Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Buggar i Mac OS X 10.4

Tråden skapades och har fått 364 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Badbollen dök upp flera minuter efter att jag försökte starta ett andra finder-fönster samtidigt som sök-fönstret var öppet. Ett sanslöst buggigt system det här. Värre än Panther före alla uppdateringar. Varför i hela fridens namn måste man ha så bråttom?

När jag skulle skicka in en stavningsändring i förra inlägget hängde sig Safari i flera minuter. Tänkte tvångsavsluta när Safarin blev tillgänglig igen. Funderar på att lägga in 10.3.9 tills man har fixat alla såna här konstigheter.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-06 18:25

Det vore ju verkligen intressant att höra hur många av er som har dessa problem som skrivs här i tråden som gjort en clean install. Vad sägs om en omröstning?

Ursprungligen av Anders Båth:

Det vore ju verkligen intressant att höra hur många av er som har dessa problem som skrivs här i tråden som gjort en clean install. Vad sägs om en omröstning?

Har gjort två rena installationer, gjorde en andra eftersom det blev nåt fel på nyckelhanteraren. Jag hade tagit backup på Nyckelringen från 10.3.9 och det funkade inte så bra. Nu har jag dock installerat Panther igen. Det är alldeles för mycket badbollar i Tiger för att det ska vara riktigt kul.

Ursprungligen av Anders Båth:

Det vore ju verkligen intressant att höra hur många av er som har dessa problem som skrivs här i tråden som gjort en clean install. Vad sägs om en omröstning?

Jag gjorde en clean install, men 10.4 beter sig tydligen konstigt ändå.

  • Medlem
  • 2005-05-07 13:45

Jag körde inte clean installl utan uppgraderade. Funkar bra.

Edit: Även bildvisning i finder funkar klanderfritt.

Jag väntar nog ett tag med Tiger..få se om jag köper en Mac Mini i höst.

10.4.1 är nog ute inom några veckor och rättar till de största skavankerna. Bara för att Apple fryste en utgåva som GM så betyder ju inte det att de slutade jobba vidare. Därför tror jag det finns en uppdatering ute relativt snart. Har för mig det var på samma sätt med Panther.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-06 22:37

Jag sitter med en gammal sawtooth med processor upgr + en hög med skumma scsi kort, ata kort, pc-grafikkort, massa hårdiskar m.m. och har inga problem med tiger mer än att dashboard crashar när det startas första gången... Sen blir d-linken skogstokig om man använder dhcp.

Jag gjorde en archive and install.
Kan bara säga att prestandan är enorm i jämförelse med panther.

Jag har inte börjat hårdköra och installerat om programmen ännu, får väl se då på riktigt men än så länge har jag inte så mycket att klaga på.

Mvh

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-05-07 13:47

har problem med Direct Connect vars ikoner när man söker är helt uppfuckade.

En mindre trevlig bugg verkar vara att min PowerBook inte tar emot IP-konfiguration via DHCP.

Ja, jag gjorde en ren installation.

/M

Nu har det hänt vid två tillfällen att en bakgrundsprocess som heter VShieldCheck hänger sig. Efter lite googlande visade det sig vara Virex så den ryker nu. Inte kompatibel med Tiger i nuvarande version.

Avinstallera Virex

  • Medlem
  • 2005-05-07 23:29

Jag tittade precis på en film i fullskärmsläge med vlc när allt plötsligt frös. Gick till vanligt läge men kunde inte avsluta. Då upptäckte jag plötsligt att äpplet i apple-menyn var UPPOCHNER! Sen efter 10 sekunder kanske gick allt tillbaka till normalt. Freaky!

Vet inte om följande är en bugg eller om jag ens ska skylla på Tiger. Laddade hem "FullscreenMoviePlayerMacOSX.sit" som påstår att den visar filmerna i fullskärm, när Stuffit (senaste versionen - 9.0.1) packat upp SIT-filen så skapar den sin mapp och i Get-info så visar den att mappen med innehåll är 2,8MB - fast desvärre så är allt osynligt i mappen för där finns ingenting alls. Körde behörighetslagning på den disken i tron att jag skulle se vad som uppenbart finns i mappen men inte ens det hjälpte... lite sjuk är det ju Har iof reggat för QT Pro så jag kan leva utan detta program.

När jag drar ur strömkabeln ur min iBook tappar datorn ip-adressen (som delats ut med DHCP). Skumt som attan.
Under installationen valde jag "radera och installera".

Jag drog ner FullscreenMoviePlayerMacOSX.sit från deras sida och packade upp med Stuffit 9.0.2 och det gick bra.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag drog ner FullscreenMoviePlayerMacOSX.sit från deras sida och packade upp med Stuffit 9.0.2 och det gick bra.

Min visar 9.0.1 och stiffits sida noterar att "IMPORTANT NOTE: The version number displayed for the application will not change to 9.0.2, but the appropriate component parts will be updated" så nu tar jag hem uppdateraren till 9.0.2 och ser om detta gör någon skillnad

Uppdatering: Installerade då uppdateraren och ombads logga ut för att det skulle fungera, vilket det inte gjorde vare sig jag startade 9.0.2 eller släppte filen på StuffitExpander - MEN efter att ha kört reparera behörighet som inte visade på ett endaste fel så fungerade Expander och filerna blev synliga - mycke konstigt.

Jag har upptäckt i Aktivitetskontroll att iChatAgent hänger sig. Problemet återkommer efter omstart av program och system. Jag använder dock iChat obehindrat precis som tidigare så vad detta egentligen betyder vet jag inte. Det stjäl hursomhelst ingen processorkraft.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag har upptäckt i Aktivitetskontroll att iChatAgent hänger sig. Problemet återkommer efter omstart av program och system. Jag använder dock iChat obehindrat precis som tidigare så vad detta egentligen betyder vet jag inte. Det stjäl hursomhelst ingen processorkraft.

Precis samma sak händer för mig.

Jag gjorde en dårgrej igår... och det var Olle som förledde mig...

Nä, allvarligt talat, jag tyckte Olle hade en superb point när han funderade över vilken installationsmetod som gav minst problem, så jag lufsade iväg till plugget (det regnade ju... och pilsnern var slut hemma... så va faaan...:-) och gjorde några testinstallationer:

3 burkar fick "Uppdatera-", 3 st fick Arkivera-" och 3 st fick "Formatera-" installation.

(Dual-G5-or som hade 10.3.8 tidigare)

Därefter körde jag in några av de vanligaste "nyttoprogrammen", inga haxxies, inget bjäfs. (se bild)

En av dem som fått "Uppdatera" hade problem med hängningar och språkkonstigheter, och en som fått "Arkivera " fick problem med skrivare (nätverks-), extern HD eller scanner. En av "Uppdatera"-burkarna var dessutom ohyggligt seg, trots flera behörighetsrep, och den vägrade ta emot DiskWarrior.

De enda som fungerade helt klanderfritt var de som fått CleanInstall.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-08 11:19

Någon som vet om det är några problem med VPC7 under Tiger? Och om det beräknas komma en uppdatering snart i s f?

Min VPC 7 funkar. Testade att starta och surfa runt lite.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-08 12:30

Hemma kör jag med både wlan och fasta kablar, när jag ska skyffla större filer till ibooken brukar jag sätta i en tp kabel, min network location är inställd på manuella aresser, samma för airport som för ethernet.

I panther bytte den snällt, automatiskt och utan problem till tp kabeln när jag satte i den, men i tiger krånglar det som fasen. måste stänga av airporten och connecta om till min server för att det ska funka, finder hänger sig gärna 30sec mellan gångerna också..

VPC7 fungerar fint för mig förutom att jag får ett meddelande vid starten: "Det gick inte att starta Virtuell växel för nätverk".

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-08 20:27

Hemma kör jag med både wlan och fasta kablar, när jag ska skyffla större filer till ibooken brukar jag sätta i en tp kabel, min network location är inställd på manuella aresser, samma för airport som för ethernet.

I panther bytte den snällt, automatiskt och utan problem till tp kabeln när jag satte i den, men i tiger krånglar det som fasen. måste stänga av airporten och connecta om till min server för att det ska funka, finder hänger sig gärna 30sec mellan gångerna också..

  • Oregistrerad
  • 2005-05-09 01:39

Nån som tänkt på att om man har docken i gömt läge och drar igång spotlight så går det inte att få upp dockan genom att dra pekarn till platsen den ska dyka upp ifrån (ie nederst på skärmen som default). Potentiellt irriterande om man vill öppna nåt program som har att göra med det man får upp i spotlight, och dubbelklick inte är ett alternativ. Har dock inte behövt störa mig än, vara bara en tanke. Vet inte ens om det är en bugg men det verkar lite skumt...

Ursprungligen av c-boy:

Nån som tänkt på att om man har docken i gömt läge och drar igång spotlight så går det inte att få upp dockan genom att dra pekarn till platsen den ska dyka upp ifrån (ie nederst på skärmen som default). Potentiellt irriterande om man vill öppna nåt program som har att göra med det man får upp i spotlight, och dubbelklick inte är ett alternativ. Har dock inte behövt störa mig än, vara bara en tanke. Vet inte ens om det är en bugg men det verkar lite skumt...

Du har nog hittat en riktig bugg här! Skicka feedback om detta vetja: http://www.apple.com/macosx/feedback/

  • Oregistrerad
  • 2005-05-09 10:45
Ursprungligen av Pegges:

Du har nog hittat en riktig bugg här! Skicka feedback om detta vetja: http://www.apple.com/macosx/feedback/

Verkar inte gå. Man kan bara välja upp till 10.3 där. Märkligt...

Ursprungligen av c-boy:

Nån som tänkt på att om man har docken i gömt läge och drar igång spotlight så går det inte att få upp dockan genom att dra pekarn till platsen den ska dyka upp ifrån (ie nederst på skärmen som default). Potentiellt irriterande om man vill öppna nåt program som har att göra med det man får upp i spotlight, och dubbelklick inte är ett alternativ. Har dock inte behövt störa mig än, vara bara en tanke. Vet inte ens om det är en bugg men det verkar lite skumt...

Jag har "passat det vidare" till en gammal kollega på Apple. Blir nog fixat så småningom.

Jag har också upptäckt att Dock inte visar sig inne i Dashboard men jag tycker bara det är bra än så länge. Jag tror inte det är någon bugg hursomhelst. Spotlight är Spotlight. Man tar fram det vid behov och sen swisch är det gömt igen. Så tolkar jag hur Apple vill att Dashboard ska funka.

Bevaka tråden