Svar StudioX:
Har du en Apple-skärm?? Apple + Mac mini + DVI = OK. Annars 95% chans total. Jag har en vän ifärd med att köpa ny flatskärm (19" eller större) som är väl medvedveten hur symptomen verkar och absolut ej vill köpa skärm som inte går med DVI, så han har provat ett otal olika modeller.
(Vem vill ha blödande bilder om man kan ha digitalt rena)
Alla utom Apples egna har hitintillt ej fungerat med DVI om upplösningen > 1024x768 (mao ingen idé att köpa större än 17" flatskärm)
Hur enklast och snabbast direkt se om en viss skärm är affekterad??? Jo, mkt enkelt - sätt på skärmsläckaren flurry - ser du bara vitt grus i det svarta men stabil i övrigt är din Mac mini/skärm svagt affekterad.
Om bilden dessutom rycker till ibland och förvrängs typ några tiondelar sek varannan sek är den medel affektuerad.
Om bilden helt slocknar 25-75% av tiden är den fullt affektuerad (=normal Europeisk A-modell av Mac mini - numera har en B-modell som är fixad kommit enligt hörsägen)
Då man frågat Apple om problemet, har de svarat att det beror på "dåliga skärmar" (low quality).
OK, jag vet att Apples skärmar är jättebra och skulle inte tveka 1 sekund om Apple erbjöd mej en 23" Apple mot min 19" Hansol (jämnt byte - annars har jag inte råd) men, nu är ju Apple-reklamen att man ska kunna använda Mac minin med sin gamla "PC-utrustning" - den ska inte behöva ha bara Apples kringutrustning!!! Och de säger den ska klara skärmar långt över 17"! Då tycker jag det är tydligt falsk marknadsföring om inte en 19" går med DVI om Mac minis specar säger att den ska göra det… utan skärmen flickrar och flackar så den är släckt 75 % av tiden.
Bortsett från gamla kretsar, så är det så att DVI-standarden har ändrat sin timing det senaste året -
vilket skapat kaos i vissa sammanhang, just av den typen som berör Mac minin. Även om nya standarden medför vissa fördelar, borde den ha fått ett nytt namn (typ som motsv för HD ATA 33, 66, 100) men i stort sett är det en branchhemlighet nästan. Och, mkt sant - bra skärmar med högkvalitativa ingångskretsar (proffs-typ) påverkas ej - det är vi vanligt folk som får ta smällen.
Mkt oetiskt av skärmbranchen.
Du löser lätt problemet, med DVItrasslet, genom att klocka ner din skärms GPU + minnesfrekvens med -33% mha donatorwareprogrammet "ATIccelerator II 1.0.5a" (går både ställa plus och minus).
Givetvis med motsv prestandaförlust. Det tog mig 2 dar att hitta denna lösning!
Jag har utrett det där med FW-uppdateringens påverkan. Nej, det synns ingen skillnad i FW-version om man gör det - Apples implementering av ATI-kretsen ska inte tillåta det vad jag hört, men lika väl så löser det problemet ifall bara installation av ATI Displays 4.5.1 på din Mac min i ej trollar fram alla reglagen av de möjliga för ATI 9200! Och det är väl huvudsaken.
Svar Wiberg: För de riktiga spelproffsen som kör tunga prestandakrävande 3D-spel (är det 3D-tetris? om svar nej har det ingen betydelse för dig) kan man mha denna funktion optimera kortets anpassning till det spel du spelar just för din dator till maximal prestanda. Då du i så fall säkert spelar flera 3D-spel, kan du spara en separat inställning för varje spel. I enklare fall om du tex har en CPU-svag maskin som ej klarar "dra igång" spelet kan man här nöja sig med att stänga av texturerna tex, som drar mkt CPU/grafik-kraft. Om du läser manualen till ATI-displays finns detaljer där om alla de olika "Retail-funktionerna", som förut var förbehållna ATIs egna "Box-kort" men nu släppt till alla kort med ATI-kretsar (avser Mac då).
Det verkar dock som du har samma version av ATI 9200-krets som jag i din Mac mini, där Mac2TV och VersaVisions-alternativen inte dyker upp efter att bara ha använt ATI Displays 4.5.1 upgrade.
Jag är inte heller något spelfreak - så de verkligt intressanta nya inställningarna för mej, är de som inte dyker upp (om man har "jaguar ATI 9200"-krets) automatiskt. Om du före /efter installation av ATI Displays 4.5.1 också använder "oct2004-radeon-universal-rom-update.dmg" och tittar på vad som ev. dyker upp, så torde det vara betydligt intressantare!
Ny not om Tiger 10.4.1 uppdatering: - I vissa fall kan denna (10.4.1 har ju nya grafikdrivisar bla) återställa en del av ATI-funktionerna man fick med ATI Displays 4.5.1 !!!
Min Mac mini tappade alla Mac2TV extra funktioner (runda ratten i mitten), men inte min kompis Mac mini! I vart fall, det är bara att ominstallera ATI Displays 4.5.1 så är de tillbaka. Apple kanske inte räknat med att dessa funktioner numera stöds av ATIs uppdaterare på deras egna Mac-grafik.
Har märkt att Mac mini ibland tappar bort L2-cachen i Tiger!!! Detta bekräftas lätt om man har Apples
"CHUD" installerat och använder då kontrollpanelen "Processor", där "hjärnsläppet" lätt återställs.
I annat fall måste man starta om!
Chud kan installeras separat och ger en hel del nyttiga verktyg. Finns på TigerDVD:n på sökvägen:
Mac OS X Install DVD/Xcode Tools/Packages/CHUD.pkg
Mac mini OC-page: Om ni är intresserad av Mac mini i 1.67GHz och över (min stock 1.25GHz går i 1.67GHz) så finns illustrerade anvisningar på min "Mac mini OC"-page + en del nyttiga länkar:
http://web.telia.com/~u84204301/Macmini/index2.html