Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

5 veckor gammal ibook. Hur fel är det med piratkopierad Tiger?

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-20 15:28
Ursprungligen av frazze:

Samhället har en vedertagen koppling mellan slampa och kvinna i en negativ bemärkelse.

Såna som du gör ett bra jobb att se till så att den associationen sitter som berget, jämfört med andra som använder orden i en mer könsneutral bemärkelse.

Ursprungligen av tjogin:

Såna som du gör ett bra jobb att se till så att den associationen sitter som berget, jämfört med andra som använder orden i en mer könsneutral bemärkelse.

Jag är för ett rikt språk. Det är ingen principiell skillnad mellan "slampa" och exempelvis "blekfet", i den meningen att det senare ordet i lika hög grad används negativt/könsladdat, fast åt andra hållet: "blekfeta gubbar". Johan Croneman i DN beskrev en gång Michael Moore som "blekfet vit medelålders-bla-bla-bla". Detta tycker jag är urdåligt - precis som det är att kalla en namngiven kvinna för "slampa". Men när det används humoristiskt i en knulla-med-datorn-analogi är detta precis lika OK som om man skämtade om "det gamla blekfeta IBM-höljet" eller nåt...

• Oregistrerad
  • 2005-04-20 12:17
Ursprungligen av rubing:

zingoalla, Jag tror du borde vårda ditt språk lite bättre. För det första förstår jag inte var du ser kopplingen mellan datorer och sex. För det andra. Kan du inte använda andra synonymer än billig och slampig för en dator med piratkopierade program.
Slampig är ett negativt ord som nog mest förknippas med kvinnor och det känns som ett bra sätt att skrämma bort alla kvinnor från Mac-världen genom att även här objektifiera dem.

Jag förstår att det kanske inte var det du menade men det är något att tänka på.

/ Anders

"Noggervarning" på det här inlägget! Men det är kul!

Mera sånt!

• Oregistrerad
  • 2005-04-20 02:32

om du känner att du måste validera ditt val på ett publikt forum så känns det lite som att du redan vet vad som är etiskt(?) rätt och dessutom vet du nog precis vad kommer göra... jag kan nog inte säga att jag skulle göra annorlunda om jag inte visste att jag kommer köpa en ny burk ngn månad efter lanseringen... hälsa tony tiger att flingorna är grrreat!

Ursprungligen av zingoalla:

OBS - JAG KÖR PANTHER. MIN FRÅGA ÄR RENT HYPOTETISK

2 frågor

Mest intresserad över om det finns en glidande skala i den här frågan över hur pass fel det vore, och debatten som följer.

fråga 1 - Hur pass fel är det att lägga in en piratkopierad version av tiger om man precis missade datumet för att få den med datorn?

Det är fel. Punkt. Man kan inte komparera fel. Fel, felare felast?

Min pappa köper snart en mini och man kan ju aldrig vara så säker att inte den letar sig in i min ibook. men hur det skulel ske har jag ingen aning om.

Inte jag heller; nog för att minin är liten, men inte så liten!

så till fråga 2

hur fel vore det att använda den tigerversionen till en till dator?

Även om jag är stark motståndare till piratkopiering tycker jag man kan vara lite flexibel i vissa fall. Har man en laglig licens på Tiger så tror jag nog att Apple har överseende med att den kanske även används i datorn som står i pojkrummet.

LOL. Moraltanterna är igång igen. Kopiera om ni vill - annars inte.

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-20 11:09

Att "låna" Tiger av farsgubben är inget rysligt brott. Gör som du känner, känns det fel ska du naturligtvis köpa din egen kopia!

Alla får tycka som de vill för mig, och jag håller med om att det inte känns lika fel att använda någon familjemedlems installationsskivor, som att ladda hem.

Men för egen del så känns det bättre att ha ett betalt operativsystem. Det är ändå den mest grundläggande mjukvaran i datorn, och det finns lite mer "körglädje" när man har köpt installationen.

• Medlem
  • Tjörn
  • 2005-04-20 12:38

Alla som köpt sin dator mellan Februari - April kan få tiger för 140kr:
http://www.apple.com/se/macosx/uptodate/
In me er o testa... ert serienummer kanske blir godkänt

• Oregistrerad
  • 2005-04-20 13:21
Ursprungligen av Ricky:

Alla som köpt sin dator mellan Februari - April kan få tiger för 140kr:
http://www.apple.com/se/macosx/uptodate/
In me er o testa... ert serienummer kanske blir godkänt

Var ser du "mellan Februari - April"?

Ursprungligen av DaPhox:

Var ser du "mellan Februari - April"?

det funkar om jag väljer april som köpdatum med mitt serienummer. Men inte Februari, inköpsdatum är 22 februari.

Vad ska jag göra nu då. Klicka på köpknappen eller? Är ju bara ett klick ifrån att få tiger för 175 kr.

haha

ännu ett dilemma

Vad tycker ni angående det här.

• Medlem
  • Tjörn
  • 2005-04-20 13:56

det funkar om jag väljer april som köpdatum med mitt serienummer. Men inte Februari, inköpsdatum är 22 februari.

Vad ska jag göra nu då. Klicka på köpknappen eller? Är ju bara ett klick ifrån att få tiger för 175 kr.

haha

ännu ett dilemma

Jepp tryck på Köp... gjorde jag funka fint

Jag vill äga min Tiger, och lade in förhandsorder så fort detta var möjligt.
Däremot vill jag inte betala nästan den dubbla summan för att även min dotter ska kunna köra Tiger uppe på sitt rum. Det är vi två som har macar i familjen. Min fru och son kör PC.
Jag hade lätt pröjsat, säg, 1300 spänn för att få en 2-användar-licens. Fleranvändarlicensen för nästan 2000 spänn känns däremot som att skänka bort pengar till Apple. (Vilket jag gjort tillräckligt många gånger ändå... varje gång jag köpt en Apple-dvd-r, en Apple-dvi-kabel osv...)
Så - JA, SJÄLVKLART! - delar jag med mig av Tiger till dottern. Åtmintone tills hon flyttar hemifrån och tjänar egna pengar...

• Oregistrerad
  • 2005-04-20 13:57

Det verkar grymt om det funkar!

• Medlem
  • Solna
  • 2005-04-20 12:53

Herregud vad alla macanvänader ska vara Mr Perfect jag är felri och köper varenda programvara, YEAH RIGHT!

Kom ihåg att att inte köpa Tiger är samma sak som att piratkopiera det i Apples perspektiv.

Ursprungligen av Laseranders:

Kom ihåg att att inte köpa Tiger är samma sak som att piratkopiera det i Apples perspektiv.

Var fick du det ifrån? Apple är väl medvetna om att inte alla uppgraderar direkt. Det finns ju fortfarande folk som bara kör OS9.

Ursprungligen av Simon Templar:

Var fick du det ifrån? Apple är väl medvetna om att inte alla uppgraderar direkt. Det finns ju fortfarande folk som bara kör OS9.

Ja, vad spelar det för roll? De som kör OS 9 betalar lika mycket för OS X som de som piratkopierar OS X.

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2005-04-20 14:07

Jag köpte min "Tiger" för 175:-.. Det jag undrar är om det är en uppgraderingsversion eller en full/skarp? (Jag har inte fått min Mini ännu)

jaha.. då tryckte jag köp då. Sweet om jag får Tiger för 175:-.. det vore en helt ok kompromiss med tanke på min situation.

dessutom. borde man inte få rabatt om man ändå inte komemr kunna se vågeffekterna på skärmen nän man släpper in nya dashboards?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-20 14:56

Men det är väl för fan bara att kopiera om du känner för det. Gör det eller gör det inte.

Gott råd till er som köper ny dator för att någon månad senare fatta att det kommer en ny fräshare version ( suprise & suck ) - kalkylera med att det alltid kommer att kosta X antal kronor några månader senare så slipper ni bli för sura, gör faktiskt livet lite trevligare. Blir liksom lite fånigt att sitta på kammaren och grina över att man inte har det hetaste och nyaste, det borde tillhöra åttaåringar på julafton. Egentligen är piratkopior en moralfråga, är det egentligen någon större skillnad på att använda ett piratkopierat program eller gå ut och sno en bil - nä faktiskt inte.

Nuf´ - nu får man väl löpa gatlopp för detta beska inlägg

Olle

• Oregistrerad
  • 2005-04-20 16:03
Ursprungligen av Olle@mac:

är det egentligen någon större skillnad på att använda ett piratkopierat program eller gå ut och sno en bil - nä faktiskt inte.

Om du tänker efter 2 ggr borde du inse att skillnaden är ganska stor. Usel analogi f.ö.

Tror inte du skulle bli lika ledsen om en tjuv smög sig in & brände en kopia av ditt OS (lämnade kvar originalet så klart) som om du upptäckt att samme tjuv hade snott din bil när du kom ut på parkeringen vid morgonkvisten.

Ursprungligen av DaPhox:

Om du tänker efter 2 ggr borde du inse att skillnaden är ganska stor. Usel analogi f.ö. Tror inte du skulle bli lika ledsen om en tjuv smög sig in & brände en kopia av ditt OS (lämnade kvar originalet så klart) som om du upptäckt att samme tjuv hade snott din bil när du kom ut på parkeringen vid morgonkvisten.

Håller inte med dig men respekterar att du tänker på ett annat sätt. Kan inte låta bli att posta en liten bekant levnadsregel som mycke väl fungerar vare sig det gäller att bränna piratkopor eller om man så vill sno en bil - känns den igen?:

...Du skall inte ha begär till din nästas hus. Du skall inte ha begär till din nästas hustru, inte heller till hans tjänare eller tjänarinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.

Ps. - Jag är inte troende så det stör men vissa moraliska regler är aldrig fel att ta till sig

Offtopic: Jag skulle bli mer upprörd över ett inbrott än vad jag skulle bli om bilen var borta på morgonen... men som sagt vad så är väll detta utanför tråden... tyckte att du var värd att få ett svar.

• Oregistrerad
  • 2005-04-20 19:19
Ursprungligen av Olle@mac:

...Du skall inte ha begär till din nästas hus. Du skall inte ha begär till din nästas hustru, inte heller till hans tjänare eller tjänarinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.

Ps. - Jag är inte troende så det stör men vissa moraliska regler är aldrig fel att ta till sig

(För övrigt har jag aldrig använt piratkopierad mjukvara i hela mitt liv som du lite mellan raderna verkar antyda. Tro't el. ej).

Ursprungligen av DaPhox:

(För övrigt har jag aldrig använt piratkopierad mjukvara i hela mitt liv som du lite mellan raderna verkar antyda. Tro't el. ej).

Det gör dig inte bättre än nån annan, som du verkar antyda.

• Oregistrerad
  • 2005-04-20 19:41

Det gör dig inte bättre än nån annan, som du verkar antyda.

Var antyds det? Det måste vara en väldigt Freudiansk tolkning. (Dessutom upprepar du dessutom mitt förra inlägg....nästan...)

Ursprungligen av DaPhox:

Var antyds det? Det måste vara en väldigt Freudiansk tolkning. (Dessutom upprepar du dessutom mitt förra inlägg....nästan...)

Varför är det så viktigt att påpeka att du inte använder piratprogram? Det är väl inget att vara stolt över?

• Oregistrerad
  • 2005-04-20 20:13

Varför är det så viktigt att påpeka att du inte använder piratprogram? Det är väl inget att vara stolt över?

-> se tidigare inlägg ->

Ursprungligen av DaPhox:

Nix, jag antyder inget sådant - mitt inlägg var bara en generell betraktelse över hur jag ser på fenomenet med att använda något som man inte äger... det är fritt fram om nu någon ändå skulle ta åt sig. Eller för att travestera en replik ur Carin Mannheimers första "Svenska Hjärtan" där en av skådespelarna ( Ulf Kvarsebo ) säger att "Moral, det är till för dom som har råd med det".

Bevaka tråden