Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur säkert är Mac OS X?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har testat säkerheten på den här adressen: https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2 och fått fail på några tester. Vad ska man tro, ger detta en stor risk för intrång eller hur ska man tolka det här egentligen?!

Vilka tester har du fått failed på?
Med Failed, menar du att testet inte gick att genomföra eller menar du att en lucka hittades?

Ursprungligen av Johan S:

Vilka tester har du fått failed på?
Med Failed, menar du att testet inte gick att genomföra eller menar du att en lucka hittades?

I bilden som jag bifogade står det vad som failade...
Funderar mest över hur farliga dessa säkerhetshål är i praktiken.

Ping är ingen allvarlig brist i sig mer än att, som de skriver, att datorn är synlig på internet och på så sätt syns för hackare o.s.v.

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-25 14:54

Jag skulle inte bry mig i de där påpekandena.

Visst du kan se till att datorn inte svarar på Ping. Men själv ser jag det som ett sätt att konrollerar om datorn är påslagen/vaken när man inte själv är hemma. Och ibland har jag haft behov av detta.

Det som ping gör är att det bekräftar att det finns en dator på den ip adressen som svarar på trafik utifrån. Dvs en som vill hacka sig in på ditt system vet att det finns en dator bakom just den ip:n. Vilket i sig inte är ett säkerhetshål. Efter att han vet att en dator svarar på den ip:n kan han börja kolla efter vilket system du kör. Sen kan han prova olika kända säkerhetshål för det systemet för att se om han lyckas.

Men många misslyckas redan på den punkten och försöker atakera "Windows hål" på en Mac så det är sällan nåt att oroa sig för. Mest lite roligt att följa med i loggarna över vad de har försökt med de gångerna.

Hur slår man av ping?

Det gör du genom att blockera det i brandväggen.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det gör du genom att blockera det i brandväggen.

Då måste man alltså skapa en port för ping och låta den vara blockerad, eller? Vilket portnummer använder ping?

• Oregistrerad
  • 2005-04-25 15:24

ping (8) snackar inte på nån speciell port utan pratar ICMP. Du kan blocka det med OS X inbyggda brandvägg ipfw. kolla man sidan för mer info.

Alternativt slappna av och ta ett toy då det inte spelar nån större roll om din mac svarar på ping eller ej.

/jensa

• Oregistrerad
  • 2005-04-25 15:32

Ping finns där för att kunna testa nätverksförbindelser. Kör man i stealth mode så är man osynlig och man kan inte kolla nätverket...
Att köra ping i stealth kommer gå i Tiger (har jag hört vid något tillfälle för länge sedan, är det viktigt så kolal upp det) och är lika smart som att fila skruvskallen rund på en ditdragen bult som behöver lossas någon gång emellanåt...

1
Bevaka tråden