Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya 2x 2.7 GHz PowerMac G5

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple uppdaterade som väntat sin Powermac G5-linje idag med tre nya dubbelprocessor-modeller mellan 2.0 och 2.7 GHz. Tillsammans med den tidigare 1.8GHz singelprocessor-modellen ger detta totalt fyra Powermac G5-modeller i sortimentet.

Mac OS X 10.4 "Tiger" är inkluderat med samtliga modeller. Toppmodellen på 2.7GHz har inbyggt stöd för Apple's 30-tums Cinema HD-skärm redan från start. Andra nyheter hos de tre nya maskinerna är en snabbare 16X Superdrive med dual-layer stöd, 512MB minne som standard, större hårddiskar samt att mellanmodellerna fått uppgraderade grafikkort.

Skrivet av: Mats Björnström

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=929

Det är bara powermacarna som levereras med Tiger alla andra datorer levereras med Panther!

Ursprungligen av xplane:

Det är bara powermacarna som levereras med Tiger alla andra datorer levereras med Panther!

Hmm... hur ska man tolka detta... att Apple vill få så många sålda exemplar av Tiger som möjligt till äldre maskiner. Eller att dom räknar med att Powermacarna ska dra till sig fler köpare då 10.4 ingår. Det blir snudd på som att Panther blir en HomeEdition av OSX medans Tiger blir en motsvarighet till XP Pro-edition, ett OSX Pro. Skulle bra gärna vilja veta hur dom resonerat, ja jagförutsätter att xplane har läst rätt där han hittade denna information.

Ursprungligen av Olle@mac:

Hmm... hur ska man tolka detta... att Apple vill få så många sålda exemplar av Tiger som möjligt till äldre maskiner. Eller att dom räknar med att Powermacarna ska dra till sig fler köpare då 10.4 ingår. Det blir snudd på som att Panther blir en HomeEdition av OSX medans Tiger blir en motsvarighet till XP Pro-edition, ett OSX Pro. Skulle bra gärna vilja veta hur dom resonerat, ja jagförutsätter att xplane har läst rätt där han hittade denna information.

Det handlar nog bara om att de väntar med att uppdatera uppgifterna tills det kommer nya iMac och eMac. Vilket förhoppningsvis sker inom en vecka.

Ursprungligen av xplane:

Det är bara powermacarna som levereras med Tiger alla andra datorer levereras med Panther!

Så har det varit förr också, att nya operativ systemet inte inkluderas i gamla modeller direkt - iallafall om man ser till information på apple's sida.

Sänkt skärmpris

Dom har ju passat på att sänka priset på Cinema HD skärmarna en bra bit också!! Det borde stå på frontern på 99mac också tycker jag.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-04-28 00:35
Ursprungligen av Gunslinger:

Dom har ju passat på att sänka priset på Cinema HD skärmarna en bra bit också!! Det borde stå på frontern på 99mac också tycker jag.

Det e ju för f*n inte sant, köpte ju min 23" för en vecka sen till 2000kr högre pris *suck*

Ursprungligen av kainen:

Det e ju för f*n inte sant, köpte ju min 23" för en vecka sen till 2000kr högre pris *suck*

Jo tjena. Samma här. Men min kostade 2500 mer (17495:-).
Men å andra sidan kanske man har råd att köpa en 20" till lilla hemmakontoret nu...!

Infot om programvaran finns att läsa på Apple sverige...

Jag har ännu inte kollat upp vad det är för systemkrav för Tiger men kan det kanske spela roll i det hela...Om inte så tycker jag att det är mycket märkligt av Apple.

Nå när det gäller Apple så skall man inte förvånas tyvärr, men i detta fall så höjde jag på ögonbrynen.

Mvh

By the way detsamma gäller för USA!

Men Apple brukar inte vara så snabba och uppdatera sina sidor på "gamla" modeller. Så var det ju senast iLife 05 kom. Det tog ju veckor innan det stod iLife 05 på de gamla modellerna men ändå fick ju folk med det i kartongerna långt innan det ändrats.

Har man 30.000 till en dator har man väl 1-200 kr till en skiva med Tiger också som bara frakten kostar..
Det har ju disskuterats tidigare och Tiger kan man köpa om man beställt en dator innan det "datum" som de satte... så fick man köpa Tiger för frakt & hanteringskostnaden.

Då får man ju både Panther o Tiger .. nästan en helt egen zoo affär

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-27 22:14
Ursprungligen av motif:

Har man 30.000 till en dator har man väl 1-200 kr till en skiva med Tiger också som bara frakten kostar..
Det har ju disskuterats tidigare och Tiger kan man köpa om man beställt en dator innan det "datum" som de satte... så fick man köpa Tiger för frakt & hanteringskostnaden.

Då får man ju både Panther o Tiger .. nästan en helt egen zoo affär

Hur många Zoo affärer har du besökt

När såg man en Panther eller Tiger där senast

Där brukar finnas kaniner, olika gnagare, sköldpaddor odyligt :rolleyes:

Senast redigerat 2005-04-27 23:30

Är någon av de nya G5'orna vattenkylda?

Ursprungligen av kitesurf:

Är någon av de nya G5'orna vattenkylda?

Ingen är vattenkyld däremot vätskekyld. I en så kallad heatpipe så använder man sig utav en vätska som har låg kokpunkt för att få så bra konvektion i rören som möjligt och därmed så bra värmetransport som det bara går.

Japp 2.7GHz-aren är det.

Motif, du har nog rätt när jag tänker lite extra... har sett att det skulle finnas en sådan bekräftelse - fast vem som var källan till detta minns jag inte ( någon med länk? ). Så det är nog ganska troligt att alla nya macar oavsett om dom kostar 5.000 eller 30.000 får detta när man lägger ny beställning, speciellt om man konfigurerar den lite speciellt så att den inte plockas ur ett standardlager. Det kan ju vara så att man inte skulle släppt Powermacarna idag men när väl Amazon råkade göra bort sig så var det lika gott att presentera dom... följen blev kanske att de som sätter upp webbsidorna inte har hunnit med att vara up-to-date. Så låt dom få någon vecka på sig så ser vi vad som verkligen gäller.

Ska man vara riktigt petig så ser man på både svenska och amerikanska AS att PM 2,7GHz får MacOSX ( Tiger nämns där inte ) medans MacOSX Server får Tiger, där man klickar för beställning... så dom har nog bara lite att komma ikapp med på webben.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-28 01:41

Fin update, helt klart. Fortfarande undermåttliga grafikkort.

MASSOR av VRAM, slö GPU - why? Radeon 9600 (9650 verkar vara ett 9600 med 256MB VRAM) är 2-3 år gammalt! Givetivs hade den inte 128 eller 256MB VRAM då, men kom igen Apple... Ett val mellan dessa budgetkort och värstingkortet borde finnas.

Radeon 9700/9800 som standard på G5:or, X800 som tillval.
Radeon 9600 som standard på iMac, 9800 som tillval.

Gha...

Värdelös update, helt klart.

Ursprungligen av star-affinity:

Värdelös update, helt klart.

Håller med!
Fan va sur man blir... Ingenting i denna uppgradering känns upplyftande:(
Om dom ändå inte kan göra annat får dom väl se till att sänka priset en smula. Den senaste trenden med att PM säljer allt mindre kommer att fortsätta om det är på det här viset.

ja - detta är nog det mest anmärkningsvärda! man får välja budget eller ultravärsting - ingenting i mitten :rolleyes: apple borde ge oss köpare större urval vad det gäller grafikkort!

Ursprungligen av Erik.dv:

Fin update, helt klart. Fortfarande undermåttliga grafikkort.

MASSOR av VRAM, slö GPU - why? Radeon 9600 (9650 verkar vara ett 9600 med 256MB VRAM) är 2-3 år gammalt! Givetivs hade den inte 128 eller 256MB VRAM då, men kom igen Apple... Ett val mellan dessa budgetkort och värstingkortet borde finnas.

Radeon 9700/9800 som standard på G5:or, X800 som tillval.
Radeon 9600 som standard på iMac, 9800 som tillval.

Gha...

Jag skulle garna kora en dual 2.7GHz men det blir for mycket pengar. Trist att Apple har sa svart att fa tag pa snabba processorer. Det blev precis som med G4:orna trots att allt tydde pa att det inte skulle bli sa...

Ja, vad hände med X800? Kom inte det i mac-version?

En lite märklig grej angående grafikkortet 9650...Det finns inget sådant kort i ATI:s lista inte ens bland dom specifika mac korten. http://www.ati.com/products/mac.html

Sedan tycker jag att det är ganska häftigt att ta nästan 2200:- för 200Mhz

Vilken tur att det inte blev någon 3.0Ghz då...5500:- enligt Apples sätt att sätta priser eller?

Jag kommer nog att köpa en dual 2 ghz efter sommaren. Även om det inte var helt fantastiskt så är det ändå en ganska OK update enligt mig. Mer minne, större hårddisk och snabbare processor för samma pris (även om de smyghöjt med 250 spänn genom att inte längre ha Modem som standard).
Nu kanske det dessutom lönar sig att köpa Superdrive från Apple istället för att köpa combodrive som man sen byter ut mot en superdrive nånannanstans ifrån.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-28 11:06

På Apple store heter grafikkortet endast 9600, i 99macs artikel är det 9600XT. Nån som har koll på vilket kort det är egentligen? Kollar man ATI.com så heter det RADEON® 9600 PRO Power Mac G5 Edition.

Någon som har koll, är det samma kort som tidigare såldes som 9600XT på apple store eller är det bättre (eller sämre för den delen)? Känner mig lite förvirrad

Det är uselt att de fortfarande ligger kvar på 256 MB ram på budgetmodellen. Om det blir som ryktena säger - att iMac och de andra modellerna ska få 512 i grundkonfigurationen, så är det löjligt att de inte slänger in det i en pro-modell. Oavsett hur mycket "budget" det är. Och den är ju faktiskt inte så fasligt billig heller.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-04-28 20:19

Det är IBM som bär skulden till detta drama enl. Think Secret . Apple har haft fungerande testmodeller av 970GX & 970MP länge men nu gör IBM en "Motorola". De har inte fått igång massproduktionen av de nya processorerna av någon anledning. Visst borde Apple uppdatera Power Macarna på andra sätt. Mer minne och bättre grafikkort ligger på min önskelista men framförallt borde de sänka priserna så att man själv kan konfigurera sin PM på billigaste sätt. Jag tror problemet är att det skulle bli dyrt i längden för Apple (även om VI tycker att vi redan nu betalar så mycket att vi borde få mer för pengarna). En ny processor brukar vara den den dyraste delen av datorn (Rätta mig om jag har fel!). Om Apple hade valt att sätta i t.ex. 1 GB minne och ett ATI 9800 SE (även om vi tycker att de borde) eller sänkt priserna med ett par tusen kr (även om vi tycker att de borde) hade det blivit en ganska dyr kombination tillsammans med de nya processorerna som ska komma i slutet av detta år (enl. Think Secret). Då hade de varit i en återvändsgränd. De skulle ju inte då kunna plocka ut delar av minnet och sätta in äldre grafikkort. En prishöjning till den gamla nivån skulle också vara för häftigt. Här pratar vi om en höjning på ett par tusen som skulle vara för svårt att svälja för de flesta av oss. Jag tror det är därför Apple försöker att undvika för stora förändringar i fråga om prissättning och konfiguration när det gäller Power Macarna i väntan på att IBM ska skärpa till sig. Själv vill jag ha både lägre priser och bättre datorer men Apple är trots allt en vinstdrivande kommersiellt företag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-28 14:39

Apple skriver idag "Radeon 9600" och tråligen är det just ett sådant. XT-korten är något snabbare än 9600-bas-korten.

Radeon 9600 "Pro" är, tror jag, det kort G5:an fick i början... "Pro" på PC-sidan burkar innebära typ "dual head" eller "dual DVI" eller dyl. Sen gick man över till XT förra sommaren, som är både snabbare och har tidigare funktioner. Nu går man till ett vanligt 9600, igen, fast med 128MB VRAM - mycket intressant utveckling...

Radeon 9650 "finns inte" mer än hos Apple som OEM-produkt. Det är troligen ett vanligt 9600 fast med 256MB VRAM.

Hur som helst - bra med mycket VRAM, jag tror Tiger gillar det. Kasst med så pass slöa kort.

Ursprungligen av Erik.dv:

Apple skriver idag "Radeon 9600" och tråligen är det just ett sådant. XT-korten är något snabbare än 9600-bas-korten.

Radeon 9600 "Pro" är, tror jag, det kort G5:an fick i början... "Pro" på PC-sidan burkar innebära typ "dual head" eller "dual DVI" eller dyl. Sen gick man över till XT förra sommaren, som är både snabbare och har tidigare funktioner. Nu går man till ett vanligt 9600, igen, fast med 128MB VRAM - mycket intressant utveckling...

Det som skiljer 9600 från pro och XT är klockningen på gpu och minne. Inget annat. Korten har i övrigt precis samma funktioner. De komponenter som inte klarar en viss hastighet säljs inte som XT utan PRO och de som inte klarar det hamnar i en dålig pc eller en powermac....

Jag köpte mitt 9600 XT för mer än 1 år sen så veckans uppdatering är lite lam.

Senast redigerat 2005-04-30 14:46

OJOJOJOJ Det är bara vi macare som köper 2 årig teknik till nypris och kraftig överpris.
Det här hade aldrig gått genom i Pc världen!
Att Apple våga ha med 2 år gamla grafikkort ( 2 år inom Mac världen och inom PC världen är de nästan 3 år ) är skandal på hög nivå. Hur fan ska man kunna vara konkurrenskraftig med gammal teknik och fantasi priser!
Kunde Apple inte sänkt priset med ca 3000 +/- 1000 kr, för ingen kan komma och säga att de G5 som är på 2.7Ghz är någon ny Cpu. Jag tror det är samma cpu som i lanseringen av G5 i Juni 2003. Jag tror att 2.7Ghz är en överklockning av 2.0Ghz eller 2.5Ghz, alternativ 2.3 Ghz eller vad tror ni?
Var försvann potentialen av utveckling av G5 ( enligt Steve Jobb & IBM ) och att vara framme i täten när det gäller att vara teknisk ledande inom dator branschen.
Det luktar lång väg Motorola problem med IBM. På 2 år har man gått från 2.0Ghz till klockad 2.7Ghz vilket jag inte tror är ibm, utan Apples egen klockning.
Jag har hört att det finns 2.0 Ghz och 2.3 Ghz versionen enligt IBM.

Bevaka tråden