Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gäller licensen för "en användare" en användare eller en maskin?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-20 11:39

Som frågan lyder: är en-användarlicensen bunden till maskinen eller användaren?
Eller mer specifikt i mitt fall: Får jag installera en en-användarlicens både på min stationära och min bärbara Mac om jag är den enda som använder maskinerna? Jag använder ju aldrig dem samtidigt. Eller måste jag skaffa en familje-licens trots att jag inte har någon familj?
Har inte lyckats hitta något licensavtal på Apples webbplats.

En per maskin är det som gäller.

Ursprungligen av C-mon:

Eller mer specifikt i mitt fall: Får jag installera en en-användarlicens både på min stationära och min bärbara Mac om jag är den enda som använder maskinerna? Jag använder ju aldrig dem samtidigt. Eller måste jag skaffa en familje-licens trots att jag inte har någon familj?

Jag har två datorer. Jag brukar avinstallera Panther på min bärbara när jag ska använda min stationära, och tvärtom. Då klarar jag mig med en licens.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-20 12:02

Anledningen till att jag frågar är att t.ex. Adobe, Macromedia och Quark sedan de börjat med produktaktivering tvingats (?) tillåta att man även installerar programmen på sin laptop. Men tydligen tillämpar inte Apple detta då.

• Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-04-20 14:06
Ursprungligen av C-mon:

2. Permitted License Uses and Restrictions.

A. This License allows you to install and use one copy of the Apple Software on a single Apple-labeled computer at a time. This License does not allow the Apple Software to exist on more than one computer at a time,and you may not make the Apple Software available over a network where it could be used by multiple computers at the same time. You may make one copy of the Apple Software (excluding the Boot ROM code) in machine-readable form for backup purposes only; provided that the backup copy must include all copyright or other proprietary notices contained on the original.

Ovanstående text kommer ifrån Panther's licensavtal på http://www.apple.com/legal/sla/macosxpanther.html

Nyckelordet är . . . exist on more than one . . .

Det jag tycker är intressant, och inte prövat i rätt så vitt jag kunnat se, är huruvida ett operastivsystem existerar i och med att det finns kopierat till en hårddisk, eller om maskinen måste vara igång för att operativsystemet ska kunna anses existera.

En människa upphör ju att existera när hon stängs av.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-20 15:13
Ursprungligen av leonardo:

Det jag tycker är intressant, och inte prövat i rätt så vitt jag kunnat se, är huruvida ett operastivsystem existerar i och med att det finns kopierat till en hårddisk, eller om maskinen måste vara igång för att operativsystemet ska kunna anses existera.

Ettorna och nollorna är kvar på disken när datorn stängs av - alltså existerar installationen även då.

Ursprungligen av C-mon:

Ettorna och nollorna är kvar på disken när datorn stängs av - alltså existerar installationen även då.

Om man har en extern disk med operativsystemet i så kan är det väl bara att boota så många datorer man vill från denna;)
Då existerar ju inte operativsystemet på någon av datorerna utan bara på den externa disken... vilket torde innebära att man kan installera systemet ännu en gång stationärt på någon av burkarna

Komplicerad fråga, om vi nu ska bli filosofiska. På vilket sätt existerar Beethovens femte symfoni? Som noterna på papper? Men utan ljud kan det väl inte existera? Som ljudet, varje gång stycket framförs? Men då existerar det su bara under förutsättning att någon spelar/lyssnar på det. Som själva konceptet om hur stycket ska låta, alltså bara i idévärlden?

Det är nog inte mycket klarare i fråga om ett operativsystem. Frågan bör nog utredas vidare.

Installerar man systemet på RAM-Disk varje gång man skall starta, behöver man inte vara orolig för att det skall existra på hårdisken.

Kan man inte boota över nätverket? Jag har kört WC III över ett nätverk, det flöt fint tills min syrra satte den dator jag strömmade ifrån i vila...

• Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-04-21 18:31
Ursprungligen av Galeriel:

Kan man inte boota över nätverket? Jag har kört WC III över ett nätverk, det flöt fint tills min syrra satte den dator jag strömmade ifrån i vila...

Inte tillåtet enligt licensavtalet...

"and you may not make the Apple Software available over a network where it could be used by multiple computers at the same time."

lite kul att det heter användarlicens och inte maskinlicens...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-20 15:11

Tack, då har jag fått klarhet i det här.

Nu kanske jag går lite från ämnet, men tyckte inte det var värt att skapa en helt ny rubrik för detta:

Med Mecenat-rabatt: Mac OS X v10.4 "Tiger" - Familjepaket SEK 997,50

Det är ju vad jag betalade för Panther när det kom ut. Måste alla i familjen studera eller räcker det med att den som köper licensen gör det?

• Medlem
  • Jönköping
  • 2005-04-21 10:28

Quark tillåter nu att man använder samma licens på två datorer utan extrakostnad. Heja Quark!

• Medlem
  • 2005-04-21 23:05

Tur attdet inte är användarlicencer. Då skulle vi behöva fyra licencer för en dator hemma.

1
Bevaka tråden