Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blir OS X mer och mer krävande?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-04-18 02:10

Tyckar mig märka att datorn blir slöare och slöare. Mest känns det när OS X just är uppatchat. Upplevde att systemet blev slöare efter både 10.3.8 och 10.3.9. Efter att jag patchat upp datorn till 9:an ville den inte stänga av sig, inte heller starta upp. Jag fick till slut igång datorn men den känns oerhört seg och instabil. Safari kraschar ofta och program tar lång tid på sig att starta och visas. Det är visserligen bara 512 mb i min Powerbook men det har flutit bra förut. Minimikravet för OS X är väl 256 mb ram, det är iofs löjligt, men jag borde liten marginal iaf. Jag har läst att fler upplever att OS X blir slöare för varje patch.
Är det bara jag som behöver skaffa mer minne, kanske installera om os:et för att bli kvitt slöheten och krascherna; eller håller OS X på att bli slugish? Tiger har väl också minikravet 256 mb ram?

Jag tycker nog tvärtom att med 10.3.9 så har det blivit mer sprutt i alla mina macar. Du kanske lider av för lite hårddiskutrymme? OSX behöver runt en GB ledigt hårddiskutrymme för att flyta på.
eventuellt kanske du har någon eller några "dåliga" typsnitt som ställer rill det.

  • Medlem
  • 2005-04-18 03:36
Ursprungligen av Errol Garner:

Jag tycker nog tvärtom att med 10.3.9 så har det blivit mer sprutt i alla mina macar. Du kanske lider av för lite hårddiskutrymme? OSX behöver runt en GB ledigt hårddiskutrymme för att flyta på.
eventuellt kanske du har någon eller några "dåliga" typsnitt som ställer rill det.

Har 10 GB ledigt diskutrymme och inte installerat några typsnitt, så det måste vara nåt annat.

Ursprungligen av Brona:

Har 10 GB ledigt diskutrymme och inte installerat några typsnitt, så det måste vara nåt annat.

För lite. Kika in i Aktivitetshanteraren. För mig kör den alltid med 10 GB virutellt minne.

Testa med att reparera "permissions", det gör du med Diskverktyget (tror jag det heter) i Tillbehörsmappen (tror jag den heter) i Programmappen.

  • Medlem
  • 2005-04-18 13:27
Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Testa med att reparera "permissions", det gör du med Diskverktyget (tror jag det heter) i Tillbehörsmappen (tror jag den heter) i Programmappen.

Det har jag också gjort, med Cocktail. Märker ingen större skillnad.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

För lite. Kika in i Aktivitetshanteraren. För mig kör den alltid med 10 GB virutellt minne.

Hmm du kan har rätt. Min dator ligger runt 7 gb virtuellt minne. Hårddisken är partitionerad med 3,50 gb ledigt i system och 9 gb ledigt på den andra. Ska prova att flytta om lite.

Olle@mac: Tack så mycket för dina fina tips. Jag ska läsa på mer så jag vet exakt vad som händer. Om man inte har koll kan det gå åt helvete, som Mattias påpekar.

Det kan vara klart värt att zappa PRAM och VRAM. Min MDD (2x1GHz) blev ca: 30 sekunder snabbare vid uppstart med detta lilla handgrepp. Gick från 92 sekunder ned till 52 sekunder. ( Som exempel kan jag säga att ett normalt Word-dokument nu startar på 1-2 sekunder efter att Word varit igång tidigare på dagen ). Vid uppstarten håller du ned tangenterna ( 4 stycken ) Command, Alt, P, R. Håll ned dom tills du hört att det 2 gånger plongat till från högtalaren. Sedan finns det inget att förlora om du skulle resetta Open Firmware. Vid uppstart håller du då ned ( 4 tangenter ): Command, Alt, O, F. Skriv sedan detta:

reset-nvram ( returtangent ned )
set-defaults ( returtangent ned )
reset-all ( returtangent ned så startar datorn om igen )

Medans du änndå är i farten så kan du vid ny uppstart ännå hålla ned Command, S och invänta att promtern dyker upp. Skriv sedan "fsck-f" ( utan citationstecken, tryck returtangenten ) och så letas det efter fel och åtgärdar dom - tar ca: 1 minut varje gång som kollen görs. Är det riktigt illa så kan du åka på att skriva samma kommando flera gånger - eg. så kan du backa till samma kommando med "pil upp". När den så till slut rapporterar att allt ser ut att vara OK så skriver du "reboot" ( utan citationstecken ) och trycker ned returtangenten, då startas datorn om igen.

Mycke mer än så kan man knappast göra... ja iof så är programmet "Cocktail" i läget "Pilot" med allt förkryssat en bra och sista utväg. Cocktail kan du använda helt gratis i 30 dagar och är värt var enda krona. I Cocktail ingår även det som tidigare föreslogs, dvs. att laga sina behörigheter ( permisions ).

Min spontana uppfattning av att ha gjort sådana åtgärder som jag nämner är att burken kändes som ny och så pass mycket piggare att jag flyttade fram planerna på att köpa en snabbare burk.

Senast redigerat 2005-04-18 10:59
Ursprungligen av Brona:

Minimikravet för OS X är väl 256 mb ram (...)

Nej, för närvarande är det 128, men blir 256 iom Tiger nästa vecka.

Men vill man använda datorn är det en oskriven regel att 512 MB är minimum. Tycker du den segar, så bör du absolut överväga att bygga ut med mer.

Detta med att nollställa NVRAM ska man vara grymt försiktigt med.
Jag har upplevt användare som förstört sina maskiner med felaktiga kommandon i Open Firmware.

När ni gör detta kontrollläs minst tre gånger innan nu trycker retur.
Ingen garanti i världen hjälper om ni gör fel här. Det finns en anledning att denna manöver tillhör certifierade tekniker.

Körde Olles alla tips. Måhända dumdristigt då jag total nybörjare på mac, men datorn är mycket piggare. Friskt vågat, hälften vunnet eller nåt.

1
Bevaka tråden