Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple har skickat hotbrev till the Pirate Bay

Tråden skapades och har fått 538 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är precis det som är min poäng - du tjänar på det du gör och andra förlorar - allt annat är bara struntprat.

Nej, det är ingen som förlorar på det jag gör, men om nån gjort så hade jag inte brytt mig och heller inte haft nån moralisk skyldighet att bry mig.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 15:40

Om Laseranders någon gång i framtiden lyckas tillverka en bild som går att sälja, tror jag säkert han vill ha betalt för den.

Eller är det någon som tror att han ger bort den till den som inte har råd (eller som påstår sig inte ha råd)?

"Dubbelmoral är bra, förlorar man den ena har man en kvar" /S.J.Lec

Ursprungligen av Sverker Hahn:

Om Laseranders någon gång i framtiden lyckas tillverka en bild som går att sälja, tror jag säkert han vill ha betalt för den.

Eller är det någon som tror att han ger bort den till den som inte har råd (eller som påstår sig inte ha råd)?

"Dubbelmoral är bra, förlorar man den ena har man en kvar" /S.J.Lec

Det där har jag redan gått igenom. Ingen dubbelmoral här inte.

Du då? betalar du alltid TV-licensen och håller dig till hastighetsbegränsningar på vägarna?

Ursprungligen av Laseranders:

Det där har jag redan gått igenom. Ingen dubbelmoral här inte.

Du då? betalar du alltid TV-licensen och håller dig till hastighetsbegränsningar på vägarna?

Det gör säkert varken Sverker eller jag, det som skiljer oss åt är att du har upphöjt liknande saker till Det Rätta Att Göra(Tm)

  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 17:01
Ursprungligen av Laseranders:

Du då? betalar du alltid TV-licensen och håller dig till hastighetsbegränsningar på vägarna?

Döm inte andra efter dig själv.

Visst, jag betalar TV-licensen, alltid, och kör aldrig för fort på vägarna. Det säger jag också utan att förvänta mig något beröm.

Det är väl inte något konstigt?

Ursprungligen av Sverker Hahn:

Döm inte andra efter dig själv.

Visst, jag betalar TV-licensen, alltid, och kör aldrig för fort på vägarna. Det säger jag också utan att förvänta mig något beröm.

Det är väl inte något konstigt?

Jag förväntar mig inget beröm för att jag betalar TV-licensen och jag förväntar mig ingen utskällning för att jag piratkopierar program.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 18:05
Ursprungligen av Laseranders:

... jag förväntar mig ingen utskällning för att jag piratkopierar program.

Eftersom du ständigt framhåller dina olagliga aktiviteter så får du räkna med utskällning.

Jag har en ganska dubbel åsikt; Ifall det är ett stort företag är det helt okej att piratkopiera dess produkt. Ifall företaget eller personen som har lagt ner arbete på att göra filmen, programmet eller musiken har en liten omsättning tycker jag att det är en helt annan sak.

Ifall jag till exempel laddar ner Windows XP försvinner inte en så stor del av storföretaget Microsofts omsättning, det syns definitivt inte i deras kvartalsrapport. Olles (en okänd person) inkomst ändras dock avsevärt när jag inte köper hans lilla widget som han har suttit och utvecklat på sin fritid.

Jag är ändå medveten om att mitt sätt att se på saken inte håller, alla har väl hört talesättet "många bäckar små..."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-26 18:34
Ursprungligen av Svampisen:

Ifall jag till exempel laddar ner Windows XP försvinner inte en så stor del av storföretaget Microsofts omsättning, det syns definitivt inte i deras kvartalsrapport.

Problemet med den sortens resonemang runt pirat kopiering blir, som det nämts tidigare,
utvecklarna av alternativa lösningar lidande....

Bättre att köra gratisalternativen om dessa finns...

Varför kan inte alla göra antingen som Mathworks och Wolfram, ge volymlicenser som skolors student kan installera hemma, eller som Alias som ger en fullt fungerande trial-version av Maya som vattenmärker det man skapar.

Det är så jävla enkelt, och skulle minska piratkopieringen i ett nafs. Om jag ska vara lite järv, så ser jag det faktum att Adobe inte gör så som ett bevis på att de är fullt medvetna om piratkopieringen, och de positiva effekter det ger för deras användarbas.

Har aldrig hört talas om, bland mina vänner som arbetar proffesionellt med Adobe CS, någon som kör pirat. Alla har köpt programmet den sekunden de skapade företag och började livnära sig på de. Men alla har nog lärt sig grunderna i Photoshop som 14-åringar med piratat version. Den inlärningen och invänjningen måste vara obetalbar för Adobe.

Ursprungligen av Leftrustle:

...Om jag ska vara lite järv, så ser jag det faktum att Adobe inte gör så som ett bevis på att de är fullt medvetna om piratkopieringen, och de positiva effekter det ger för deras användarbas...

Och hur förklarar du då att de nu inför produktaktivering? Är det ytterligare någon försåtlig marknadsstrategi för att öka piratkopieringen?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Och hur förklarar du då att de nu inför produktaktivering? Är det ytterligare någon försåtlig marknadsstrategi för att öka piratkopieringen?

Nej, men detta är nog snarast, som Adobe själva erkänner, för att minska den enkla grejen att folk köper ett ex, sen kopierar till sina polare eller använder på fler datorer än tillåtet.

Aktiveringen hindrar inte från nedladdare. Enkelt att cracka, verkar bara ta ett par dagar för de som kan.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 19:22
Ursprungligen av Leftrustle:

Varför kan inte alla göra antingen som Mathworks och Wolfram, ge volymlicenser som skolors student kan installera hemma, eller som Alias som ger en fullt fungerande trial-version av Maya som vattenmärker det man skapar.

Det är så jävla enkelt, och skulle minska piratkopieringen i ett nafs. Om jag ska vara lite järv, så ser jag det faktum att Adobe inte gör så som ett bevis på att de är fullt medvetna om piratkopieringen, och de positiva effekter det ger för deras användarbas.

Har aldrig hört talas om, bland mina vänner som arbetar proffesionellt med Adobe CS, någon som kör pirat. Alla har köpt programmet den sekunden de skapade företag och började livnära sig på de. Men alla har nog lärt sig grunderna i Photoshop som 14-åringar med piratat version. Den inlärningen och invänjningen måste vara obetalbar för Adobe.

Jag håller med om dig till 100%.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Helt riktigt. För 90% av befolkningen är det enbart en prioriteringssak.

Jag tror det det är närmare 50-60% men det kan man bara spekulera i.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag har funderat en del på vilka som gynnas av upphovsrätt. Att de fattiga som inte har råd att köpa sakerna missgynnas anser jag vara glasklart. Att storföretagen som äger rättigheterna gynnas är nog också rätt klart.

Vad många inte tänker på är att även den bildade medelklassen (i brist på bättre benämninge) gynnas, dvs de som inte har stora mängder kapital men som har en skarp hjärna som gör att de kan kläcka upphovsrättsligt skyddat material.

Alltså: Två tredjedelar gynnas och en tredjedel missgynnas (eller i vart fall gynnas de inte, de går ju inte miste om något de annars skulle ha haft) Det är med andra ord lite som resten av samhället, fördelar och privilegier fördelas ojämlikt och de som har minst kan inte göra så mycket åt det.

Eller rättare sagt kan de de just nu, pga av att majoriteten inte riktigt hunnit med i teknikutvecklingens svängar. Ungefär på samma sätt som proletariatet kan plundra butiker under upploppssituationer.

Personligen är jag rätt övertygad om att pendeln kommer att svänga rätt snabbt så att de fattiga fråntas den makt de för tillfället fått. Precis som vanligt med andra ord.

Se där lite klassanalys mitt på blanka tisdagslunchen!

Jag tror det stämmer på ett ungefär med verkligheten.

Jo, därför att du därmed förbättrar dina chanser på arbetsmarknaden utan att göra en ekonomisk investering, vilket många andra får göra för sina utbildningar, och t.o.m. låna jävulskt stora belopp.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jo, därför att du därmed förbättrar dina chanser på arbetsmarknaden utan att göra en ekonomisk investering, vilket många andra får göra för sina utbildningar, och t.o.m. låna jävulskt stora belopp.

Hjälp vad orättvist! de som har rika föräldrar och därför förtjänar alla bra jobb får sämre chanser pga mig! Buhuuu! Snyft!

Ursprungligen av Laseranders:

Hjälp vad orättvist! de som har rika föräldrar och därför förtjänar alla bra jobb får sämre chanser pga mig! Buhuuu! Snyft!

Rättvisebegreppet är som rövhål, alla har ett eget. Det är därför man har lagar som tvingar folk att följa reglerna oavsett vad de tycker om dem.

Eftersom jag kan använda det i skolan skulle jag inte piratkopierat det om jag inte kunnat piratkopiera det och därför är det ingen som märker nån skillnad. Jag hade inte köpt det i vilket fall, men det handlar egentligen om att förenkla för mig själv utan att det drabbar nån annan. Dumt att gå över ån efter vatten, liksom.

Medans du har upphöjt helt andra saker till det rätta att göra.

Jag betalar min TV-licens iallafall.

Att byta sida...
...gjorde jag för några veckor sedan efter att ha avslutat en DVD-produktion på ett Stand Up Comedy-arr i Malmö (rent internt för en stor vänkrets och vänners vänner, men ändå). Jag blev frustrerad vid tanken på att folk kanske piratar den skiva jag lagt ner jobb och pengar på i stället för att pröjsa det pris som ändå bara är ett självkostnadspris för produktionen.

Ergo - skall sluta upp att pirata saker!

Jag tror att många unga slynglar (likt mig själv) aldrig stått på andra sidan skranket och jobbat med att ta fram film, foto, musik eller programvara för att få in lite pengar på det och därför inte ser problemet från den synvinkeln.

Detta är bara min reflektion. Ni som likt mig till för ett par månader sedan ser små, få eller inga problem med piratande från (t.o.m.) de stora hökarna får gärna ta till er av detta.
MVH /JX

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-26 16:31

Hur kommer det sig att ni kallar Laseranders för egoist och sedan pekar på de regler som gynnar er före andra?

Folk skriver även att upphovsrätten gynnar de smarta/innovativa/duktiga som om detta självklart vore en bra sak. Kan det vara så att de som tillhör eller anser sig tillhöra den gruppen inser att de själva gynnas av ett sådant tänkande? Vi behöver ju egentligen inte ha några lagar alls eftersom de smarta/innovativa/duktiga säkert listar ut sätt att utnyttja andra på så de kan leva i lyx i vilket fall

Jag förstår faktiskt inte varför det sticker i folks ögon att han inte sitter på skolan på eftermiddagarna/kvällarna utan istället använder PS hemma.

Sen hade det varit kul om någon av 'piratmoståndarna' svarade på Leftrustle's inlägg om inlärning och tillvänjning.

  • Medlem
  • 2005-04-26 17:05
Ursprungligen av d99gnu:

Hur kommer det sig att ni kallar Laseranders för egoist och sedan pekar på de regler som gynnar er före andra?

Folk skriver även att upphovsrätten gynnar de smarta/innovativa/duktiga som om detta självklart vore en bra sak. Kan det vara så att de som tillhör eller anser sig tillhöra den gruppen inser att de själva gynnas av ett sådant tänkande? Vi behöver ju egentligen inte ha några lagar alls eftersom de smarta/innovativa/duktiga säkert listar ut sätt att utnyttja andra på så de kan leva i lyx i vilket fall

Jag förstår faktiskt inte varför det sticker i folks ögon att han inte sitter på skolan på eftermiddagarna/kvällarna utan istället använder PS hemma.

Sen hade det varit kul om någon av 'piratmoståndarna' svarade på Leftrustle's inlägg om inlärning och tillvänjning.

Här måste jag bara säga, det klart att det är en bra sak att någon som skapar någonting kan få förtjäna sitt levebröd på det. Upphovsrätt är bra, för individen som skapar verket, och samhället som uppmuntrar människor att skapa och på så sätt föra samhället framåt. Patent tycker jag inte om eftersom bara de som har råd att skapa patent, tokdyrt, kan använda det skyddet.

Tack för mig
/hpe

  • Medlem
  • 2005-04-26 18:30
Ursprungligen av d99gnu:

Hur kommer det sig att ni kallar Laseranders för egoist och sedan pekar på de regler som gynnar er före andra?

Folk skriver även att upphovsrätten gynnar de smarta/innovativa/duktiga som om detta självklart vore en bra sak. Kan det vara så att de som tillhör eller anser sig tillhöra den gruppen inser att de själva gynnas av ett sådant tänkande? Vi behöver ju egentligen inte ha några lagar alls eftersom de smarta/innovativa/duktiga säkert listar ut sätt att utnyttja andra på så de kan leva i lyx i vilket fall

Nu kan man tycka vad man vill om det här med marknadsekonomi, men likt förbannat är det där vi är idag. Den typen av samhälle kräver en upphovsrätt eller motsvarande lagstiftning för att trygga de som skapar immateriella värden, eftersom vi alla faktiskt behöver pengar att leva på. En sådan lagstiftning blir självklart en balansgång mellan producentens och konsumentens intressen, men även om man har invändningar mot lagens utformning och tillämpning är det väldigt svårt att hitta på ett hållbart alternativ till själva grundprincipen.

Ursprungligen av d99gnu:

Sen hade det varit kul om någon av 'piratmoståndarna' svarade på Leftrustle's inlägg om inlärning och tillvänjning.

Det är egentligen inte så mycket att svara på, han är inne på de positiva effekter fildelning innebär - att sådana finns är det väl bara Ponten som ifrågasätter.

Det jag mest stör mig på är alla dessa pro-pirater som utövar diverse moraliska krummelurer, och ibland även ideologiska kullerbyttor, i något desperat försök att rättfärdiga sitt handlande. Fildelning må ha en del positiva effekter, men den innebär också en hel del negativa man inte kan blunda för. Att använda kommersiell programvara man inte betalat för är ren egoism - varför betala för något jag kan få gratis, liksom. Att låtsas som något annat är bara fånigt.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 17:52

jag börjar nästan känna mej lite skyldig till "bortfall av annans inkomst" nu när vi tjatat sönder och samman laserpojken hela dan. Själv har jag fått bra betalt för att snacka skit men hur mycket har du lyckats skapa idag laserboy??

/jensa

Ursprungligen av schmuck:

jag börjar nästan känna mej lite skyldig till "bortfall av annans inkomst" nu när vi tjatat sönder och samman laserpojken hela dan. Själv har jag fått bra betalt för att snacka skit men hur mycket har du lyckats skapa idag laserboy??

/jensa

Jaså du får betalt för att sitta och låtsasargumentera. Det borde man ju förstått.

Vill egentligen bara säga att idag finns det egentligen ingen anledning för hemanvändaren att använda piratkopierade program förutom av ren bekvämlighet eller deras mer avancerade egenskaper (Photoshop, Word osv.).Det finns ju gratisprogram för ordbehandling, bildtittande/redigerande (om än begränsat med lull-lull), webbsurfning, epost, MSN, IRC, Kalendrar, ja, ni förstår poängen. Till och med OS finns ju gratisversioner av, möjligen aningen krångliga för den "normala" datoranvändaren. Så med de program som ingår (OS X till exempel )när du köper exempelvis en ny Mac eller PC och gratisprogrammen har du egentligen allt du behöver.

Men när det gäller proffessionella program som Photoshop, Quark osv är det annorlunda. Som Leftrustle påpekar är det ju till Abodes fördel att någon i unga år lär sig Photoshop på en piratversion då det stärker deras ställning som industristandard och de i framtiden kommer arbeta med det och då betala licenser för många kommande versioner. Om jag blir en jävel på Quark tack vare en piratversion så har jag ju dock gynnat mig själv otillbörligt i jämförelse med de som inte lärt sig tack vare att de inte haft råd att köpa eller betalat en dyr licens. Så jag är ambivalent.

Möjligen skulle en större flexibilitet i prissättningen bota en del av piratproblematiken. Donationware, eller uppdelning mellan hem och företagslicenser och så vidare. Microsoft är faktiskt i det här fallet rätt ute med sina studentrabatter på Office och home/pro versioner av XP. Synd bara att det sån skit.

  • Medlem
  • 2005-04-27 10:46
Ursprungligen av Mattias H:

Vill egentligen bara säga att idag finns det egentligen ingen anledning för hemanvändaren att använda piratkopierade program förutom av ren bekvämlighet eller deras mer avancerade egenskaper (Photoshop, Word osv.).Det finns ju gratisprogram för ordbehandling, bildtittande/redigerande (om än begränsat med lull-lull), webbsurfning, epost, MSN, IRC, Kalendrar, ja, ni förstår poängen. Till och med OS finns ju gratisversioner av, möjligen aningen krångliga för den "normala" datoranvändaren. Så med de program som ingår (OS X till exempel )när du köper exempelvis en ny Mac eller PC och gratisprogrammen har du egentligen allt du behöver.

Men när det gäller proffessionella program som Photoshop, Quark osv är det annorlunda. Som Leftrustle påpekar är det ju till Abodes fördel att någon i unga år lär sig Photoshop på en piratversion då det stärker deras ställning som industristandard och de i framtiden kommer arbeta med det och då betala licenser för många kommande versioner. Om jag blir en jävel på Quark tack vare en piratversion så har jag ju dock gynnat mig själv otillbörligt i jämförelse med de som inte lärt sig tack vare att de inte haft råd att köpa eller betalat en dyr licens. Så jag är ambivalent.

Möjligen skulle en större flexibilitet i prissättningen bota en del av piratproblematiken. Donationware, eller uppdelning mellan hem och företagslicenser och så vidare. Microsoft är faktiskt i det här fallet rätt ute med sina studentrabatter på Office och home/pro versioner av XP. Synd bara att det sån skit.

Mycket bra, håller nog med om det mesta. Förstår faktiskt inte hur programtillverkare som Adobe MS och de andra inte förstått att de skulle tjäna ekonomiskt på att låta studentversioner, som endast användes i akademiskt/utbildningssyfte, vara snudd på gratis. Givetvis skulle de då inte få support. Jag som utvecklare kan ju säga att om .NET och Eclipse varit det jag vande mig vid i skolan och hemma på kammaren under mina studier skulle det krävas mycket innan jag satte mig med XCode eller JBuilder.

/hpe

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-27 11:50
Ursprungligen av hpe:

Mycket bra, håller nog med om det mesta. Förstår faktiskt inte hur programtillverkare som Adobe MS och de andra inte förstått att de skulle tjäna ekonomiskt på att låta studentversioner, som endast användes i akademiskt/utbildningssyfte, vara snudd på gratis. Givetvis skulle de då inte få support. Jag som utvecklare kan ju säga att om .NET och Eclipse varit det jag vande mig vid i skolan och hemma på kammaren under mina studier skulle det krävas mycket innan jag satte mig med XCode eller JBuilder.

Precis. Det är de verktyg och teknologier som tonnåringar har tillgång till gratis hemma som senare blir dominanta. Hur många LAMP-utvecklare (Linux, Apache, MySql, PHP/Perl) går det på en J2EE/Oracle utvecklare?

Citat: Ursprungligen skriven av Richard Rönnbäck
Helt riktigt. För 90% av befolkningen är det enbart en prioriteringssak.

Ihks svarar:
Jag tror det det är närmare 50-60% men det kan man bara spekulera i.

Spekulera? Det är bara att dyka ner i Statistisk Årsbok och räkna lite! Vad tjänar folk? Vad kostar programmen? Finns det ett ekonomiskt uttrymme för licenser till Photoshop och annat? Rönnbäck drog ju in sociologin så jag säger: Empiri! Vad säger empirin? Om någon förvirrad student/doktorand i sociologi eller nationalekonomi har svårt att komma på vad de ska forska kring, så varsågod.

Hade jag haft mer tid hade jag gjort en enklare genomgång av det själv. En survey via SCB hade ju varit guld värd men kostar ju skjortan.

Nej, spekulation är för de lata. Tolkning av empirin däremot kan vi diskutera.

Ursprungligen av Mattias H:

Citat: Ursprungligen skriven av Richard Rönnbäck
Helt riktigt. För 90% av befolkningen är det enbart en prioriteringssak.

Ihks svarar:
Jag tror det det är närmare 50-60% men det kan man bara spekulera i.

Spekulera? Det är bara att dyka ner i Statistisk Årsbok och räkna lite! Vad tjänar folk? Vad kostar programmen? Finns det ett ekonomiskt uttrymme för licenser till Photoshop och annat? Rönnbäck drog ju in sociologin så jag säger: Empiri! Vad säger empirin? Om någon förvirrad student/doktorand i sociologi eller nationalekonomi har svårt att komma på vad de ska forska kring, så varsågod.

Hade jag haft mer tid hade jag gjort en enklare genomgång av det själv. En survey via SCB hade ju varit guld värd men kostar ju skjortan.

Nej, spekulation är för de lata. Tolkning av empirin däremot kan vi diskutera.

Kom inte dragande med krav som du inte själv är beredd att leva upp till för att briljera med dina nyinhämtade studentkunskaper. Tanken har inte slagit dig att ingen utav oss har lust att lägga så mycket tid på en webbdebatt?

Men för att få tyst på dig :

"Medelvärdet 2003 för månadslönen är 22 800
kronor och medianlönen är 20 300 kronor.
Decil 9 beräknas till 31 900 kronor och decil 1
till 15 900 kronor. Detta innebär att 80 procent
av alla löner ligger mellan dessa två lönenivåer."

Lägg därtill den rikaste decilen så stämmer ganska exakt min uppskattning om att 90% av löntagrna har råd.

Källa : PROP. 2004/05:100 BILAGA 3, Fördelningspolitiks redogörelse, sid 9

  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 20:20
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Kom inte dragande med krav som du inte själv är beredd att leva upp till för att briljera med dina nyinhämtade studentkunskaper. Tanken har inte slagit dig att ingen utav oss har lust att lägga så mycket tid på en webbdebatt?

Men för att få tyst på dig :

"Medelvärdet 2003 för månadslönen är 22 800
kronor och medianlönen är 20 300 kronor.
Decil 9 beräknas till 31 900 kronor och decil 1
till 15 900 kronor. Detta innebär att 80 procent
av alla löner ligger mellan dessa två lönenivåer."

Lägg därtill den rikaste decilen så stämmer ganska exakt min uppskattning om att 90% av löntagrna har råd.

Källa : PROP. 2004/05:100 BILAGA 3, Fördelningspolitiks redogörelse, sid 9

Jag orkar inte tänka riktigt och kan ha helt fel, men den där statistiken inehåller väll inte lönerna för sjukskrivna, arbetslösa m.m.
Det är väll bara sådana som jobbar?

Bevaka tråden