Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple har skickat hotbrev till the Pirate Bay

Tråden skapades och har fått 538 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Om Bibeln tog ställning för Gud skulle jag faktiskt ta det som ett tungt vägande gudsbevis - några tusen år före sin tid!

I så fall faller dock Laseranders första argument, för då är ju bevisligen moralen given av Gud

Bara som en parentes, eftersom jag själv är ateist, men Jesus piratkopierade fisk och bröd till det svältande folket.

Ursprungligen av Laseranders:

Bara som en parentes, eftersom jag själv är ateist, men Jesus piratkopierade fisk och bröd till det svältande folket.

Om Gud skapade världen så måste han så fall vara rättighetsinnehavare, och om Jesus är hans enfödde son så får vi anta att det skedde med rättighetsinnehavarens goda minne, alltså är det ingen piratkopiering

Allvarligt talat Laseranders, tycker du inte att du är ute på lite djupt vatten nu?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Om Gud skapade världen så måste han så fall vara rättighetsinnehavare, och om Jesus är hans enfödde son så får vi anta att det skedde med rättighetsinnehavarens goda minne, alltså är det ingen piratkopiering

Allvarligt talat Laseranders, tycker du inte att du är ute på lite djupt vatten nu?

Det där var väl lite väl långsökt. Isåfall har ingen rätt till nånting eftersom gud isåfall skapat allt.

Dessutom gav väl gud sin skapelse åt människan att råda över, enligt bibeln.

Men i slutändan handlar det om att Jesus reproducerade en fisk och ett bröd som andra fångat och skapat. På den tiden räknades ett bakat bröd och en fångad fisk som något man producerat. Jesus tog det andra producerat och kopierade och delade ut kopiorna till folket. men som sagt. Det är bara en kul parentes som den kristne kanske borde tänka på.

Ursprungligen av Laseranders:

Det där var väl lite väl långsökt. Isåfall har ingen rätt till nånting eftersom gud isåfall skapat allt.

Dessutom gav väl gud sin skapelse åt människan att råda över, enligt bibeln.

Men i slutändan handlar det om att Jesus reproducerade en fisk och ett bröd som andra fångat och skapat. På den tiden räknades ett bakat bröd och en fångad fisk som något man producerat. Jesus tog det andra producerat och kopierade och delade ut kopiorna till folket. men som sagt. Det är bara en kul parentes som den kristne kanske borde tänka på.

Reproduktion är inte förbjuden nu heller. Det intressanta är under vilka premisser och omständigheter reproduktionen sker. Sen räknas nog fångad fisk och bakat bröd till något man producerat även idag. Och därför ska få betalt för. Annars kulle nog fiskare inte åka ut och frysa arslet av sig. Hade Jesus ( jag vill tillägga att jag är lite ringrostig på den här berättelsen) tagit fisken utan lov och reproducerat den för att sedan sälja den hade det varit piratkopiering. Men det gjorde han inte utan han reproducerade kopior av ett material han hade fått lov och tillåtelse att sprida utav de som fångat fisken och bakat brödet.

Jag tänker inte diskutera religion och folksagor här.

Ursprungligen av Laseranders:

Jag tänker inte diskutera religion och folksagor här.

Så varför tog du då upp ämnet?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-28 23:39

Jag kunde inte låta bli.

Så om vi känner oss klara med den här lätt bizarra avvikelsen så kanske vi skulle ta och återgå till ämnet

Henrik Ponténius Pilatus

Även tillåten filkopiering räknas som piratkopiering och var står det att han hade tillåtelse? Menar du att jesus, världens hellyllekille, skulle låtit folket svälta bara för att en fiskare och en bagare ville ha betalt?

Ursprungligen av Laseranders:

Även tillåten filkopiering räknas som piratkopiering och var står det att han hade tillåtelse? Menar du att jesus, världens hellyllekille, skulle låtit folket svälta bara för att en fiskare och en bagare ville ha betalt?

Nu börjar jag bli trött på den här löjliga Jesusgrejen. Men om jag inte missminner mig så dela ut han ut fiskarna och brödet på folkets begäran. Du har dock en poäng i att han troligen hade låtit folkets väl och ve gå före snödda ekonomiska intressen. Och nu lämnar vi Jesus därhän.

Sen är inte tillåten filkopiering piratkopiering. Du har, enligt upphovsrättslagen, rätt att ta en säkerhetskopia exempelvis på datorprogram. Men du får inte låna ut den, sälja den eller sprida den på annat sätt, exempelvis nätet. Eller göra fler kopior åt kompisar. Om du inte har rättighetsinnehavarens tillstånd förstås.

Please boys, försök återföra tråden till ämnet.

Jo, tillåten kopiering av filer är också piratkopiering. Att ladda ner en musikskiva är piratkopiering trots att det är lagligt.

Om inte så vill jag gärna se en juridisk grund för vad som klassas som piratkopiering och vad som inte gör det.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-29 07:02
Ursprungligen av Laseranders:

Jo, tillåten kopiering av filer är också piratkopiering. Att ladda ner en musikskiva är piratkopiering trots att det är lagligt. Om inte så vill jag gärna se en juridisk grund för vad som klassas som piratkopiering och vad som inte gör det.

Ordet "piratkopiering" är, efter vad jag förstår, inte en juridiskt term. Självklart betyder det olaglig kopiering. Därför finns det inte "tillåten piratkopiering".

Jag tittade i forumreglerna och fann att det är tillåtet att diskutera piratkopiering. Att propagera för piratkopiering, att uppmana till brott, är alltså tillåtet. Konstigt.

Att uppmana till brott är väl också en brottslig handling, som man kan bli dömd för?

Kan Laseranders eller 99Mac bli dömd för detta?

Ursprungligen av Sverker Hahn:

...Jag tittade i forumreglerna och fann att det är tillåtet att diskutera piratkopiering...

Forumreglerna innebär att principfrågor om piratkopiering är tillåtna. Däremot är inte praktiska frågor om HUR man piratkopierar, t.ex. fildelning, serienummerpublicering eller andra former av uppmaningar och medhjälp till piratkopiering tillåtna.

Eventuella synpunkter på forumreglerna lämnas lämpligen i forumet för Feedback.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-29 09:33
Ursprungligen av Sverker Hahn:

Att uppmana till brott är väl också en brottslig handling, som man kan bli dömd för?

När uppmanade Laseranders eller 99Mac till piratkopiering? Att diskutera kring piratkopiering är något helt annat än att uppmana någon att piratkopiera.

Ursprungligen av Sverker Hahn:

Kan Laseranders eller 99Mac bli dömd för detta?

Kanske det... i Kina.

Ursprungligen av Laseranders:

Jo, tillåten kopiering av filer är också piratkopiering. Att ladda ner en musikskiva är piratkopiering trots att det är lagligt.

Om inte så vill jag gärna se en juridisk grund för vad som klassas som piratkopiering och vad som inte gör det.

Hehe. Jag väntar fortfarande på redogörelsen för det lagrum du hänvisar till tidigare i tråden. Att ladda ner en skiva är inte olaglig men att sprida den är det. Alltså begår den som sprider den ett brott. Piratkopiering är ju inte en juridisk term men kan väl jämföras med otillåten framställning. Svensk lag ger dig dock vissa möjligheter till kopiering (se http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM kap 2:26 g, 26 h).

Så juridiskt, vad jag förstår, är piratkopiering, otillåten framställning av datorprogram. Det vill säga utan upphovsmammens tillstånd kopiera prgrammet i fråga. Men svensk lag ger som sagt viss möjlighet till kopiering för enskilt bruk. Men så fort du spirder den genom utlån, försäljning eller på annat sätt(även ideellt) gör den tillgänglig begår du ett brott. På msuiksidan ser det lite annorlunda beroende på hur man klassar kopian i kvalitet och funktion jämfört med originalet.

Ursprungligen av Mattias H:

Hehe. Jag väntar fortfarande på redogörelsen för det lagrum du hänvisar till tidigare i tråden. Att ladda ner en skiva är inte olaglig men att sprida den är det. Alltså begår den som sprider den ett brott. Piratkopiering är ju inte en juridisk term men kan väl jämföras med otillåten framställning. Svensk lag ger dig dock vissa möjligheter till kopiering (se http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM kap 2:26 g, 26 h).

Så juridiskt, vad jag förstår, är piratkopiering, otillåten framställning av datorprogram. Det vill säga utan upphovsmammens tillstånd kopiera prgrammet i fråga. Men svensk lag ger som sagt viss möjlighet till kopiering för enskilt bruk. Men så fort du spirder den genom utlån, försäljning eller på annat sätt(även ideellt) gör den tillgänglig begår du ett brott. På msuiksidan ser det lite annorlunda beroende på hur man klassar kopian i kvalitet och funktion jämfört med originalet.

Det jag har sagt är att det finns tillåten piratkopiering och otillåten piratkopiering. Båda är piratkopiering.

Ursprungligen av Laseranders:

Det jag har sagt är att det finns tillåten piratkopiering och otillåten piratkopiering. Båda är piratkopiering.

Nej, båda är inte piratkopiering. Båda är kopiering. En del kopiering är inte laglig, och då är den piratkopiering. Annars handlar det om kopiering helt enkelt.

Ursprungligen av hallgren:

Nej, båda är inte piratkopiering. Båda är kopiering. En del kopiering är inte laglig, och då är den piratkopiering. Annars handlar det om kopiering helt enkelt.

Nej, båda är piratkopiering. Det har inget med lag att göra. Skriv till piratbyrån och fråga.

Ursprungligen av Laseranders:

Nej, båda är piratkopiering. Det har inget med lag att göra. Skriv till piratbyrån och fråga.

Att språket utvecklas efter hur det används har du rätt i, men precis lika lite som Svenska Akademien bestämmer vad ord betyder gör Piratbyrån det. Att försöka tänja på betydelsen av ett ord för att göra företeelsen lättare att fösvara är bara löjligt.

Ursprungligen av hallgren:

Att språket utvecklas efter hur det används har du rätt i, men precis lika lite som Svenska Akademien bestämmer vad ord betyder gör Piratbyrån det. Att försöka tänja på betydelsen av ett ord för att göra företeelsen lättare att fösvara är bara löjligt.

Pirartkopiering har aldrig definitionsmässigt betytt olaglig kopiering.

Ursprungligen av Laseranders:

Pirartkopiering har aldrig definitionsmässigt betytt olaglig kopiering.

Jo. De regler som finns att rätta sig efter i fråga om kopiering är lagar (och avtal). Piratkopiering är sådan kopiering som inte är tillåten enligt dessa regler. Kopiering som är laglig har inget med något "pirat" att göra.

Ursprungligen av hallgren:

Jo. De regler som finns att rätta sig efter i fråga om kopiering är lagar (och avtal). Piratkopiering är sådan kopiering som inte är tillåten enligt dessa regler. Kopiering som är laglig har inget med något "pirat" att göra.

Var har du läst den definitionen?

Ursprungligen av Laseranders:

Var har du läst den definitionen?

Ingenstans. Jag skrev den själv. Dock tror jag att de flesta håller med mig om den.

Ursprungligen av hallgren:

Ingenstans. Jag skrev den själv. Dock tror jag att de flesta håller med mig om den.

Nej, det gör de inte.

Ursprungligen av Laseranders:

Nej, det gör de inte.

Snart kommer även jag att tröttna på att säga emot idiotargument, men jag gör ett sista försök att svara:

Jag kan inte hitta en enda anledning till att sätta ordet "pirat" framför kopiering som idag är laglig och som inom överskådlig framtid kommer att vara det.

Ursprungligen av hallgren:

Snart kommer även jag att tröttna på att säga emot idiotargument, men jag gör ett sista försök att svara:

Jag kan inte hitta en enda anledning till att sätta ordet "pirat" framför kopiering som idag är laglig och som inom överskådlig framtid kommer att vara det.

Kan du hitta nån anledning att sätta det framför sånt som är olagligt då?

Och nu erkänner du att även tillåten kopiering är piratkopiering eftersom du lägger till inom överskådlig framtid.
Det mesta som räknas in som piratkopiering är eller kommer snart att bli olagligt, men det är inte definitionsmässigt så.
Piratbyrån jobbar ju exempelvis för att piratkopiering ska vara laglig. Det kommer fortfarande att vara piratkopiering då.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-29 16:50
Ursprungligen av hallgren:

Jag kan inte hitta en enda anledning till att sätta ordet "pirat" framför kopiering som idag är laglig och som inom överskådlig framtid kommer att vara det.

Propaganda. Det är lagligt att ladda hem piratkopierad musik. Den piratkopierade musiken är laglig att äga och att lyssna på. Ändå heter den "piratkopierad".

Bevaka tråden