Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

h.264 trailers från Apple

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Anders Täpp:

1080 är höjdpixlarna. Filmen är 1920x1080.

Om jag har uppfattat dig korrekt så är det alltså en upplösning och inget codec. Alltså är denna oxå i h.264?

En sak till:)
Hur gör jag för att ladda ner den vanliga h.264 filen(den det står "click to play" på). Jag kan ju se den och den finns ju någonstans i nån tempfil men hur får jag den till skrivbordet?

Senast redigerat 2005-05-01 19:51
Ursprungligen av EricBradley:

Om jag har uppfattat dig korrekt så är det alltså en upplösning och inget codec. Alltså är denna oxå i h.264?

Stämmer precis

Ursprungligen av EricBradley:

En sak till:)
Hur gör jag för att ladda ner den vanliga h.264 filen(den det står "click to play" på). Jag kan ju se den och den finns ju någonstans i nån tempfil men hur får jag den till skrivbordet?

Enklast är kanske att lägga några 100-lappar på en pro-licens sen är det bara Save as...

Vill du veta var filen ligger ska du annars söka av hårddisken efter filer ändrade med dagens datum. Sen sorterar du träffarna i tidsordning.

Här är filmen Kingdom of Heaven:
ditt hem/Library/Caches/QuickTime/downloads/04/00/4090ad71-879d8649-2f6e8915-0c17bf58.qtch

• Oregistrerad
  • 2005-05-10 11:32

Ingen som hört något om när dom släpper qt7 till Windoze?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-10 11:50

Det störda är följande:

Jag konvertera en 720P H.264 film till Photo-JPEG i QuickTime. Filmen ser LYSANDE och spelar utan problem på en Dual G4 500 Mhz (4-5 år gammal dator). Storleken? C:a 8 Mbit... Har jag missat något?

Visst blir det inte lika bra som H.264, absolut inte, men det kräver 1/4 - 1/8 så lite dator att spela upp så börjar man undra lite. Scrubba i filmen går HUR SNABBT SOM HELST, H.264 blir ett laggigt bildspel.

No offence till nya codecs, men ibland blir jag lite "jahaja".

• Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2005-06-18 11:42

Är det någon som vet om det finns mer HD H.264 trailers / videos att hämta på nätet?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-18 16:49

QT7 pre-release har ju släppts för Windows nu men den är riktigt kass. Presterar sämre på 1.5-2.5 Ghz maskiner än min Dual G4/500. Skärpning Apple!

Ursprungligen av Erik.dv:

QT7 pre-release har ju släppts för Windows nu men den är riktigt kass. Presterar sämre på 1.5-2.5 Ghz maskiner än min Dual G4/500. Skärpning Apple!

håller med Qt funkar urdåligt på Pc sidan!
Har en 3.8 Ghz med 2GB DDR2 minne och X700 Pro 256 MB GK och då liger cpun på 50 % när man kör i HD QT i 720p i 1280x720
Urdåligt!

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-20 14:59
Ursprungligen av Hunter78:

håller med Qt funkar urdåligt på Pc sidan!
Har en 3.8 Ghz med 2GB DDR2 minne och X700 Pro 256 MB GK och då liger cpun på 50 % när man kör i HD QT i 720p i 1280x720
Urdåligt!

På min G4 DA 1.2GHz,ATI 9800Pro, fungerar det perfekt!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-20 16:29

Jo, det är skandal hur dåligt QT7/h.264 funkar på Windows alltså när Microsofts WM9 HD funkar fint på samma hårdvara. Men men, Apple vill uppenbarligen inte ha en dominant ställning vad gäller mediaspelare.

Med QuickTime går det med nöd att spela upp HD QT i 720p i 1280x720 och försöker man att gå över till full screen så laggar det så mycket att quicktime lägger av.

Medan i WMA – HD 1080i 1440 x 1080 så flyter det på med minimala resurser från datorn sida ( ca 15 % cpu that’ it ) och allt flyter även i full screen läge!

Hur kan quick Time vara så dålig optimerat!

En vän till mig har en PowerBook 17 1.67Ghz och 1.5GB Ram och det laggar väldigt i 720p, så det är knappt går att se ! Dåligt Apple!

Senast redigerat 2005-06-20 23:50
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-21 10:46

Tja, QT7 för OSX är inte så dåligt optimerat tror jag inte. Där ligger vi lite i händerna av h.264 codecen som är resurskrävande.

Problemet jag ser ligger i den enorma skillnaden mellan OSX och Windows på given hårdvara. Jag kan spela upp 480P material i h.264 på min Dula 500Mhz G4 och 867Mhz G4/PowerBook. Men en 1.5 eller 1.8 Ghz Celeron på jobbet klara inte av det och min brorars AMD-nått på 2 Ghz får också problem. Den klara med nöd och näppe av 480P där den borde klara 720P, minst. Att 1080p kräver lite burk har jag full förståelse för.

Det sjuka jag kom fram till var också att min Dual 500Mhz G4 klara av 720P material om jag konverterar det till QuickTime/Photo-JPEG. Visst, filmen blir 20% större men ser fortfarande jävligt bra ut och flyter som smör, även vid spolning och scrubbing.

Men visst, 1080P funkar utmärkt på en Dual G5:a. Men hur många ‰ världens datoranvändare har det?

Ursprungligen av Erik.dv:

Tja, QT7 för OSX är inte så dåligt optimerat tror jag inte. Där ligger vi lite i händerna av h.264 codecen som är resurskrävande.

Problemet jag ser ligger i den enorma skillnaden mellan OSX och Windows på given hårdvara. Jag kan spela upp 480P material i h.264 på min Dula 500Mhz G4 och 867Mhz G4/PowerBook. Men en 1.5 eller 1.8 Ghz Celeron på jobbet klara inte av det och min brorars AMD-nått på 2 Ghz får också problem. Den klara med nöd och näppe av 480P där den borde klara 720P, minst. Att 1080p kräver lite burk har jag full förståelse för.

Det sjuka jag kom fram till var också att min Dual 500Mhz G4 klara av 720P material om jag konverterar det till QuickTime/Photo-JPEG. Visst, filmen blir 20% större men ser fortfarande jävligt bra ut och flyter som smör, även vid spolning och scrubbing.

Men visst, 1080P funkar utmärkt på en Dual G5:a. Men hur många ‰ världens datoranvändare har det?

Om du kör WMA - 1080p på pc sidan och struntar i använda QuickTime så klarar en P4 på Ca 3 Ghz att spela upp det i full screen utan problem! Jag har provat på en P4 2.8 med 1GB ram och det fungerar mycket bra!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-21 16:50

Jo, fast WMA och h.264 är två skilda codecs. Jag vet att h.264 är klassat som en riktig "best" vad gäller maskinkrav, men resultatet blir också ofantligt bra. Dock är Apples QT7 implantation på Windows i avseende h.264 skamligt.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-22 10:17

h.264 är ju den standarden som HD-DVD och blu-ray kommer att använda. Så det är ju den äkta codecen. Microsofts egna kommer ju dö ut när HD-DVD och blu-ray släpps på marknaden. Bill och gänget lär sig visst aldrig...

När det gäller QT7 och windows så är det ju faktist bara en beta dom har släppt. Då är det ofta så att allt inte funkar som det ska.

Ursprungligen av nr3:

h.264 är ju den standarden som HD-DVD och blu-ray kommer att använda. Så det är ju den äkta codecen. Microsofts egna kommer ju dö ut när HD-DVD och blu-ray släpps på marknaden. Bill och gänget lär sig visst aldrig...
.

HD är väl HD det spelar ingen roll vilket filformat det har.

HD finns i tre format 480p, 720p och 1080p som codec H.264 spelar upp, decodar HD filmen så att den går att se. HD inom Quicktime eller media spelaren eller VLC eller någon annan spelar ingen roll!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-22 16:21

Mja, man får skilja på lite saker här:

Filformat: QuickTime, AVI m.m.
Codec: WM9, h.264, mpeg2
Videoformat/standard: SD/NTSC, SD/PAL, 480P, 720P m.m.

h.264 är ju den standarden som HD-DVD och blu-ray
Njae, sanning med modifikation. h.264 är EN av de codec:ar som ingår i HD-DVD/Blu-Ray, även HDTV standarden. Här ingår även MPEG2 och WM9. Så nej, Bill & Gänget har en agenda med dess Windows Media satsning vad gäller egen codec. MPEG2 låter som det kommer leva kvar länge, även in i HD-marknaden (i vart fall för TV-broadcast).

HD finns tror jag i 27 olika standarder idag (undviker att säger "format" för det finns så många olika format - videoformat, filformar, codecs kallas ibland format ). De tre du nämner är väl tre av de mest accepterade, om man även lägger till 1080i. Man får även skilja på bildformat/bildstorlek och framerate. Du kommer få HD material i 720p vid 50 eller 60 fps beroende på PAL/NTSC marknaden. 1080P kommer i regel köra 24P (ev. 25P i "PAL" länder) för att emulera film. 1080i kör 50 eller 60 delbilder (interlaced) per sekund. HD är i dagsläget ganska "rörigt" faktiskt.

För att spela upp h.264 krävs givetvis ett program för det. I framtiden "bör" en .mp4 fil med h.264 codecen funka i vilken spelare som helst, precis som mpeg 1 idag, så länge den har stöd för denne codec. Men att säga "HD går att spela i vilken spelare som helst" är lite optimistiskt. Microsoft kommer vara mycket slöa på att adoptera h.264 likså resten av världen kommer ha svårt att adoptera MS egna codec. QuickTime kommer inte kunna spela upp WM9 HD på ett bra tag tror jag inte och Windows Media kommer nog inte gilla h.264.

Ja, QT7 är bara en beta på windows. Men en beta kan vara fylld med lite buggar, inte köra i 20-50% av den prestandan man "borde" få ut. Om den nu blir 3 ggr så snabb vid release så borde man skitit i att lämna ut betan nu. Den funkar uppenbarligen riktigt kasst så.

• Medlem
  • Värmdö
  • 2005-06-25 16:07

Sen så kommer det hårdvaru chip som accelererar h.264 på t.ex grafikkort. Precis som Dolby Digital AC3 chippen på ljudkort (var också tungt att decoda förr i tiden).

Ursprungligen av Jetwash:

Sen så kommer det hårdvaru chip som accelererar h.264 på t.ex grafikkort. Precis som Dolby Digital AC3 chippen på ljudkort (var också tungt att decoda förr i tiden).

Jad spelade upp precis upp Quicktime codec H264 ( wildlifeHD Reel ) i VLC ( 0.8.2 ) utan några krävande recurser. Datorns Cpu låg på ca 8% - 19% mestadels runt 10% - 15%.

( wildlifeHD Reel ) hittar du på följande länk:
http://www.apple.com/quicktime/hdgallery/wildlifehdreel.html

Då kan man säga att QiuckTime 7 suger stort både på Mac och Pc!
Det roliga är att VLC tar mindre resurser än qiucktime 7 på Mac!
Roligt det där!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-25 16:39

Mjoae, visst kommer det komma h.264 "off-loaders" men dedicerade h.264 chipset vete sjutton... Kanske. Dedicerade MPEG2-chipset höll inte så speciellt länge faktiskt. Men GPU:erna kommer garanterat mer och mer kunna avlasta där.

Vad gäller AC3 tror jag inte Apple någonsin kört med dedicerad hårdvara där... Ev. i början av G3-eran/hårdvaru MPEG2 men tja... Inte längre ivf. Å andra sidan kör Apple bara en AC3 > Strereo output eller en direkt stream output av AC3 > extern decoder (G5:orna via optiskt ut).

• Oregistrerad
  • 2007-01-03 14:55

Jag får inte igång apple filmerna. Jag undrar hur man gör. Inte ens på en slitter ny monster pc (i väntan på min macbook) går den igång. Ska det öppnas i quicktime eller som ett instick i sidan, för det händer inget när jag trycker på 720 knappen.

• Oregistrerad
  • 2007-01-04 21:13

Den ska öppnas i quicktime. Har du det installerat så det funkar korrekt?

• Oregistrerad
  • 2007-01-05 01:41

Ja det har jag. Hmm.. använder ju PC måste vara däröfr. Fick i gång det i itunes. Så det gick att se. Men väntar till jag får min macbook med att kika igenom sånt.

Bevaka tråden