Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple har skickat hotbrev till the Pirate Bay

Tråden skapades och har fått 538 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-04-26 13:14

Först vill jag säga att jag inte stödjer piratande av program, så att ingen misstolkar mina argument nedan.

Jag måste säga att om jag piratar PS och använder det privat förlorar Adobe inte en spänn, eller jo kanske, de förlorar det jag skulle köpt i stället, i det fall jag skulle köpa PS Elements. De största förlorarna på att PS piratas är faktiskt inte Adobe som man skulle kunna tro. Jag skulle faktiskt till och med vilja hävda att de tjänar på att bli piratade. Varför? Jo, de som blir piratade mest av alla är de som blir industristandard. Windows, Word och PhotoShop är förmodligen de mest piratkopierade programmen någonsin och företagen bakom dem tjänar tokiga pengar på dem. De stora förlorara är tillverkarna av alternativen. Vem förlorar mest på att det i praktiken inte går att jobba med digitala bilder utan att tala PS flytande? Vem förlorar på att PS är industristandard vilket gör att om du vill sälja din konkurrerande mjukvara så måste den inte vara lika bra, den måste vara uppenbart mycket bättre.

Jag vill bestämmt hävda att de företag som förlorat mest på dessa monopol, som enligt mig i stor utsträckning uppkommit just pga piratandet, är Corel i fallet PS, Apple i fallet Windows och Corel igen i fallet Word. Ven köper Corels bildbehandlingsmjukvara när det ALLA kan är PS? Varför kan ALLA åtminstone grunderna i PS, men inte i andra bildbehandlingsprogram? För att PS är piratat till rent absurda nivåer. Med ALLA menas här väldigt många av den datorkunniga delen av samhället. Vaför skulle ett företag använda WordPerfect när ALLA dess anställda och potentiella framtida anställda kan och känner sig hemma i Word men känner sig som UFOn i WP? För många är det ett stort inträdeshinder.

Inga seriösa företag anväder piratad mjukvara i någon större omfattning, möjligtvis rör det sig om en eller ett par för många installationer av en mjukvara som företaget redan har flera licenser för. Att alla dessa företag betalar för licenserna är det som företagen bakom mjukvarorna tjänar pengar på. Att förmodligen till och med de flesta hemanvändare piratar all mjukvara som inte följde med datorn vid köp, kanske köper man till och med ett eller annat spel, ligger till grund för att föertagen tvingas köra med de mjukvaror de gör. En anledning till att många företag standardiserar på PC och inte Mac är att så många människor behärskar verktygen. För det är just det en mjukvara eller en dator är, et verktyg. Det är det som gör att den typografiska branschen varit så Mac-dominerad. De potentiella anställda kan och föredrar att arbeta med Mac, då rättar sig företagen efter det. Det är inte så att Mac är så mycket bättre på det än PC. I princip alla mjukvaror till Mac finns även för PC, men användarna var vana vid Mac och därför något effektivare på den plattformen. Detsamma gäller de flesta branscher. Att vi nu ser fler och fler tidningar och annat överhuvudtaget tänka på att byta ut Mac-parken är att den allmänna datormognaden i samhället gjort att i princip alla som kan arbeta med en Mac även kan arbeta med en PC, så var det inte för tio år sedan.

/hpe

PS sent såg jag att vissa av mina argument redan tagits upp av stfm ovan DS

Ursprungligen av Laseranders:

Jag är rätt övertygad om att piratkopiering är här för att stanna. Inte ens dongeln funkade så jag förstår inte vad som skulle kunna komma som stoppar piratkopiering.

och två tredjedelar, föreresten. Det förutsätter ju att alla tre delar du räknade upp är lika stora. Men upphovsrättshavarna är väl den minsta gruppen, som kanske bara utgör en bråkdel av den fattiga gruppen.

Och det verkar lite slarvigt att anta att alla inom medelklassen är smarta och kan komma med balla uppfinningar, medans underklassen består av otacksamma dumjävlar. Men din lösning kanske är att sätta de i läger och se till så att de inte får tillgång till datorer alls (eftersom fattiga människor ju inte behöver teknik). Det skulle vara enda lösningen på "problemet".

Hetsa inte upp dig genom att göra felaktiga antaganden om vad jag tycker. Jag beskriver bara vad jag uppfattar vara verklighet, därmed inte sagt att jag tycker det är önskvärt.

Två tredjedelar är inte min uppfinning, det bygger på ett vedertaget begrepp som kallas tvåtredjedelssamhället (jag tror att det var norrmannen Johan Galtung som myntade begreppet, men är osäker) och som i grova drag bygger på att medelklass och överklass lierar sig mot underklass. Mer konkret betyder det att lagar och institutioner utformas för att främst tillvarata majoritetens intressen, t.ex. som fallet är med upphovsrätt.

Piratkopiering är inte svårare att komma till rätta med än andra fenomen, låt säga falskmyntning, det handlar enbart om att ge maktapparaten rätt befogenheter och att politiskt prioritera det. Det må vara att många av våra fri- och rättigheter står i konflikt med en del av de åtgärder som skulle behövas, men det är inget nytt, så är det nästan alltid med lagstiftning.

Liksom andra former av kriminalitet behöver heller inte all piratkopiering försvinna, bara tillräckligt mycket för att tvåtredjedelssamhället ska känna sig trygga.

  • Medlem
  • 2005-04-26 12:41

De som gynnas mest av att piratkopiering stävjas är de små leverantörerna av upphovsrättskyddat material. De stora aktörerna kan få en bra omsättning även om över hälften av deras installationsbas är piratkopierad.

Om ingen piratkopierade skulle vi garanterat inte ha den monopolsituation som råder idag. Folk skulle inte använda Windows XP, eller Adobes program, och deras status som "standard" skulle ruckas. Precis som folk sagt tidigare skulle ingen betala ytterligare 25 000:- för att få en fungerande dator utöver de 5 000:- som man lade på den där annons-PC:n hos PC superstore. Om man skulle göra det, skulle nog priset på själva burken inte vara en så avgörande säljpunkt som det är idag heller.

Så; min fulla och fasta övertygelse är att de stora aktörerna kan skatta sig lyckliga över att deras program piratas, så att monopolet kan fortleva. De verkar dock inte haja att gemene man ALDRIG skulle betala de pengar de begär för en renhårig licens. Jag skulle tro att smärtgränsen för de flesta går mellan 500-1 000 kr för en programvara. Att man mer och mer köper in sig i extremt dyra "prenumerationer" av licenserna tror jag ytterligare minskar folks vilja att betala för sig.

Detta resonemang passar även Apple, då de vill att så många som möjligt ska använda Tiger. Helst vill de ju iofs ha reda siffror att kunna peka på, och inte en installed base baserad på piratade licenser.

  • Medlem
  • 2005-04-26 13:10

Helt vanliga knegare köper Volvo för 250 000, TV för 10 000, villa för 4 000 000, kaffekokare för 3 000, matsalsbord för 5 000 och digitalkameror en masse för 10 000.

Att man sedan "inte har råd" med ett program för några tusen stämmer inte, utan är en fråga om prioriteringar, i kombination med tillgänglighet. Folk följer minsta motståndets lag, och den generella uppfattningen att det inte spelar någon roll att pirata. Jag moraliserar inte, utan säger bara vad jag uppfattar som sanning. Att inte "ha råd" är en definitionsfråga.

Ursprungligen av stfm:

Helt vanliga knegare köper Volvo för 250 000, TV för 10 000, villa för 4 000 000, kaffekokare för 3 000, matsalsbord för 5 000 och digitalkameror en masse för 10 000.

Att man sedan "inte har råd" med ett program för några tusen stämmer inte, utan är en fråga om prioriteringar, i kombination med tillgänglighet. Folk följer minsta motståndets lag, och den generella uppfattningen att det inte spelar någon roll att pirata. Jag moraliserar inte, utan säger bara vad jag uppfattar som sanning. Att inte "ha råd" är en definitionsfråga.

Ber om ursäkt att jag inte passar in i din mall ovan. Har ingen bil eller körkort. ingen TV för 10 000 kr heller är frånskild=ingen villa i den priskategorin (ingen villa alls). Nä passar inte in i din mall alls. Oavsett så menar du väl inte att man ska köpa program för mellan 10 000 kr och 50 000 kr som privatperson bara för att man passar in i mallen?

Självklart är det ett val likväl som ATT piratkopiera. Tyngden och kraften borde gå till att ta reda på varför? Dock inte mitt jobb.

Alla gör vissa snedsteg/lagbrott dagligen som man inte tänker på eller vet om. Dock finns det de som gör saker uppsåtligen, vore intressant att ta reda på varför isåfall.

Ursprungligen av stfm:

Helt vanliga knegare köper Volvo för 250 000, TV för 10 000, villa för 4 000 000, kaffekokare för 3 000, matsalsbord för 5 000 och digitalkameror en masse för 10 000.

Att man sedan "inte har råd" med ett program för några tusen stämmer inte, utan är en fråga om prioriteringar, i kombination med tillgänglighet. Folk följer minsta motståndets lag, och den generella uppfattningen att det inte spelar någon roll att pirata. Jag moraliserar inte, utan säger bara vad jag uppfattar som sanning. Att inte "ha råd" är en definitionsfråga.

Helt riktigt. För 90% av befolkningen är det enbart en prioriteringssak.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Helt riktigt. För 90% av befolkningen är det enbart en prioriteringssak.

Nej, det är det inte. Mina päron har aldrig kör en bil för mer än 60000 och min pappa kör PS elements. De som piratar prioriterar inte bort program. De skulle inte ha råd om de så prioriterade bort datorn.

Ursprungligen av Laseranders:

Nej, det är det inte. Mina päron har aldrig kör en bil för mer än 60000 och min pappa kör PS elements. De som piratar prioriterar inte bort program. De skulle inte ha råd om de så prioriterade bort datorn.

Skulle inte din pappa överlevt med en bil för 59.000?

Men du och jag har samma uppfattning, att det är de som har som gynnas, och de som inte har som missgynnas

Jag tycker att jag har rätt att kopiera vad jag vill så länge jag inte tjänar pengar på det eller hade betalat för det om jag nte kunnat piratkopiera det. Ge mig inte åsikter jag inte har.

  • Medlem
  • 2005-04-26 13:56
Ursprungligen av Laseranders:

Jag tycker att jag har rätt att kopiera vad jag vill så länge jag inte tjänar pengar på det eller hade betalat för det om jag nte kunnat piratkopiera det. Ge mig inte åsikter jag inte har.

Men skulle du tycka det var ok om någon behandlade dina skapelser på samma sätt? Om du lagt ner arbete, tid och pengar på att skapa något, och någon sedan "stjäl" det? Rör det sig exempelvis om något du gjort i Phostoshop så förlorar inte du några pengar, och "tjuven" kan anse sig inte vara beredd att betala för sig, vilket med din inställning ger honom rätten att agera så.

Av någon anledning verkar inte ens de mest inbitna pirat-entusiasterna vara så förtjusta om man vänder på steken. Att parasitera är ok, att bli parasiterad på är inte ok. Hyckleri, säger jag.

Ursprungligen av SirN:

Men skulle du tycka det var ok om någon behandlade dina skapelser på samma sätt? Om du lagt ner arbete, tid och pengar på att skapa något, och någon sedan "stjäl" det? Rör det sig exempelvis om något du gjort i Phostoshop så förlorar inte du några pengar, och "tjuven" kan anse sig inte vara beredd att betala för sig, vilket med din inställning ger honom rätten att agera så.

Av någon anledning verkar inte ens de mest inbitna pirat-entusiasterna vara så förtjusta om man vänder på steken. Att parasitera är ok, att bli parasiterad på är inte ok. Hyckleri, säger jag.

Som sgat. Vem som helst får gärna ladda ner mina bilder och nyttja för enskilt bruk, dvs sitta hemma och titta på dem. Detta är att jämföra med att piratkopiera ett program och använda hemma. Jag säger inte heller till nån att det är jag som har hittat på och programmerat Illustrator för det tycker jag vore svinigt. det gäller även bilder.
Om nån nyttjar nån bild jag har gjort för att själv tjäna pengar så har jag sagt att då har man gått över gränsen oavsett om det gäller program eller bilder.
Om nån vill använda mina bilder i nåt sammanhang som de inte tjänar pengar på, så ser jag gärna att de ber om lov först. Detta för att jag inte ska tro att de tjänar pengar när jag upptäcker det och anmäla de. Har de redan pengar så det räcker för att betala så hade de nog betalat om de inte kunnat använda det gratis.
Om de använder mina bilder utan att tala om det för mig och jag aldrig märker nåt så finns det inget jag kan göra åt det och jag tar ingen skada av det heller. Det viktigaste är att jag står som skapare. Den rätten förnekar jag ingen.

Så vänd på steken hur mycket du vill. Jag och de flesta piratare är nog rätt konsekventa vad det lider.

  • Medlem
  • 2005-04-26 15:09
Ursprungligen av Laseranders:

Som sgat. Vem som helst får gärna ladda ner mina bilder och nyttja för enskilt bruk, dvs sitta hemma och titta på dem. Detta är att jämföra med att piratkopiera ett program och använda hemma. Jag säger inte heller till nån att det är jag som har hittat på och programmerat Illustrator för det tycker jag vore svinigt. det gäller även bilder.
Om nån nyttjar nån bild jag har gjort för att själv tjäna pengar så har jag sagt att då har man gått över gränsen oavsett om det gäller program eller bilder.
Om nån vill använda mina bilder i nåt sammanhang som de inte tjänar pengar på, så ser jag gärna att de ber om lov först. Detta för att jag inte ska tro att de tjänar pengar när jag upptäcker det och anmäla de. Har de redan pengar så det räcker för att betala så hade de nog betalat om de inte kunnat använda det gratis.
Om de använder mina bilder utan att tala om det för mig och jag aldrig märker nåt så finns det inget jag kan göra åt det och jag tar ingen skada av det heller. Det viktigaste är att jag står som skapare. Den rätten förnekar jag ingen.

Så vänd på steken hur mycket du vill. Jag och de flesta piratare är nog rätt konsekventa vad det lider.

Men inte sitter du väl hemma och tittar på Photoshop, med största sannolikhet använder du det också? Till råga på allt ger detta användande dig ett mervärde, om ej ekonomiskt, eftersom du drar fördel av programmet och rentav förväntar dig att tjäna pengar på det i framtiden. Photoshop etc är kommersiellt framtagna produkter, och ska jämföras med andra verk i samma position. Att du nyttjar Photoshop el likn är att jämställa med att någon nyttjar verk du har skapat, det vill säga drar fördel av det (genom att exempelvis publicera det).

Att du "behöver" det för att lära dig ett yrke är ett väldigt dåligt svepskäl. Vissa som studerar inom mer teoretiska ämnen lägger ut tusentals kronor per termin på kurslitteratur - varför ska du vara undantagen kravet på ersättning, men inte dom? Det rör sig trots allt om en investering i den egna framtiden. Och jo, jag tror nu du skulle ha råd - det är bara det att du inte är beredd att göra uppoffringar på andra områden för något du ändå kan få gratis.

Photoshop hade varit industristandard iallafall. De har nämligen inte piraterna som målgrupp. Hade ingen piratat hade monopolsituationen sett likadan ut, men det hade varit nästan omöjligt att komma in i den bransch som använder den här typen av program utan väldigt rika föräldrar.

Ursprungligen av Laseranders:

Photoshop hade varit industristandard iallafall. De har nämligen inte piraterna som målgrupp. Hade ingen piratat hade monopolsituationen sett likadan ut, men det hade varit nästan omöjligt att komma in i den bransch som använder den här typen av program utan väldigt rika föräldrar.

Egendom är bara en väg till framgång, talang är en annan. I det här samhället belönas prestation och är du tillräckligt skicklig och motiverad kan du bli framgånsrik även om du var fattig som en kyrkråtta från början.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Egendom är bara en väg till framgång, talang är en annan. I det här samhället belönas prestation och är du tillräckligt skicklig och motiverad kan du bli framgånsrik även om du var fattig som en kyrkråtta från början.

Det där är en annan diskussion, men det är naturligtvis en myt som inte många tror på längre. På varje person som gått från ingenting till massor går det hundra lika smarta och kreativa som misslyckats med samma konststycke.

Ursprungligen av Laseranders:

Det där är en annan diskussion, men det är naturligtvis en myt som inte många tror på längre. På varje person som gått från ingenting till massor går det hundra lika smarta och kreativa som misslyckats med samma konststycke.

Du har rätt om du tittar på de som gått från två tomma händer till superrik, men du har fel om du tittar på de som förbättrat sin position. Det är till och med en mycket medveten strategi hos vår tids makthavare. Om folk ska ställa upp på spelreglerna måste det finnas en chans till att vinna spelet någon gång.

Din position bygger alltså antingen på att du alltid kommer att tillhöra den tredjedel som missgynnas eller på att du vill upphäva spelets regler helt, dvs klassamhällets avskaffande typ

Min pappa har en laglig version av elements, Som han fick med sitt hem-PC-paket. De som har råd med en bil för så mycket och en så dyr villa och så dyra digitalkameror piratkopierar nog inte. Mina föräldrars villa kostade knappt en halv miljon (har jag för mig) och det finns de som har det sämre ställt än de. och 60000 är en siffra tagen ur luften för en av deras dyrare bilar. Den billigaste kostade typ 3000 och de flesta har varit i det prisområdet.

Egentligen ville jag bara visa hur dålig verklighetsuppfattning piratmotståndarna har.

De som inte har missgynnas nog knappast av piratkopiering.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 14:48
Ursprungligen av Laseranders:

Min pappa har en laglig version av elements, Som han fick med sitt hem-PC-paket. De som har råd med en bil för så mycket och en så dyr villa och så dyra digitalkameror piratkopierar nog inte. Mina föräldrars villa kostade knappt en halv miljon (har jag för mig) och det finns de som har det sämre ställt än de. och 60000 är en siffra tagen ur luften för en av deras dyrare bilar. Den billigaste kostade typ 3000 och de flesta har varit i det prisområdet.

Egentligen ville jag bara visa hur dålig verklighetsuppfattning piratmotståndarna har.

De som inte har missgynnas nog knappast av piratkopiering.

Men glöm för all del inte att om din pappa (eller du själv) verkligen ville så skulle han kunna byta jobb, utbilda sej om det krävdes eller kanske jobba mer för att få mer stash i plånkan. Det är ingen som tvingar honom eller dej att tillhöra en viss (tänkt) samhällsklass. Det är snarare ett medvetet (yrkes)val.
Jag kommer själv från noll och har pluggat/knegat mej upp.

mvh/j

  • Medlem
  • 2005-04-26 14:54
Ursprungligen av Laseranders:

Min pappa har en laglig version av elements, Som han fick med sitt hem-PC-paket. De som har råd med en bil för så mycket och en så dyr villa och så dyra digitalkameror piratkopierar nog inte. Mina föräldrars villa kostade knappt en halv miljon (har jag för mig) och det finns de som har det sämre ställt än de. och 60000 är en siffra tagen ur luften för en av deras dyrare bilar. Den billigaste kostade typ 3000 och de flesta har varit i det prisområdet.

Egentligen ville jag bara visa hur dålig verklighetsuppfattning piratmotståndarna har.

De som inte har missgynnas nog knappast av piratkopiering.

Ursäkta, men din pappa fick väl inte den senaste BMW:n när han köpte en bil för 60 000? Helt oavsett om han brukar den för att tjäna pengar eller inte. Du kan använda Gimp och Sodipodi, tills du tjänat ihop pengar till att köpa Adobe CS. Ett jobb räcker till det. Problemet är att du inte vill, inte att du inte kan.

Det där blir jag nästan arg när jag läser.

Jag kan inte, för om jag säger till min lärare att jag inte riktigt vet hyur man löser photoshop-uppgiften med Gimp och behöver hjälp så kan det uppstå ett och annat problem med min utbildning.

Och hur skulle jag tjäna ihop pengar till Photoshop menar du? Sluta betala hyra?

Shit vad naiva alla piratmotståndare är.

Ursprungligen av Laseranders:

Jag kan inte, för om jag säger till min lärare att jag inte riktigt vet hyur man löser photoshop-uppgiften med Gimp och behöver hjälp så kan det uppstå ett och annat problem med min utbildning.

Och hur skulle jag tjäna ihop pengar till Photoshop menar du? Sluta betala hyra?

Shit vad naiva alla piratmotståndare är.

Nej, vi är inte naiva. Vi delar inte dina värderingar, vilket är en helt annan sak.

Jag kan liksom många andra tycka att det är dåligt med ojämlikhet som gör att vissa har mycket och andra har litet, men jag tycker alternativa samhällsordningar är ännu värre. För att ändå ha någon slags rättvisa så vill jag se samhällregler som möjliggör för begåvade och energiska att förbättra sin position. Upphovsrätt är en sådan regel, som mycket direkt belönar värdeskaparna, och när såna som du piratar program så gör du det svårare för såna som mig att förbättra min position, och om jag måste välja mellan din välfärd och min så väljer jag min, varje gång. Vilket är långt ifrån naivt utan tvärtom mycket cyniskt

  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 16:57
Ursprungligen av Laseranders:

Och hur skulle jag tjäna ihop pengar till Photoshop menar du? Sluta betala hyra?

hm... jobba extra kanske!!?

Ursprungligen av schmuck:

hm... jobba extra kanske!!?

Jag skulle gärna jobba extra. Har du nåt jobb som jag kan få?

En bild kan man inte använda på så många andra sätt än att titta på den. Man kan dessutom ladda ner en bild och titta på den medan man räknar ut hur man kan nyttja den i framtiden för att tjäna pengar på den. jag kräver inte betalt förrän den nyttjas för att tjänas pengar på.

Du antar väldigt mycket. Varför köper jag film och musik när jag kan få det gratis?

Jag måste också köpa kurslitteratur och ibland struntar jag i det för att en bok är för dyr och inte känns särskilt viktig, men det rör sig om några hundra per bok och är knappast jämförbart.

  • Medlem
  • 2005-04-26 15:14
Ursprungligen av Laseranders:

En bild kan man inte använda på så många andra sätt än att titta på den.

Jo, man kan t ex använda den som marknadsföring i sitt företag.

För övrigt, min flickvän studerar också media - av någon underlig anledning har hon datorer i skolan med Photoshop installerat. Helt lagligt.

Ursprungligen av SirN:

Jo, man kan t ex använda den som marknadsföring i sitt företag. Och jag använder Photoshop på samma sätt som en person som tittar på en bild använder bilden.

För övrigt, min flickvän studerar också media - av någon underlig anledning har hon datorer i skolan med Photoshop installerat. Helt lagligt.

Sånt användande har jag redan tagit upp.

Ja, det har vi med, men det underlättar ganska mycket att ha det hemma.

Jag måste faktiskt ge Laseranders rätt i kritiken mot att t.ex. Adobes program är alldeles för dyra för studenter. De är billiga för skolor, men inte för enskilda studenter. Där har Microsoft en mycket bättre prispolitik (inte för att jag för en sekund tror att Laseranders betalar för MS office)

Gissa vems välfärd jag väljer.

och med naiv menar jag att jag faktiskt inte har råd med Maya hur mycket du än vänder och vrider på det så i slutändan, oavsett hur jag gör, så får inte Alias ett öre från mig.

Ursprungligen av Laseranders:

Gissa vems välfärd jag väljer.

och med naiv menar jag att jag faktiskt inte har råd med Maya hur mycket du än vänder och vrider på det så i slutändan, oavsett hur jag gör, så får inte Alias ett öre från mig.

Det är precis det som är min poäng - du tjänar på det du gör och andra förlorar - allt annat är bara struntprat.

Bevaka tråden