Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Portforwarding - Datorn:s IP adress

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har öppnat port 1025 på min airport station, och den pekar mot datorn:s IP 10.0.1.15.
Problemet är att datorn:s IP ändras ibland och då måste jag ändra det på min airport. Lite jobbigt när man ska göra saker och måste öppna airport utillity och ändra till rätt.
Finns det något sätt att lösa detta lilla problem på?
Hoppas någon vet.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-04-21 16:09

Statisk (fast) IP-adress.

Bra svar, men du får gärna förklara hur man ställer in det också.
Det var det jag ville veta hur man gjorde.

På vår netgear-router heter det LAN IP setup -> Address reservation. Kanske hjälper.

Aaaaa tack.
Jag hittade det. "Använd DHCP med manuell adress"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-21 19:58

Mats,

Lättast är om du ställer in din Mac att ha en fast adress.

- Torkel

P.s.

Upptäckte just att Frasse redan avgett samma svar som jag gjorde ovan...

Senast redigerat 2005-04-21 22:53

Trodde jag hade kommit på det, men fuckade upp hela anslutningen när jag gjorde så.

Hur skapar man en fast adress?

DHCP med manuell adress är väl i detta fallet lite smidigare. Man slipper fylla i gateway, nätmask etc. och behöver bara fylla i IP-adressen.

Om du vill ha helt manuella inställningar väljer du helt enkelt "manuell" istället för "DHCP med manuell adress"

Får det inta att funka på något sätt.

Funkar inte med "DHCP med manuell adress" eller "Manuellt".

Någon som vet hur man gör. Min ISP kanske inte tillåter det utan att den måste vara på "Med DHCP"?

Hoppas någon vet, börjar bli trött på att öppna Airport varje gång och ändra portforwarding. För att få min FTP att funka.

men det är väl ändå din Airport station som agerar DHCP server nu?
Sätt ett DHCP scope 10.0.1.10-20 eller nåt och ställ in ett fast ip-nummer på din maskin som ligger utanför detta scope.
10.0.1.2 t.ex. Sedan får du också fylla i uppgifterna för router/gateway och nätmask och DNS.

Någon som vet hur man gör? Berätta gärna steg för steg.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Någon som vet hur man gör? Berätta gärna steg för steg.

Under nätverksinställningarna -> Det gränssnitt du använder (ethernet eller airport) -> välj "Manuellt" i konfigurationsmenyn, och mata in uppgifterna i fälten som dyker upp nedan.

Menar du såhär? Det funkar tyvärr inte.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Menar du såhär? Det funkar tyvärr inte.

Ja, precis så. Dock menade jag att det är där du ställer in det. Om värdena du knappar in stämmer eller inte har jag ingen aning om.

Edit: Uj, nu blir jag Tiger-sugen!!!!

Funnkar inte att göra så.

• Oregistrerad
  • 2005-04-29 17:04

Det är inte så att du har problem med ip-adressen som din basstation får via (omanuell) dhcp från isp:n?

Det som händer är att jag måste öppna airport utillity och ändra "Egen IP adress" för att IP adressen har ändrats. Om ni kollar på bilden så är det den IP adressen som ändrar sig. Den ser jag i Systeminställningar -> Nätverk -> Ställ in AirPort -> TCP/IP

1
Bevaka tråden