Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Palladium; Då var Windows-användarnas sista spik i kistan inslagen!

Tråden skapades och har fått 256 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Laseranders:

Jag har inte råd att låna eller köpa på avbetalning och PS Elements duger inte.
Dessutom använder jag inte programmet för att tjäna pengar så jag kan inte rättfärdiga den kostnaden när det finns alternativ.

Nu kom du ju ändå med den sämsta bortförklaringen....Spara orkar du förstås inte eller köpa en begagnad version eller en studentversion till kraftigt reducerat pris..

PS elements räcker långt för dom flesta, men inte för dig....

Ursprungligen av Simon Templar:

Nu kom du ju ändå med den sämsta bortförklaringen....Spara orkar du förstås inte eller köpa en begagnad version eller en studentversion till kraftigt reducerat pris..

PS elements räcker långt för dom flesta, men inte för dig....

PS Elements duger för de flesta som inte är intresserade av mycket mer än att beskära bilderna. Jag använder Photoshop som ritprogram i vissa fall och behöver ha tillgång till alla funktioner. Sparar gör jag, men de pengarna använder jag till att köpa datorer och annat som är värt sitt pris.

Jag betalar alltid för det upphovsrättskyddade material som är värt pengarna. PS eller PS Elements är inte det, så då låter jag bli att köpa det på samma sätt som jag låter bli att att köpa en märkeskostym för 10000 eller en CD-skiva med två bra låtar på för 300 spänn. Jag har inte råd att lägga pengar på sånt som inte är värt pengarna.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-05 21:48
Ursprungligen av Laseranders:

PS Elements duger för de flesta som inte är intresserade av mycket mer än att beskära bilderna. Jag använder Photoshop som ritprogram i vissa fall och behöver ha tillgång till alla funktioner. Sparar gör jag, men de pengarna använder jag till att köpa datorer och annat som är värt sitt pris.

Jag betalar alltid för det upphovsrättskyddade material som är värt pengarna. PS eller PS Elements är inte det, så då låter jag bli att köpa det på samma sätt som jag låter bli att att köpa en märkeskostym för 10000 eller en CD-skiva med två bra låtar på för 300 spänn. Jag har inte råd att lägga pengar på sånt som inte är värt pengarna.

Ditt resonemang går alltså ut på att man stjäl det som man inte har råd att köpa?

Ursprungligen av Laseranders:

PS Elements duger för de flesta som inte är intresserade av mycket mer än att beskära bilderna. Jag använder Photoshop som ritprogram i vissa fall och behöver ha tillgång till alla funktioner. Sparar gör jag, men de pengarna använder jag till att köpa datorer och annat som är värt sitt pris.

Jag betalar alltid för det upphovsrättskyddade material som är värt pengarna. PS eller PS Elements är inte det, så då låter jag bli att köpa det på samma sätt som jag låter bli att att köpa en märkeskostym för 10000 eller en CD-skiva med två bra låtar på för 300 spänn. Jag har inte råd att lägga pengar på sånt som inte är värt pengarna.

Hur kan du tycka att Photoshop inte är värt pengarna när det verkar vara så att du inte klarar av att vara produktiv/kreativ utan det?
Och som sagt det finns billigare sätt att köpa PS för några tusen. Men det är väl ändå inte billigt nog för dig, eftersom du kan pirata det? Men en dator för 15 papp är helt ok....

Ursprungligen av Simon Templar:

Hur kan du tycka att Photoshop inte är värt pengarna när det verkar vara så att du inte klarar av att vara produktiv/kreativ utan det?
Och som sagt det finns billigare sätt att köpa PS för några tusen. Men det är väl ändå inte billigt nog för dig, eftersom du kan pirata det? Men en dator för 15 papp är helt ok....

Det är svårt att få tag på en obegränsad ny version av PS för under 1000 spänn och några tusen är för dyrt, ja. Jag förstår att Adobe inte vill ta mindre betalt. Det är värt 10000 för deras målgrupp, men jag tillhör inte den målgruppen och för mig är det för dyrt för det lilla jag får.
En dator är värd pengarna. Den använder jag varje dag till en massa saker och det kostar pengar att göra en dator (det kostar inget att göra en kopia av Photoshop och den kopian gör jag ändå själv). Det handlar om konsumentmakt. Man köper inte det som inte är värt pengarna.
Datortillverkare måste ta ett rimligt pris eftersom de inte kan skylla på piratkopiering när det går dåligt.

Ursprungligen av Laseranders:

Det handlar om konsumentmakt.

Nej det kan du inte gömma ditt piratkopierande beteende bakom...konsumentmakt är att påverka producenterna genom att inte köpa eller använda sådant man inte uppskattar. Men du både "stjäl" och använder utan att betala så du borde väl i så fall förespråka "snattarmakt"

Ursprungligen av Simon Templar:

Nej det kan du inte gömma ditt piratkopierande beteende bakom...konsumentmakt är att påverka producenterna genom att inte köpa eller använda sådant man inte uppskattar. Men du både "stjäl" och använder utan att betala så du borde väl i så fall förespråka "snattarmakt"

Jag gömmer mig inte bakom det. Det är det det är. Inte lika avancerat som en köpbojkott, men fullt jämförbart med att inte köpa Felix ketchup för den är för dyr. Och jag varken stjäl eller snattar.

Företagens problem är inte att jag kopierar deras produkter. det är att jag inte köper deras produkter. Att folk inte köper ett företags produkter kan man inte gnälla så mycket på och därför låtsas de att problemet äär att deras produkter kopieras. Varför jag inte köper deras produkter ska de skita i och kopieringen i sig skadar de inte.

Ursprungligen av Laseranders:

Jag gömmer mig inte bakom det. Det är det det är. Inte lika avancerat som en köpbojkott, men fullt jämförbart med att inte köpa Felix ketchup för den är för dyr. Och jag varken stjäl eller snattar.

Företagens problem är inte att jag kopierar deras produkter. det är att jag inte köper deras produkter. Att folk inte köper ett företags produkter kan man inte gnälla så mycket på och därför låtsas de att problemet äär att deras produkter kopieras. Varför jag inte köper deras produkter ska de skita i och kopieringen i sig skadar de inte.

Självklart kan och bör företagen inte skita i att du och andra använder deras program utan att betala oavsett hur lama ursäkterna är. För många företag handlar piratkopieringsfrågan om överlevnad, många har ju redan gått under eller blivit uppköpta, givetvis inte bara p.g.a. piratkopiering men till stor del. Ett programvaruföretag har inte så många intäktsmöjligheter.
Att du laddar ned program olagligt kanske inte är stöld men bedrägeri är inte stöld heller...

Ursprungligen av Simon Templar:

Självklart kan och bör företagen inte skita i att du och andra använder deras program utan att betala oavsett hur lama ursäkterna är. För många företag handlar piratkopieringsfrågan om överlevnad, många har ju redan gått under eller blivit uppköpta, givetvis inte bara p.g.a. piratkopiering men till stor del. Ett programvaruföretag har inte så många intäktsmöjligheter.
Att du laddar ned program olagligt kanske inte är stöld men bedrägeri är inte stöld heller...

Om de pproducerar en produkt som jag tycker är värd att betala för så har de mig som kund. Det gäller alla branscher. Det är så enkelt.

Ursprungligen av Laseranders:

Om de pproducerar en produkt som jag tycker är värd att betala för så har de mig som kund. Det gäller alla branscher. Det är så enkelt.

Nej det är inte så enkelt eftersom de företag som producerar bra mjukvaruprodukter som du har råd att köpa(?) tydligen inte kan konkurrera med de dyrare mjukvaror som du kopierar.

Ursprungligen av Simon Templar:

Nej det är inte så enkelt eftersom de företag som producerar bra mjukvaruprodukter som du har råd att köpa(?) tydligen inte kan konkurrera med de dyrare mjukvaror som du kopierar.

Men jag tycker ju inte de är värda pengarna heller… Jag skulle ha råd att betala 1000 spänn för en flaska ketchup, men det gör jag inte.

Ursprungligen av Laseranders:

Men jag tycker ju inte de är värda pengarna heller…

Blir mer och mer schizofrent det här, du anser alltså att de bra billiga programmen inte är prisvärda för att de inte är lika bra som de dyrare programmen? och du säger att du i princip skulle ha råd att betala 1000 kronor för en flaska ketchup men du har inte råd eller lust att köpa ett program för samma pengar som du använder och har nytta av regelbundet?

Ursprungligen av Simon Templar:

Blir mer och mer schizofrent det här, du anser alltså att de bra billiga programmen inte är prisvärda för att de inte är lika bra som de dyrare programmen? och du säger att du i princip skulle ha råd att betala 1000 kronor för en flaska ketchup men du har inte råd eller lust att köpa ett program för samma pengar som du använder och har nytta av regelbundet?

Nej, de är inte prisvärda för att de suger. Om jag inte köper en ketchup för 1000 spänn är det ju inte säkert att jag genast går och köper en äckligare ketchup 200 spänn.

Förtydligande: Rent tekniskt har jag så klart råd att köpa ketchup för 1000 spänn, men eftersom en flaska ketchup är långt ifrån värd 1000 spänn så anser jag mig inte ha råd med det.

Ursprungligen av Laseranders:

Nej, de är inte prisvärda för att de suger.

Har du ens provat några billiga program? Det verkar inte så....

Ursprungligen av Simon Templar:

Har du ens provat några billiga program? Det verkar inte så....

Hur ska jag prova dem menar du? Ska jag… Ska jag tanka ner dem!? :eek:

Ursprungligen av Laseranders:

Hur ska jag prova dem menar du? Ska jag… Ska jag tanka ner dem!? :eek:

Spela inte dummare än vad du är, de flesta program finns ju i demoversioner. Något många piratkopieringfantaster iofs brukar mörka, eftersom de då inte kan använda favoritargumentet att de piratkopierar "bara" för att testa....

Ursprungligen av Simon Templar:

Spela inte dummare än vad du är, de flesta program finns ju i demoversioner. Något många piratkopieringfantaster iofs brukar mörka, eftersom de då inte kan använda favoritargumentet att de piratkopierar "bara" för att testa....

Nja, snarare brukar man väl påpeka att demo-versionerna inte duger, vilket oftast är helt sant.

Ursprungligen av Laseranders:

Nja, snarare brukar man väl påpeka att demo-versionerna inte duger, vilket oftast är helt sant.

Nonsens, det är klart att demoversionerna duger för att få ett hum om hur programmen fungerar.

Ursprungligen av Simon Templar:

Nonsens, det är klart att demoversionerna duger för att få ett hum om hur programmen fungerar.

Jag behöver nog mer än ett hum för att överge Photoshop.

Ursprungligen av Laseranders:

Jag gömmer mig inte bakom det. Det är det det är. Inte lika avancerat som en köpbojkott, men fullt jämförbart med att inte köpa Felix ketchup för den är för dyr. Och jag varken stjäl eller snattar.

Företagens problem är inte att jag kopierar deras produkter. det är att jag inte köper deras produkter. Att folk inte köper ett företags produkter kan man inte gnälla så mycket på och därför låtsas de att problemet äär att deras produkter kopieras. Varför jag inte köper deras produkter ska de skita i och kopieringen i sig skadar de inte.

Jag tror du måste bestämma dig för om en "piratkopia" påverkar någon eller inte. Jag hävdar att den kan göra det. Du verkar också hävda att den kan göra det, och det kallar du konsumentmakt. Men, samtidigt brukar du hävda att piratkopierinmg inte är stöld, och inget försvinner så att säga genom en kopia.

Du har sagt att du inte har något ansvar för att företag går omkull. Det tycker jag att vi har, titt som tätt. Om jag köper billigt barnarbetesprproducerade skor istället för dyrare "ärligt" producerade skor så har jag ett ansvar när den vettiga skofabriken måste lägga ner. Om du och jag piratar Photoshop istället för att köpa en billigare variant från en konkurrent så har vi ett ansvar. Om vi piratar Photoshop istället för att engagera oss i gimp (gratis) så har vi ett ansvar.

Du har fastnat i tanken att all privat piratkopierng är bra, och verkar vara totalt obenägen att lyssna på rationella argument för att piratkopiering drabbar andra.

Ursprungligen av Laseranders:

Jag gömmer mig inte bakom det. Det är det det är. Inte lika avancerat som en köpbojkott, men fullt jämförbart med att inte köpa Felix ketchup för den är för dyr. Och jag varken stjäl eller snattar.

Nej, det är inte jämförbart. För hur kan det då komma sig att du i slutänden står där med Felix ketchup?

Vad du faktiskt hade gjort var att du stod i valet mellan att antingen avstå helt från ketchup, köpa en annan ketchup eller börja odla tomater och göra egen ketchup.

Låt oss nu säga att du står i valet att köpa Adobe Photoshop, men tycker att det är för dyrt. Med samma resonemang som tidigare så ställs du inför valet att antingen avstå helt från ett bildredigeringsprogram, använda ett annat bildredigeringsprogram eller skriva ditt eget bildredigeringsprogram.

Ursprungligen av Björn Leander:

Nej, det är inte jämförbart. För hur kan det då komma sig att du i slutänden står där med Felix ketchup?

Vad du faktiskt hade gjort var att du stod i valet mellan att antingen avstå helt från ketchup, köpa en annan ketchup eller börja odla tomater och göra egen ketchup.

Låt oss nu säga att du står i valet att köpa Adobe Photoshop, men tycker att det är för dyrt. Med samma resonemang som tidigare så ställs du inför valet att antingen avstå helt från ett bildredigeringsprogram, använda ett annat bildredigeringsprogram eller skriva ditt eget bildredigeringsprogram.

Då avstår jag antingen helt eller betalar ett oförtjänt högt pris för att få det. Lyckligtvis finns det ett bra alternativ.

Ursprungligen av Laseranders:

Då avstår jag antingen helt eller betalar ett oförtjänt högt pris för att få det. Lyckligtvis finns det ett bra alternativ.

Nu förstår jag inte. Hur bär du dig åt för att ändå få tag å Felix ketchup?

Ursprungligen av Björn Leander:

Nu förstår jag inte. Hur bär du dig åt för att ändå få tag å Felix ketchup?

Felix ketchup kan jag inte få tag på utan att köpa det så då är jag antingen utan eller betalar 1000 spänn för en flaska.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-05 21:35
Ursprungligen av Laseranders:

Jag har inte råd att låna eller köpa på avbetalning och PS Elements duger inte.
Dessutom använder jag inte programmet för att tjäna pengar så jag kan inte rättfärdiga den kostnaden när det finns alternativ.

Om du inte använder programvarorna för att tjäna pengar så kan du ju lika gärna skänka bort de bilder du gjort med stulna programvaror, eller hur?
Jag har snott det du har på sidan nu.:p

Rätta mig om jag har fel men är det inte så att alla Palladium/Fritz/NGSCB-tekniker i Windows kommer att vara avstängda från början och att deras huvudsakliga användning kommer att vara att hålla koll på filer t ex på ett företag där man vill ha lite koll på vad som händer så att filen med de väldigt hemliga företagshemligheterna inte kopieras/tas bort eller skrivs över osv?

Oj, vilken lång mening det blev.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-05 20:55

Jag hade mer och mer hoppats på att han drev med oss, att han snart skulle skriva att han bara hade skämtat med oss!! Anders du kanske skulle satsa dina kort på open source och linux istället för att främja illegala aktiviteter här på 99mac,, vad skulle björnström säga om detta!?!

Ursprungligen av Fredric:

Jag hade mer och mer hoppats på att han drev med oss, att han snart skulle skriva att han bara hade skämtat med oss!! Anders du kanske skulle satsa dina kort på open source och linux istället för att främja illegala aktiviteter här på 99mac,, vad skulle björnström säga om detta!?!

Minns du tråden där Björnström tipsar om hur man gör för att olagligt tanka vissa program som bara fanns för iMac med iSight och fjärrkontroll, som försvann illa kvickt?

Och varför skulle jag byta åsikter bara för att Björnström inte håller med mig? Jag bryter inte mot några regler och Björnström har inte sagt nåt hittills vad jag vet…

Nåt nytt sa jag! Kom igen! Så som vissa verkar brinna för det här måste ni väl ha nåt att komma med!?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-05 21:20

Du brinner ju för att du slipper betala åtta - tiotusen, eller mer för det som du kan sno.
Det mest förvånande med dig är att du är stolt för att du stjäl, du tycker att det är din och allas rättighet att kunna stjäla. Hur kan du ha fått den inställningen?
Det är inte alla tjyvar som stoltserar med sina bravader, de flesta skäms.

Vad skulle du säga om någon stal dina alster och använde i kommersiella produktioner?

Bevaka tråden