Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Palladium; Då var Windows-användarnas sista spik i kistan inslagen!

Tråden skapades och har fått 256 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Fredric:

Det är stöld! som all annan stöld, godis som mjukvara som hådvara, som vad som helst.
Fattar man inte det så har man stora problem med verkligheten. Och ja,, jag har snattat jenka när jag var liten, och piratat program och musik så jag vill inte vara någon moralt gubbe, dock så måste man fatta att man snor någon annans produkter när man laddar ner. Kanske vissa personer med kommunistiska tankar har svårt att ta till sig det, men det har dom väl med allt annat som handlar om marknad ekonomi.

Men hur ska nån fatta det när det är fullkomligt ologiskt? Det är inte stöld. Det är nog den som tror det som har problem. Ingen tycks kunna förklara varför det är stöld, men av nån anledning är det ändå stöld för att, vad? Du har bestämt det?

Jämför inte piratkopiering med att snatta jenka. Snatta jenka är så jävla mycket värre och jag begroiper inte att det finns folk som inte förstår det. Affären blir ju faktiskt av med nåt när du snattar jenka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-02 19:35

Så att kopiera copyright skyddat material och inte olagligt då .. Hehe,, vad är det för jävla patetiskt dravel du kör med? ? Är du 13 år eller?

Ursprungligen av Fredric:

Så att kopiera copyright skyddat material och inte olagligt då .. Hehe,, vad är det för jävla patetiskt dravel du kör med? ? Är du 13 år eller?

Jo, det är olagligt. Men att snatta jenka är värre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-02 20:13

Men bara för att man KAN göra en kopia på en produkt så är det inte stöld och det drabbar ingen menar du? hehe..
Så vad är nästa grej i din värld? att flygbolagen börjar erbjuda folk att flyga gratis i de säten dom inte säljer biljetter till? eller vad menar du ? förstår inte..

Ursprungligen av Fredric:

Men bara för att man KAN göra en kopia på en produkt så är det inte stöld och det drabbar ingen menar du? hehe..
Så vad är nästa grej i din värld? att flygbolagen börjar erbjuda folk att flyga gratis i de säten dom inte säljer biljetter till? eller vad menar du ? förstår inte..

Håll dig till den jämförelsen föreslår jag. Slipper du vara så totalt ute och cyklar som vissa andra här.

  • Medlem
  • 2006-02-03 01:53

Oj vad krutrök det var här. Jag borde egentligen inte säga ett pip, men tänkte bara antyda att jag tror hans tanke är att piratkopiering är just kopiering. Man stjäl inte något, så det inte finns kvar, utan man duplicerar det. Framställer ett nytt likadant exemplar. Sedan hur schysst det är säger jag ingenting om.

... Jo förresten. I bl a. Indien piratkopierar de medicin så folk har råd att köpa, har jag hört. Och det är väl... Väl...? Eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-03 16:02

Helvete. Att stjäla ett fysiskt ting gör det omöjligt för affären att tjäna pengar på produkten. Att göra en kopia omöjliggör inte handel med produkten.

Att Ta ett fotografi av Mona Lisa är piratkopiering, man njuter av en produkt som en person har lagt ner massor av timmar på att göra, den har även ett marknadsvärde på flera miljoner, så nog är det folk som försöker tjäna pengar på den också. Nästan alla bilder av Mona Lisa som ni kan hitta på "Internet" är piratkopior, även om det säkert finns en handfull kopior som har fått tillåtelse att existera. Detta gäller all konst som inte är gratis, tavlor, film eller musik är irrelevant, tro inte att det är någon skillnad. Har ni verkligen rätt att använda vilken bild ni vill som bakgundsbild? Nej, inte om det inte står att den är tillåten till det.

Så ja, det är mycket värre att snatta ett jenka än att använda en piratkopia av tex Photoshop, då det verkligen inte är många privatpersoner som har råd med produkten pga prissättningen (Photoshop Elements duger tyvärr inte till mycket, känns som om de hoppat över just de funktioner man skulle kunna ha användning för), jag vet att jag själv kommer spara ihop pengar när jag pluggat klart och börjar jobba, jag anser att Photoshop är värt en hel del pengar, men de flesta har ingen möjlighet att betala ens om de vore villiga. Att däremot tjäna pengar på piratkopior, antingen genom att distribuera dem eller att utföra sitt arbete med dem, är väldigt fel och bör bekämpas.

Det är naivt och felaktigt att tro att piratkopiering som fenomen inte har några negativa konsekvenser. (det finns positiva också tycker jag) men, det verkar vara populärt att förneka att det finns några nackdeler, och det tycker jag är dumt.

Det vanliga argumentet verkar vara att eftersom Adobe antagligen tjänar på att piratkopieringen har gjort PhotoShop till defaktostandrad så finns ingen förlorare. Detta är fel. Förlorarna är direkt dom mindre utvecklarna som vill lägga ner sin tid och pengar på att utveckla ett alternativ till PS, men som aldrig kan komma in på marknaden, därför att marknaden för ett "sämre" PhotoShop för 1000 spänn är död eftersom nästan all väljer att pirata PhotoShop för 0 kronor istället. Detta tror jag indirekt gör att vi konsumenter drabbas, genom att det inte kommer några bra alternativ till PS.

En annan grov feltänkning är att anta att om piratkopiering skulle upphöra skulle vi alla vara tvungna att köpa program för 100 000 till våra datorere. Om kopieringen minskade skulle vi antagligen fördela kostanderna efter behovet och användningen, och det skulle sänka priset för all som betalade. Eller så skulle programvaruindustrin få mer pengar, och kunna göra ännu bättre produkter.

Det huvudsakliga drivkraften bakom den individuella piratkopieringen hävdar jag är egoism, och dessvärre inte några ambitioner att förbättra världen.

Jag har piratat, kommer säkert att pirata, men då och då har jag dåligt samvete för det. Framförallt så ser jag det inte som en mänsklig rättighet att få pirata, jag gör det för att det är enkelt och bekvämt och att jag inte orkar göra rätt för mig alltid. Men, jag skulle aldrig upphöja min personliga svaghet till nån sorts moralisk norm.

Jag tycker det är lågvattenmärke att försöka blanda samman ett fattigt lands kopiering av AIDS-medicin med våra "rättighet" att få tanka hem all jäkla musik/film/program i världen gratis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-03 23:19

Först den dagen laseranders kör ett eget företag och kineserna snor hans ideé och kopierar den i massor så att han får sälja sin fru, bil och villa kommer han förstå hur naiv och hur jävla fel han har.. Jag har också piratat men det har varit för att få testa produkten innan jag ev köper den, där tycker jag att men ska kunna kräva en 30 dagars demo på all mjukvara, det är fan ens rättighet! Tyvärr är det ofta grisen i säcken när det just kommer till mjukvara.. Men att ta sig en egen ego makt och se sig bättre än alla andra och ta vad man kan just bara för att man kan sno utan att någon märker och det på något sätt är helt okej!? snacka om lågvattenmärken, sedan att vissa dessutom tyckar att det är en självklara rättighet,, host host.... . låter som en levnads filosofi som bara kan komma ifrån en förvirrad svenne anarkistisk reclaim the whatever rebel fjortis!?

Försök konkurrera ut elektrolux på dammsugarmarknaden och skyll sen på piratkopieringen när du misslyckas grovt. Det är självklart inte piratkopieringens fel att det är svårt för andra än Adobe att lyckas sälja fotoredigeringsprogram.

Och varför skulle jag starta ett företag med en affärsidé som inte funkar (men som "borde" funka enligt er)? Verkar ju urkorkat.

När du kör ett företag och folk köper nåt annat märke av samma typ av produkt så du får sälja din fru, bil och villa, så kommer du inse hur naiv du var och hur fel du hade när du trodde att fri konkurrens var bra hahahaha!

Ursprungligen av Laseranders:

Försök konkurrera ut elektrolux på dammsugarmarknaden och skyll sen på piratkopieringen när du misslyckas grovt. Det är självklart inte piratkopieringens fel att det är svårt för andra än Adobe att lyckas sälja fotoredigeringsprogram.

Och varför skulle jag starta ett företag med en affärsidé som inte funkar (men som "borde" funka enligt er)? Verkar ju urkorkat.

När du kör ett företag och folk köper nåt annat märke av samma typ av produkt så du får sälja din fru, bil och villa, så kommer du inse hur naiv du var och hur fel du hade när du trodde att fri konkurrens var bra hahahaha!

Det ÄR SJÄLVKLART piratkopierings fel att det är svårt för andra än Adobe, därför att den enkla / och ofarliga kopieringen gör det möjligt för privatpersoner att snabbt enkelt och gratis pirata PS. Istället för att betala 800 spänn för ett något enklare/sämre photoredigeringsprogram, men kanske inte 8000 för en ärlig PS så väljer folk att pirata PS. Detta har i praktiken dödat 800-kronorssegmentet. Detta försvårar för mindre aktörer att komma in och etablera sig på photoredigeringsmarknaden, och det är piratkopieringens fel.

Du verkar se saker och ting i svart eller vitt på ett mycket extermt sätt Laser, och det är alltid nån annan (gärna företag) som skall skylla sig själv, och dig är det synd om. Du kan helt utan skrupler skratt åt företag som går omkull, eftersom då var dom värda det. Men, hur är det med ditt ansvar? Varför kan inte du bara skaffa dig ett jobb så att du kan betala för dig? (Jag tror inte det är så enkelt och alla har vi ansvar, som företag, privatpersoner och lagstiftare)

Ditt sätt att resonera spelar dom företag som vill införa DRM-system helt i händerna.

Ursprungligen av ace4711:

Det ÄR SJÄLVKLART piratkopierings fel att det är svårt för andra än Adobe, därför att den enkla / och ofarliga kopieringen gör det möjligt för privatpersoner att snabbt enkelt och gratis pirata PS. Istället för att betala 800 spänn för ett något enklare/sämre photoredigeringsprogram, men kanske inte 8000 för en ärlig PS så väljer folk att pirata PS. Detta har i praktiken dödat 800-kronorssegmentet. Detta försvårar för mindre aktörer att komma in och etablera sig på photoredigeringsmarknaden, och det är piratkopieringens fel.

Du verkar se saker och ting i svart eller vitt på ett mycket extermt sätt Laser, och det är alltid nån annan (gärna företag) som skall skylla sig själv, och dig är det synd om. Du kan helt utan skrupler skratt åt företag som går omkull, eftersom då var dom värda det. Men, hur är det med ditt ansvar? Varför kan inte du bara skaffa dig ett jobb så att du kan betala för dig? (Jag tror inte det är så enkelt och alla har vi ansvar, som företag, privatpersoner och lagstiftare)

Ditt sätt att resonera spelar dom företag som vill införa DRM-system helt i händerna.

Skojar du nu eller?
Jag har väl inget ansvar för att kommersiella företag ska klara sig. Ska jag idka välgörenhet skänker jag hellre pengar till uteliggare. I de flesta branscher får företag som går i konken skylla sig själva. Varför skiljer det sig i upphovsrättsbranschen? Är det jag som ser saker i svart eller vitt? :eek: Är det jag som gnäller och skyller ifrån mig när det går dåligt? :eek:
Uppenbarligen finns det ett 800-kronors-segment som Adobe är rädda för eftersom de släppt värdelösa Photoshop Elements för att döda konkurrensen även där. Kul också att medans andra aktörer anstränger sig för att komma upp i ett program värt 800 spänn så har Adobe tagit sitt redan existerande program och (gissningsvis mycket strategiskt och godtyckligt) plockat bort funktioner tills de tycker att det är värt 800 spänn och sen åkt snålskjuts på sitt fina namn. Men de har av nån anledning inget ansvar för att 800-kronorssegmentet har det svårt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-04 12:27
Ursprungligen av Laseranders:

Försök konkurrera ut elektrolux på dammsugarmarknaden och skyll sen på piratkopieringen när du misslyckas grovt. Det är självklart inte piratkopieringens fel att det är svårt för andra än Adobe att lyckas sälja fotoredigeringsprogram.

Och varför skulle jag starta ett företag med en affärsidé som inte funkar (men som "borde" funka enligt er)? Verkar ju urkorkat.

När du kör ett företag och folk köper nåt annat märke av samma typ av produkt så du får sälja din fru, bil och villa, så kommer du inse hur naiv du var och hur fel du hade när du trodde att fri konkurrens var bra hahahaha!

Hjälp!
Hoppas att du är ironisk? eller är du emot fri konkurrens på riktigt?

:eek: :eek:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-04 17:18

Såklart du inte har något ansvar! sålänge du inte kopierar deras produkter!

Vilket du tydliget stolt gör,, så då har du med din anarkistiska inställning stort ansvar för att företag måste skydda sig med drm mm... fattar du inte det så får du fan en lök att gråta..

Ursprungligen av Fredric:

Såklart du inte har något ansvar! sålänge du inte kopierar deras produkter!

Vilket du tydliget stolt gör,, så då har du med din anarkistiska inställning stort ansvar för att företag måste skydda sig med drm mm... fattar du inte det så får du fan en lök att gråta..

Vad spelar det för roll om jag kopierar deras produkter?

Äsch. Laseranders grymma illustrationer tänker jag lugnt använda i något projekt senare framöver. Givetvis utan att betala. STW typ. Tycker förövrigt att debatten är lite för "svart eller vitt".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-05 11:58

Du kopierar copyright skyddat material !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Du med ditt äckliga ego ger dig rätten att ta en annans produkt bara för att du kan !!!!!!!! Skulle fler tänka som du så skulle vi snart leva i en jävla anarkistisk mad max värld!!!!!

Jag slutar diskutera med dig eftersom du inte fattar det,, du måste saknar något??

Ursprungligen av Fredric:

Du kopierar copyright skyddat material !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Du med ditt äckliga ego ger dig rätten att ta en annans produkt bara för att du kan !!!!!!!! Skulle fler tänka som du så skulle vi snart leva i en jävla anarkistisk mad max värld!!!!!

Jag slutar diskutera med dig eftersom du inte fattar det,, du måste saknar något??

Ja, det gör jag, enligt vissa principer. So?

Nejnej, nu överdriver du.
När man diskuterar behöver man nåt som kallas Argument så det är nog lika bra att du slutar diskutera detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-05 18:32

22år?? du blir nog vuxen en dag du med..

Ursprungligen av Fredric:

22år?? du blir nog vuxen en dag du med..

eh…? Problem hemma eller?

Jag har märkt att du sedan länge slutat diskutera, men kan du inte bara hålla dig borta från tråden om det enda du kan komma med är personangrepp?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-05 20:21

Handlade inte den här tråden om Palladium från början?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-05 20:31

jag är klar!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-05 20:35

Det finns ett antal trådar om piratkopiering och Laseranders naiva inställning till det har exponerats ett stort antal gånger förut, det är inget nytt - men det börjar bli tjatigt.

Ursprungligen av Konrad:

Det finns ett antal trådar om piratkopiering och Laseranders naiva inställning till det har exponerats ett stort antal gånger förut, det är inget nytt - men det börjar bli tjatigt.

Kom med nåt nytt då. Jag tänker om så fort jag ser ett hållbart argument mot piratkopiering som överväger alla fördelar.

Ursprungligen av Laseranders:

Kom med nåt nytt då. Jag tänker om så fort jag ser ett hållbart argument mot piratkopiering som överväger alla fördelar.

Öppen källkod och fri distribution. Det faktum att du faktiskt stödjer ett öppet projekt.

Ursprungligen av Björn Leander:

Öppen källkod och fri distribution. Det faktum att du faktiskt stödjer ett öppet projekt.

Visst det kan jag stödja… Vad har det med saken att göra? Det ena utesluter inte det andra.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-05 21:07
Ursprungligen av Laseranders:

Kom med nåt nytt då. Jag tänker om så fort jag ser ett hållbart argument mot piratkopiering som överväger alla fördelar.

Ett kan ju vara att de som faktiskt betalar för programvarorna som du piratar även betalar för dina piratkopior, för Adobe Photoshop, exempelvis skulle nog vara lite billigare om det inte stals så frkevent. Ett annat argument kan ju vara att du inte, eller sällan i alla fall, får med några manualer från thepiratebay.
Det finns många här på 99mac som frågar saker som är lätt att slå upp i manualen, om man har någon. Då blir det ganska genomskinligt och lite smålarvigt.
Jag har faktiskt lite svårt att förstå varför du förfäktar att det ska vara legitimt med piratkopiering.
Vem ska bekosta utveckling och uppgraderingar av programmen om alla ska sitta och pirata?
De idioter som är dumma nog att betala för programmen?
För de andra idioterna som tycker att det är OK med piratkopiering tänker väl inte betala? De har väl jämnt skägg med att betala med sina skitiga fickpengar för alla CD-R som de köper?

Ursprungligen av Konrad:

Ett kan ju vara att de som faktiskt betalar för programvarorna som du piratar även betalar för dina piratkopior, för Adobe Photoshop, exempelvis skulle nog vara lite billigare om det inte stals så frkevent. Ett annat argument kan ju vara att du inte, eller sällan i alla fall, får med några manualer från thepiratebay.
Det finns många här på 99mac som frågar saker som är lätt att slå upp i manualen, om man har någon. Då blir det ganska genomskinligt och lite smålarvigt.
Jag har faktiskt lite svårt att förstå varför du förfäktar att det ska vara legitimt med piratkopiering.
Vem ska bekosta utveckling och uppgraderingar av programmen om alla ska sitta och pirata?
De idioter som är dumma nog att betala för programmen?
För de andra idioterna som tycker att det är OK med piratkopiering tänker väl inte betala? De har väl jämnt skägg med att betala med sina skitiga fickpengar för alla CD-R som de köper?

Nej, det gör de inte… Ingen betalar för mina kopior. Det är ju inte som att de måste höja priset för att några som ändå aldrig köpt programmen laddar ner dem. Det är ju, som sagt, inte stöld vi pratar om här.

Ursprungligen av Laseranders:

Nej, det gör de inte… Ingen betalar för mina kopior. Det är ju inte som att de måste höja priset för att några som ändå aldrig köpt programmen laddar ner dem.

Men hur vet du att du inte skulle ha köpt Photoshop t.e.x. om du inte hade kunnat kopiera det? Kom nu inte med argumentet att du inte har råd eftersom man kan spara låna eller köpa på avbetalning, dessutom finns som sagt det billiga PS elements...

Ursprungligen av Simon Templar:

Men hur vet du att du inte skulle ha köpt Photoshop t.e.x. om du inte hade kunnat kopiera det? Kom nu inte med argumentet att du inte har råd eftersom man kan spara låna eller köpa på avbetalning, dessutom finns som sagt det billiga PS elements...

Jag har inte råd att låna eller köpa på avbetalning och PS Elements duger inte.
Dessutom använder jag inte programmet för att tjäna pengar så jag kan inte rättfärdiga den kostnaden när det finns alternativ.

Bevaka tråden