Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är OS X Segt?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter många diskussioner om X hastighet så skapar jag denna lilla omröstning.

Långsamt leder, men var är alla som klagar så myeykt, nog borde det vara någon som tycker att det är segare än tjockoljan.

Jag håller med om att mycket är segt. Men just nu så flyter det faktiskt på väldans snabbt (G4/400)

Konstigt nog så blev X mycket snabbare efter min 4 installation. Kan det vara så att en del installationer blir mer "Lyckade" än andra?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2002-04-30 20:35

Håller med .. Har formaterat o velat mellan 9:an o x i ett halvår nu (hemma !) Delat på partar, singelpartar etc. Inte förrän nu tycker jag att X flyter riktigt bra ! Har en 10.1.4 ren installation utan massa 3:dje partare. En betydelse tro? Tycker även att IE pruttar friskt.

Psykologi eller???

Håller med, en del dagar flyter OS X på riktigt bra, andra inte. Väldigt konstigt.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2002-04-30 21:21

En ovetenskaplig känsla jag fick för ett par veckor sedan var att, när jag första gången startade classic från x:an så tycker jag att x:an därefter inte va lika responsibel. . Överkänslig eller...?

Classic verkar sno en del processortid och minne så fort det är igång även om man inte har några classic-applikationer öppna.
Jag försöker ha classic igång så lite som möjligt, bara när jag absolut måste använda det sen stänger jag av det direkt.
Då flyter X okej på en iMac DV+ 450 Mhz

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Håller med, en del dagar flyter OS X på riktigt bra, andra inte. Väldigt konstigt.

Kanske du råkade köra Classic OS den dagen? hehe...

Näähhh... mitt bidrag blir nog med att jag är nöjd med hastigheten. Även fast jag kör på en G4:a 400MHZ bara. Jag tror att det har med vanesak att göra.

  • Oregistrerad
  • 2002-05-05 23:08

Har alltid klagat på speeden i X. Men nu tycker jag den är helt OK. Kör 10.1.3 på två relativt nyformaterade burkar UTAN Classic. En QS 733 samt en blå G3 300 med 768 respektive 448 MB RAM. Flyter faktiskt helt ok även på yosemiten numera utan massor med lull-lull och sharewareprylar installerade.

Jag har slutat klaga! Är nöjd som bara den men ser ändå fram mot 10.2!

Måste dock ge en känga till Explorer som är som sirap ibland. Men det kan väl bara bli bättre, eller? Kan inte byta läsare då jag är beroende av Explorer.

  • Medlem
  • 2002-05-07 23:41

Nej, man behöver inte gå omkring och klaga. Men däremot är det inte sagt att man måste gå omkring och vara nöjd med den grafikprestanda (för det är väl det vi pratar om) som OS X ger i dag.

Nej, för böveln - håll istället tummarna för att Apple har en massa trevliga, uppdaterade drivrutiner eller omarbetad och uppsnabbad grafik till 10.2 istället.

Testade OS X på en värsting-iMac (nya modellen). Det gick slött det med. Då kan man inte vara nöjd. Det är ju inte hårdvaran som är problemet.

Blir det däremot inte någon större skillnad med 10.2 - då kommer jag tyvärr att köra OS 9 tills nån drämmer en bräda över pannan på mig - och fortsätta ändå.

Däremot är ju OS X grymt stabilt och trevligt i övrigt - men det väger oftast inte upp segheten i grafiken.

Fredrik

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-05-08 18:54

Nu kommer snart Jaguar som har Quartz Extreme som fixar problemet.
Ha tålamod !

Nu hann jag inte rösta, men jag upplever MacOS X som lite segt i vissa fall på min iBook. Beror helt på vad man gör.

Segt eller inte, klart överlägset MacOS 9.

  • Medlem
  • 2002-05-09 08:38

Så att segheten fixas med något som heter Quartz Extreme? Då är min fråga om detta hårdvaruaccelererar Aquagränssnittet även på lite "segare" grafkkort som det som sitter i TiBook Rev A, dvs ett 128 Mobile med 8Mb?

Gott att höra att det händer lite i alla fall - snart är man väl tillbaka till tian igen.

Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2002-05-09 14:12
Citat:

quote: Då är min fråga om detta hårdvaruaccelererar Aquagränssnittet även på lite "segare" grafkkort som det som sitter i TiBook Rev A, dvs ett 128 Mobile med 8Mb?

Detta _är_ en intressat fråga..
Med tanke på att vissa delar av UI är accelererade redan idag(ex. flytt av fönster) så borde det vara möjligt att lägga till ytterligare så accelerationer.

Det enda jag personligen upplever som ´segt´ när det gäller Quarz är ´scrollning´ som borde kunna accelerereas en del...

En person som jobbar på ATI har lovat att återkomma med detaljer kring acceleration på Rage 128 baserade kort(denna diskussion förs på forumen på xlr8yourmac)
---
/Samuel

X är segare än 9.... men me tanke på att det "aldrig" crashar så får du lika mycket gjort under tiden

1
Bevaka tråden