Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple har skickat hotbrev till the Pirate Bay

Tråden skapades och har fått 538 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-25 11:14

Känns inte the Pirate Bays svar väldigt barnsligt?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 11:20
Ursprungligen av tei:

Känns inte the Pirate Bays svar väldigt barnsligt?

Brukar dom inte vara ändå fånigare i vanliga fall?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 11:40
Ursprungligen av tei:

Känns inte the Pirate Bays svar väldigt barnsligt?

De kände sig väl tvingade att lägga sig på samma nivå. Tycker faktiskt Apples brev egentligen är mycket barnsligare. Kan man inte se det är man "illa ute"...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-25 11:49
Ursprungligen av DaPhox:

De kände sig väl tvingade att lägga sig på samma nivå. Tycker faktiskt Apples brev egentligen är mycket barnsligare. Kan man inte se det är man "illa ute"...

Ok, då är jag "illa ute".

(och ja, jag är medveten om att svenska lagar gäller och vad det innebär i det här fallet)

  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 11:53
Ursprungligen av DaPhox:

De kände sig väl tvingade att lägga sig på samma nivå. Tycker faktiskt Apples brev egentligen är mycket barnsligare. Kan man inte se det är man "illa ute"...

Nu förstår jag inte riktigt (jag är illa ute).
Om Apple velat distribuera Tiger gratis till folk via torrent eller andra fildelningsnätverk så hade de väl gjort det!? Men nu har de ju valt att upphovsrättskydda samt sälja produkten istället.

mvh/jensa

  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 11:58
Ursprungligen av schmuck:

Nu förstår jag inte riktigt (jag är illa ute).
Om Apple velat distribuera Tiger gratis till folk via torrent eller andra fildelningsnätverk så hade de väl gjort det!? Men nu har de ju valt att upphovsrättskydda samt sälja produkten istället.

Jovisst.

Men personligen tycker jag tomma hotbrev är ytterst löjliga. Likaså att amerikanska advokater tror att deras lagar är "världsomfattande". Men det är kanske bara trist humor från min sida. Man bör väl ta dessa hotbrev på yttersta allvar & med rynkade ögonbryn...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-25 12:12
Ursprungligen av DaPhox:

Jovisst.

Men personligen tycker jag tomma hotbrev är ytterst löjliga. Likaså att amerikanska advokater tror att deras lagar är "världsomfattande". Men det är kanske bara trist humor från min sida. Man bör väl ta dessa hotbrev på yttersta allvar & med rynkade ögonbryn...

Det bästa är väl att bemöta "hotbrev" på ett seriöst och sakligt sätt för att tydligt påvisa varför man finner dem löjliga? Varför sänka sig till samma eller lägre nivå, vad vinner man på det - är man inte lika "illa ute" då?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-25 12:31

Mig veterligen så har ingen i Sverige ännu dömts för distribution av Torrent-filer (som i sig endast innehåller listor på fildelare, ej själva filen som dessa fildelare delar ut och laddar hem). Att säga att The PirateBay bryter mot lagen är aningen förhastat.

Förövrigt så tycker jag att Apples advokat gjorde ett sällsynt seriöst intryck i sitt brev (förutom det där med att han/hon/det tror att Amerikansk lag gäller i Sverige). Många sådana där brev uppvisar ju total avsaknad av förståelse för hur fildelning fungerar (de brukar t.ex. tro att själva filerna finns på Torrent-sajterna). Dessutom så pushar ju brevet för det där med skydd av "Trade Secrets", alltså inte piratkopieringen i sig självt. Fast vinsten i det tidigare domslutet om Trade Secrets är ju absolut inte applicerbart här, dels för att detta är i Sverige och dels för att The PirateBays huvudsakliga syfte inte är att försöka få andra parter att bryta NDA-avtal med Apple.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 12:25
Ursprungligen av tei:

Det bästa är väl att bemöta "hotbrev" på ett seriöst och sakligt sätt för att tydligt påvisa varför man finner dem löjliga?

Varför ska man ödsla tid med det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-25 12:43
Ursprungligen av DaPhox:

Varför ska man ödsla tid med det?

Varför svara överhuvudtaget isåfall?

Ursprungligen av tei:

Varför svara överhuvudtaget isåfall?

För att det är roligt och vi vanliga människor roas av att se nån kaxa mot miljonadvokater.

Ursprungligen av Laseranders:

För att det är roligt och vi vanliga människor roas av att se nån kaxa mot miljonadvokater.

Till och med jag, som är rätt hård motståndare till piratkopiering, tycker att deras svar är lite kul

Men jag kommer också tycka det är kul den dagen de står inför domstol och ska försvara sig...

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Till och med jag, som är rätt hård motståndare till piratkopiering, tycker att deras svar är lite kul

Men jag kommer också tycka det är kul den dagen de står inför domstol och ska försvara sig...

Dom kommer aldrig att stå inför domstol med rådande lagar. Dom vet verkligen vad dom kan och inte kan göra på PB.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Dom kommer aldrig att stå inför domstol med rådande lagar. Dom vet verkligen vad dom kan och inte kan göra på PB.

Säg inte det. Deras juridiska kunskaper verkar rätt bristfälliga. Sen så kan man undra vad som händer med pengarna de drar in på donationer och reklam och hur mycket de redovisar?
Piratebays utländska föregångare har kört med samma snack som TPB men de flesta av dom har ju stängts ned...

Ursprungligen av Simon Templar:

Säg inte det. Deras juridiska kunskaper verkar rätt bristfälliga. Sen så kan man undra vad som händer med pengarna de drar in på donationer och reklam och hur mycket de redovisar?
Piratebays utländska föregångare har kört med samma snack som TPB men de flesta av dom har ju stängts ned...

PirateBay finns i Sverige och kan inte jämföras med andra BT trackers. Eller hur? Varje land har ju sina lagar.

Att deras juridiska ombud verkar ha dåliga kunskaper håller jag absolut inte med om. PB har ju funnits ett bra tag nu och det har aldrig varit på tal att sidan ska stängas. Tycker dom verkar ha koll på den ekonomiska och juridiska. Varför tycker du dom verkar ha dålig koll?

Ursprungligen av Mats Börjesson:

PirateBay finns i Sverige och kan inte jämföras med andra BT trackers. Eller hur? Varje land har ju sina lagar.

Att deras juridiska ombud verkar ha dåliga kunskaper håller jag absolut inte med om. PB har ju funnits ett bra tag nu och det har aldrig varit på tal att sidan ska stängas. Tycker dom verkar ha koll på den ekonomiska och juridiska. Varför tycker du dom verkar ha dålig koll?

TPB briljerar knappast med sina juridiska kunskaper i svarsbreven som i sig är skäl nog för stämningar och om de nu är så seriösa så kan de ju öppet gå ut med sin finansiella situation till exempel hur mycket får de i reklamintäkter och donationer? Vilken bolagsform har de?
Om det är 100% lagligt varför vågar de inte säga var "deras" servrar står?

Min kvalificerade gissning är att TPB stängs ned i slutet av juni......

Ursprungligen av Simon Templar:

TPB briljerar knappast med sina juridiska kunskaper i svarsbreven som i sig är skäl nog för stämningar och om de nu är så seriösa så kan de ju öppet gå ut med sin finansiella situation till exempel hur mycket får de i reklamintäkter och donationer? Vilken bolagsform har de?
Om det är 100% lagligt varför vågar de inte säga var "deras" servrar står?

Min kvalificerade gissning är att TPB stängs ned i slutet av juni......

Enligt reportage i GP nu i helgen står deras servrar i "industrilokaler i Göteborg"

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Dom kommer aldrig att stå inför domstol med rådande lagar. Dom vet verkligen vad dom kan och inte kan göra på PB.

Aldrig är en lång tid och rent jag tror kanske inte att dina juridiska kunskaper är stora nog att avgöra det, men motbevisa mig gärna och klargör rättsläget - med hänvisningar till relevanta lagar och andra rättskällor

Personligen är jag beredd att slå vad om att de kommer att göra det förr eller senare, men det är bara tiden som kan utvisa om vem av oss som får rätt

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Aldrig är en lång tid och rent jag tror kanske inte att dina juridiska kunskaper är stora nog att avgöra det, men motbevisa mig gärna och klargör rättsläget - med hänvisningar till relevanta lagar och andra rättskällor

Personligen är jag beredd att slå vad om att de kommer att göra det förr eller senare, men det är bara tiden som kan utvisa om vem av oss som får rätt

Sant. Aldrig var att ta i rejält.
Om man tittar på om Apple skulle kunna få PB att stängas, så tror jag inte det. Nuvarande lagar måste ju inehålla några kryphål eftersom PB fortfarande finns kvar. Myndigheterna vet vart PB har sina servrar, men kan inte stänga ner dom. Eller?

PB finns inte kvara bara för att systemet maler sakta, utan det måsta vara något mer som ligger bakom det.

Vi får se vad som händer.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Sant. Aldrig var att ta i rejält.
Om man tittar på om Apple skulle kunna få PB att stängas, så tror jag inte det. Nuvarande lagar måste ju inehålla några kryphål eftersom PB fortfarande finns kvar. Myndigheterna vet vart PB har sina servrar, men kan inte stänga ner dom. Eller?

PB finns inte kvara bara för att systemet maler sakta, utan det måsta vara något mer som ligger bakom det.

Jo att de finns kvar beror på att systemet maler sakta och att det råder vissa oklarheter. Skulle tro att det redan finns ett antal stämningar förberedda mot TPB möjligtvis så har de redan fått några.

  • Medlem
  • 2005-04-25 12:59
Ursprungligen av Laseranders:

För att det är roligt och vi vanliga människor roas av att se nån kaxa mot miljonadvokater.

Jag måste vara en ovanlig människa, tycker mest det är barnsligt faktiskt. Om nu Piratbyrån och liknande hade varit intresserade av att föra en saklig debatt i frågan hade det varit en sak, men det är alltför uppenbart att det rör sig om rent egoistiska behov, att parasitera på andras arbete.

Ursprungligen av tei:

Känns inte the Pirate Bays svar väldigt barnsligt?

Ursäkta om jag har fel men jag måste säga att många av de som håller på med detta, alltså de som administrerar dessa sidor, tex swebits, torrentbites och även piratebay oftast för mig framstår som barnsliga snorungar som helt plötsligt har fått ett syfte i sitt liv.

Svaret till Apple bevisar enbart detta ytterligare.

De e fan (får man svära?) va folk hetsar upp sig över PB's lagbrott eller ej. Om ngn blir våldtagen eller dödad e de ingen som bryr sig om. Att rättsystemet tar tid på sig att förändras, jo ja tackar.

Jag vet att fildelning är mer relevant i detta forum men ni snackar ju bara politik & moral.

De va allt jag hade att säga om den här debatten.

Ursprungligen av ill_chrill:

De e fan (får man svära?) va folk hetsar upp sig över PB's lagbrott eller ej. Om ngn blir våldtagen eller dödad e de ingen som bryr sig om. Att rättsystemet tar tid på sig att förändras, jo ja tackar.

Med ditt resonemanget så skulle man inte kunna diskutera om någonting annat än det absolut värsta tänkbara. Debatten handlar nu om PB och då förs det resonemanget till sin spets oavsett världens alla orättvisor.

Jag anser det heller inte vara god netikett att gå i en diskussion och lägga av en rökare och sen direkt säga nu har jag sagt mitt. Vi tävlar inte om att få sista ordet utan diskuterar tills jag vunnit... eh jag menar tills vi är klara.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Med ditt resonemanget så skulle man inte kunna diskutera om någonting annat än det absolut värsta tänkbara. Debatten handlar nu om PB och då förs det resonemanget till sin spets oavsett världens alla orättvisor.

Jag anser det heller inte vara god netikett att gå i en diskussion och lägga av en rökare och sen direkt säga nu har jag sagt mitt. Vi tävlar inte om att få sista ordet utan diskuterar tills jag vunnit... eh jag menar tills vi är klara.

Ok, då e ja me igen

För de första e de gött att amerikanska advokater beter sig precis som den amerikanska regeringen, tror att de äger världen.

För de andra så blir nog inte Apples stjärnavokater särskildt ledsna över att de blir retade.

För de tredje TROR JAG inte att PB gör något enligt svensk lag olagligt, inga stora företag skulle låta ett sånt stämmningstilfälle gå förbi. De va jättelänge sen de retade MS o de har säkert advokater me ännu vassare klor

För de fjärde tycker jag de e mesigt o va så arg på PB att man sitter o e hobbyadvokat hemma i soffan å pekar å säger -de där e olagligt. Om de e olagligt får de säkert sitt straff.

En grej till bara...

Mitt första inlägg var bara en reaktion över alla dessa diskussioner ang detta ämne.
Jag tyck det är jättespännande med allt som händer kring "pirat"-kopiering just nu men i forumen e de bara: -De e olagligt / -Nä de e de inte. Jag vet för min farsa e advokat. / -Du ljuger. Bla bla bla. Roligast e nog IDG där de kör en kilometer pajkastning kring detta varje dag.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 20:15

Vet inte om detta blir en upprepning, i så fall ursäkta mig

Det TPB gör är inte kriminalierat enligt Svensk lag. Alltså kan deras gärningar inte bestraffas med böter eller fängelse. För att en gärning ska vara kriminell så måste det vara föreskrivet en straffsanktion i lag.

Hurvida Apple eller någon skulle kunna rikta civrättsliga anspråk mot personerna bakom TPB är lite mer intressant. Min mening är att så inte är fallet, det finns dock ingen praxis på området så ur ett juridiskt perspektiv så vore det intressant med en stämmning.

Sen så måste man förstå Apples beteende, jag tror att brev med lögner och hot brukar funka ganska bra för dem. Varför skulle de annars göra så?

Dessutom är det kul att en amerikansk advokat visar sig vara så okunnig inom ip-rätt att han tror att amerikansk lag skulle vara tillämplig

  • Medlem
  • 2005-04-25 20:28
Ursprungligen av donper02:

Dessutom är det kul att en amerikansk advokat visar sig vara så okunnig inom ip-rätt att han tror att amerikansk lag skulle vara tillämplig

Ip-rätt, det var något nytt
Iaf, de där jänkarna har lyckats få Sverige att ändra sina lagar förut, och så kommer säkert att ske igen. Det finns en internationell önskan om att upphovsrätten (bland annat) ska vara den samma i alla länder, och Sverige/EU är redan ute och knallar på det spåret.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 21:15
Ursprungligen av SirN:

Ip-rätt, det var något nytt
I

Ip-rätt =internationell privaträtt

det rättsområde som rör vilket lands lagar som är tillämpliga och var rättegången ska hållas så särskilt nytt var det inte

Bevaka tråden