13:51

en ominstallation av FontAgent fixar det problemet också.

Ingen Tiger-bugg precis, men alla mina Transmit-bokmärken gick upp i rök
Jag kan inte hitta dem i Previous System. Jag körde en Archive and Install.

Ursprungligen av TZW:

Ingen Tiger-bugg precis, men alla mina Transmit-bokmärken gick upp i rök
Jag kan inte hitta dem i Previous System. Jag körde en Archive and Install.

OK, det var en feature... dags att förnya Transmit-licensen

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-04-30 14:00

verkar bara vara jag som har fullt med problem med Tiger.
Nu ser jag bara ungefär 30 typsnitt i photshop även om det syns 90 i typsnittsboken och alla verkar vara aktiverade där. Hemskt.

Gjorde en arkivera och installera. Inga problem över huvud taget. Spotlight indexeringen tog 20 minuter för totalt 200 GB filer och dokument.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-30 14:27

Har inte haft ett enda problem. Allt funkar som en dans. Väl värt att ta en backup på allt och formatera och installera allt på nytt. Kommer min Powermac 450mhz leva kvar ett tag till.

Installerade Tiger igår och är redan fruktansvärt nöjd! Snabbare och smidigare. Har hittills inte hittat några direkta buggar, men väl detta:

- Norton Antivirus säger att det inte funkar ordentligt och rekommenderar att jag installerar om programmet. Dock hjälper inte detta (eller annat jag testat) och Symantec har ingen info om problemet på sina sidor.

- Mitt bokföringsprogram (Unicell BAS) slutade fungera, vilket var lite trist så här ideklarationstider...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-30 15:09
Ursprungligen av Jonas_Ahlberg:

Installerade Tiger igår och är redan fruktansvärt nöjd! Snabbare och smidigare. Har hittills inte hittat några direkta buggar, men väl detta:

- Norton Antivirus säger att det inte funkar ordentligt och rekommenderar att jag installerar om programmet. Dock hjälper inte detta (eller annat jag testat) och Symantec har ingen info om problemet på sina sidor.

(

ja fick samma svar på norton, men det verkar bara vara vid själva uppstarten den ej kan scanna...det funkar om man stoppar i en skiva den börjar kolla den på en gång.
Ja avinstallera norton o märkte att uppstarten vart mycket snabbare...

Är det fler som haft problem med iSync??

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-04-30 18:26

Adressboken synkroniserar inte med Exchange

När jag aktiverar "Synchronize with Exchange" i inställningar för adressboken dyker det inte upp någon ikon i iSync!!!

Är det någon som vet om det har förändrat förfarandet från Panther till Tiger vad det gäller synkronisering av Exchange-adresser???

Om jag ser rätt så är iSync och den lilla snurrande ikonen uppe i menyn numera 2 olika program... märkte detta när jag synkade via blåtand och min Motorola Razr V3 - kanske det är så att du missförstått dess 2 olika program ??

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-05-01 10:27
Ursprungligen av Olle@mac:

Om jag ser rätt så är iSync och den lilla snurrande ikonen uppe i menyn numera 2 olika program... märkte detta när jag synkade via blåtand och min Motorola Razr V3 - kanske det är så att du missförstått dess 2 olika program ??

Nja det vet jag inte.
I hjälpen står det "To manually synchronize Address Book and Exchange, open iSync, located in your Applications folder, and click Sync Now.". I 10.3 syntes en adressboksikon med texten Exchange i iSync men nu när jag aktiverat Exchangesynk i adressboken dyker det inte upp någon ikon längre och den synkar inte heller mot Exchangeservern.

Jag tolkar hjälpen som så att förfarandet är, om jag manuellt vill synkronisera, att jag öppnar iSync och trycker på synkknappen. Det funkar inte för mig i 10.4.

Det märkliga är att om jag försöker synka med knappen uppe i menyn så verkar den i alla fall ansluta sig mot Exchangeservern, men inga kontakter synkas (den gnäller om jag skriver in fel lösenord).

Mitt upplägg i Dashboard försvann efter omstart...

Det går inte längre att lägga dokument längst ner på skrivbordet om man har Ordna automatiskt ikryssat... de åker upp "en rad".

Problem med att rotera bilder i iPhoto - tumnaglarna visas roterade, men i fullstorlek visas bilderna i original.

Sökfönstret (kommando-f i Finder) kommer inte ihåg fönsterinställningarna. Samma med papperskorgen. Men sånt har man ju nästan vant sig med sen 10.0 - det verkar inte finnas intresse eller möjlighet att fixa dylikt.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-01 12:01

Hot sync manager

Nä jag ska synka TUngsten med palm desktop kommer följande dialogruta upp:lication "HotSync Manager" could not be launched because of a shared library error: "4<HotSync Manager><HotSync Manager><HotSyncLib.PPC><>"

Dessutom krashar isync direkt jag försöker starta den. Hjälp!

  • Oregistrerad
  • 2005-05-01 17:31

Jag vet inte om det är en bug eller en feature, men jag stör mig i ala fall på det: Att trippelklicka på en text markerar inte längre hela raden utan hela stycket. Det stör mig eftersom det ofta är en url som jag vill markera för att klistra in i Safari.

Även det nya sättet att markera text stör jag mig på. Prova själva så märker ni att det inte är som det var i Panter.

Jag har även upplevt några krascher och frysningar, utan några uppenbara orsaker. Och Findern verkar ha svårt att komma ihåg mina fönsterinställningar.

Av en hel del kommentarer här att döma så verkar en ren installation att föredra före en uppdatering, eller?

Trodde jag skulle få Tiger i Fredags, men ack så jag bedrog mig...

Ursprungligen av bruksarn:

Av en hel del kommentarer här att döma så verkar en ren installation att föredra före en uppdatering, eller?

Trodde jag skulle få Tiger i Fredags, men ack så jag bedrog mig...

Jag föredrar det. Känns bättre att köra från scratch.

Min dator går inte att stänga av sedan jag installerade Tiger

Verkar ha fått en konstig bugg i samband med installationen av Tiger.

Jag gjorde inte en clean installation utan valde apples uppdateringsalternativ. Jag har en Powerbook G4 Titan och har sedan länge kört Panter.

Problemet jag drabbats av är att när jag väljer omstart så kopplar datorn ned, men den stängs inte av. Skärmen lyser helt blå men det finns ingen menyrad och inget tyder på att datorn jobbar. Första gången det hände tänkte jag att den kanske håller på att indexera eller något så jag lät den vara och gick och käkade. Men den var kvar i samma läge när jag kom tillbaka. Det gick inte heller att få liv i den genom att trycka på mellanslag eller liknande. Enda sättet var att trycka ned Powerknappen tills den lade av helt och sedan starta om.

Jag gjorde senare om försöket men den här gången tänkte jag att jag skulle logga ut först, och utloggningen gick bra. Sen valde jag alternativet "stäng av" och återigen hamnade datorn i samma limbo. En helt blålysande skärm, men i övrigt inga livstecken.

Är detta en bugg som är känd - eller har jag gjort något fel? Och kan man skada filstrukturer på Finder och liknande genom den mer brutala metoden för avstängning med Powerknappen?

Tacksam för svar - Crister

  • Oregistrerad
  • 2005-05-02 23:24
Ursprungligen av Ulf Boström:

Nä jag ska synka TUngsten med palm desktop kommer följande dialogruta upp:lication "HotSync Manager" could not be launched because of a shared library error: "4<HotSync Manager><HotSync Manager><HotSyncLib.PPC><>"

Dessutom krashar isync direkt jag försöker starta den. Hjälp!

Svarar mig själv. det hela löste sig genom att installerade om palm desktop från skivan som följde med Tungsten, sedan uppgraderade jag till senaste version på nätet. Nu fungerar det. Däremot krashar iSync hela tiden fortfarande.

Bevaka tråden